سلامت نیوز : محمد علی محققی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به نقش هدفمند وزارت بهداشت در تربیت نیروی انسانی و تأمین سلامت مردم اظهار داشت: ما باید با تامین نیروی انسانی کافی و یا توانمند کردن این نیروها پاسخگوی نیاز سلامت جامعه باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی تاسیس مراکز آموزش عالی در مناطق دور دست را در راستای توزیع عادلانه نیروی انسانی موثر دانست و گفت: در سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی ملاک توسعه آموزش به ویژه در مناطق محروم مشخص شده که مناطق تا حد معینی از جمعیت می‌توانند مراکز آموزشی داشته باشند تا نیروی بومی انسانی در منطقه تربیت شود.

محققی شایسته‌ترین خدمت در سال تحصیلی جدید را برای مردم عدالت توسعه آموزشی و افزایش دسترسی مردم در مناطق کمتر برخوردار به خدمات سلامت دانست.معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: همچنین توسعه تحصیلات تکمیلی از جمله رشته‌های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیب در دانشگاه‌ها در راستای برنامه توسعه آموزشی است و می‌توان گفت شاخص‌های تعالی علمی و افزایش سطح تحصیلات تکمیلی جلوتر از تعهدات پیش بینی شده در اسناد توسعه است.

وی در پاسخ به اینکه چرا علی رغم تصویب وزیر بهداشت دوره دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی هنوز دایره نشده گفت: مجوز صادر شده یک دوره دوره آزمایشی است که می‌توانند از مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی با ظرفیت 15 نفر در دانشگاه علوم پزشکی تهران وارد دوره دکترای حرفه‌ای شوند و مقدمات کار تا حد زیادی فراهم شده است.

وی تاکید کرد: این نوع برنامه خیلی در دنیا مرسوم نیست ولی با توجه به سلسه مراتب آموزش پزشکی در کشور ما لازم اجرا است و با توجه به سطح دوره دکترا باید وزارت بهداشت پاسخگوی تقاضایی که خیلی هم مبتنی بر شواهد نیست باشد و امکان طی کردن مسیر کارشناسی به دکترا به طور مستقیم فراهم نیست.

به گفته محققی تنظیم و ایجاد دوره دکترای فیزیوتراپی به زمان بیشتری نیاز دارد و اکنون برنامه آزمایشی آن آماده است. قراربود تا آزمون آن را همزمان با آزمون پزشکی برگزار کنیم ولی به دلیل یکسری از کارها قبل از ترم دوم سال تحصیلی جاری این آزمون توسط دبیرخانه علوم پایه برگزار می‌شود.

محققی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه به دلیل آموزش همزمان ماماها و متخصصان زنان و زایمان در بیمارستان‌های آموزشی امکان کمتری برای آموزش‌ ماماها فراهم می‌شود در مورد امکانات وزارت بهداشت گفت: هر کسی در حیطه مسئولیت‌هایی که برایش تعیین شده عمل می‌کند و فقط در حد بحث‌های آموزشی نیست شاید برخی از گلایه و شکایت‌ها مربوط به مسائل صنفی اجتماعی و فردی باشد.

وی ادامه داد: دانشجویان در دوره آموزشی باید حداقل در 70 زایمان طبیعی حضور داشته باشند و با توجه به تداخلات با متخصصان زنان و زایمان قرار شد یک نفر ماما مسئول بخش زایمان طبیعی باشد تا برای خیلی از دانشجویان مامایی در هنگام زایمان طبیعی نقش ایفا کند.

وی افزود: بیش از ۶۰ درصد آموزشهای کیفی پزشکی در بیمارستان انجام می‌شود.به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت با جلساتی که با دانشجویان برگزار شد و همچنین گزارش رسیده گفته می‌شود که برای آموزش رشته مامایی کارهای لازم در این زمینه انجام شده است.

وی در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت چگونه مبحث اخلاق پزشکی را به عنوان سرفصل آموزش در دانشجویان پزشکی قرار داد گفت: اخلاق پزشکی از میراث جاودانه دانشمندان تاریخی ما مانند رازی بوده است و اکنون اخلاق در حوزه آموزش پزشکی دیگر حلقه مفقوده نیست بلکه با آموزش عجین شده است.

محققی ادامه داد: در آموزش‌های تئوری و به ویژه در آموزش‌های بیمارستانی به طور مستقیم اخلاق پزشکی آموزش داده می‌شود.وی گفت: اکنون نیز  رشته‌‌های mph کارشناسی ارشد و phd اخلاق پزشکی در چند دانشگاه کشور ارائه می‌شود تا سر رشته اخلاق پزشکی را در دست داشته باشیم. از مجموعه 14 هزار اثر پزشکی که میراث فرهنگ و تمدن اسلام است. تقریباً در تمام آنها مباحثی در باب اخلاق ذکر شده که باید واکاوی شود و با ترجمه مناسب وارد مباحث آموزشی ما شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha