سلامت نیوز : یك جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه ابتلا به دیابت به مدت بیش از 10 سال از عوامل ایجاد كننده عوارض كلیوی است، گفت: پیروی از رژیم غذایی نامناسب در باشگاه‌های بدنسازی موجب بروز آسیب‌های شدید كلیوی می‌شود.

دكتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینكه وجود پروتئین به تنهایی در آزمایشات ادرار نگران كننده نیست، گفت: در بررسی‌های آزمایشگاهی در صورتی كه پروتئین در ادرار همراه با خون باشد باید پروتئین ادرار 24 ساعته اندازه‌گیری شود.

وی در ادامه افزود: میزان طبیعی ترشح روزانه پروتئین در ادرار 80 تا 150 میلی گرم است و اگر این میزان به بیش از 300 میلی گرم در روز افزایش یابد به عنوان پروتئین اوری تلقی شده و باید توسط پزشك متخصص بررسی‌های لازم جهت علل ایجاد این عارضه انجام شود.

این جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری در خصوص عوامل ایجاد كننده پروتئین اوری گفت: این عارضه دارای علل كلیوی و غیركلیوی است كه در مشكل كلیوی وجود بیماری‌هایی مانند دیابت، نوروپاتی IgA موجب ایجاد آسیب كلیوی می‌شود.

وی ابتلا به دیابت به مدت بیش از 10 سال را از عوامل ایجاد كننده عوارض كلیوی دانست و افزود: ابتلای طولانی مدت به بیماری دیابت موجب ایجاد آسیب‌های كلیوی و پروتئین اوری می‌شود.

وی تصریح كرد: در افراد دیابتی باید با مراجعه به پزشك خانواده، میزان پروتئین ادرار 24 ساعته با فواصل زمانی مناسب مورد ارزیابی قرار گیرد.دكتر وحیدی با تاكید بر رعایت تعادل در میزان مصرف انواع گوشت گفت: تمامی افراد باید جهت پیشگیری از عوارض كلیوی، مصرف انواع گوشت اعم از گوشت قرمز و سفید را در حد تعادل مصرف كرده و مایعات مورد نیاز بدن را تامین كنند.

وی در خصوص میزان مناسب مصرف آب مورد نیاز بدن گفت: مصرف روزانه دو لیوان آب صبح ناشتا، یك لیوان قبل از صرف ناهار و یك لیوان قبل از شام ضروری است و در فواصل آن نیز باید یك لیوان آب ساعت 10 صبح و یك لیوان آب ساعت 5 بعدازظهر میل شود.

انجام ورزش‌های سنگین موجب پروتئین اوری می‌شود

دكتر وحیدی با بیان اینكه انجام ورزش‌های سنگین به ویژه در پسر بچه‌های سنین 10 تا 12 سال از عوامل شایع پروتئین اوری در نوجوانان است، گفت: انجام این حركات از علل شایع غیركلیوی ایجاد پروتئین اوری است.

وی در ادامه افزود: افرادی كه برای بدنسازی به انجام حركات و ورزش‌های سنگین روی می‌آورند و پودرهای پروتئین مصنوعی مصرف می‌كنند بیش از سایر افراد در معرض خطر آسیب‌های شدید كلیوی قرار دارند.

این جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری خاطرنشان كرد: مصرف مایعات به میزان مورد نیاز روزانه در افرادی كه ورزش‌های سنگین جهت بدنسازی انجام می‌دهند از كم آبی و آسیب‌های كلیوی پیشگیری می‌كند.

وی با ابراز تاسف از اینكه پیروی از رژیم غذایی نامناسب در باشگاه‌های بدنسازی موجب بروز آسیب‌های شدید كلیوی می‌شود، گفت: مصرف پودرهای پروتئین باید تحت نظر پزشك متخصص انجام شود، ورزشكاران باید روزانه میوه و مایعات فراوان مصرف كنند و مواد پروتئینی را در حد اعتدال مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha