سلامت نیوز : یك جراح و متخصص زنان گفت: با مصرف قرص پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به عفونت‌های مزمن لگنی كه از عوامل ایجاد نازایی لوله‌ی رحمی است كاهش می‌یابد و شانس باروری در مدت كوتاهی پس از قطع مصرف قرص برگشت پذیر است.

دكتر كتایون برجیس در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینكه بهترین روش پیشگیری از بارداری در اوایل ازدواج، مصرف قرص‌های ضد بارداری LD است، گفت: در افرادی كه تمایل به بارداری ندارند نیز مصرف قرص توصیه می‌شود زیرا علیرغم وجود پرده بكارت سالم خطر بارداری وجود دارد.

وی گفت: قبل از مصرف قرص باید وجود سابقه‌ی خانوادگی ترومبوز عروقی(DVT) از نظر فاكتورهای ضد انعقادی مورد بررسی قرار گیرد.وی با اشاره به خطر 3 در 10هزار نفری ابتلا DVT افزود: خطر DVT در قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی پروژستین جدید بیشتر از قرص‌های قدیمی است ولی در صورت مصرف این قرص‌ها این خطر به 6 در 10هزار نفر كاهش می‌یابد.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به جدیدترین مطالعات در مصرف كنندگان قرص‌های ضد بارداری LD گفت: در مصرف كنندگان قرص‌های LD ارتباطی میان سكته قلبی و مغزی وجود ندارد ولی سن مصرف قرص، مصرف سیگار و ابتلا به فشارخون بالا از عوامل خطر ابتلا به سكته هستند.

وی با بیان اینكه كاهش ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر و كولون در مصرف كنندگان قرص در طولانی مدت گزارش شده است، گفت: این قرص‌ها در كاهش ابتلا به سرطان تخمدان در افرادی كه دارای سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این سرطان هستند نیز موثر است.

دكتر برجیس از كاهش ابتلا به عفونت‌های لوله ی رحمی در مصرف كنندگان قرص خبر داد و افزود: با مصرف قرص، خطر ابتلا به عفونت‌های مزمن لگنی كه از عوامل ایجاد نازایی لوله‌ی رحمی است كاهش می‌یابد.

وی با تاكید بر این كه مصرف قرص پیشگیری از بارداری موجب كاهش دردهای قاعدگی می‌شود، یادآور شد: مصرف قرص‌ها باعث كاهش ابتلا به كیست‌های تخمدانی شده و از خطر جراحی كیست می كاهد.

وی با تاكید بر اینكه شانس باروری در مدت كوتاهی پس از قطع مصرف قرص برگشت پذیر است، گفت: در صورت مصرف درست و كامل قرص احتمال شكست روش پیشگیری از بارداری بسیار كم است ولی اگر قرص LD به طور ناخواسته در زمان بارداری استفاده شود، خطری برای جنین وجود ندارد.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در صورت ابتلا به اسهال در مصرف كنندگان قرص، باید قرص‌های واژینال به مدت حداقل یك هفته استفاده شود.

وی همچنین گفت: برخی از انواع قرص‌های جلوگیری به طور محسوسی موجب پیشگیری از بروز آكنه و هیرسوتیسم می‌شود.

دكتر برجیس خاطرنشان كرد: داروهای ضد صرع، برخی از انواع آنتی بیوتیك‌ها و عوامل ضد قارچ و اسید سالیسیلیك (مانند آسپرین) و تركیبات مرفین باعث كاهش اثربخشی قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌شود.

وی با بیان اینكه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در برخی از بیماران بلامانع است، گفت: مبتلایان به اختلالات انعقادی خونریزی دهنده، اختلالات روانی، فشار خون، چربی خون و دیابت می‌توانند از این قرص‌ها استفاده كنند.

وی در ادامه افزود: مبتلایان به میگرن بدون اوره آ در صورت صلاحدید پزشك معالج می‌توانند قرص‌های پیشگیری از بارداری را مصرف كنند.

دكتر برجیس در پایان گفت: در مصرف كنندگان داروهای ضد صرع به دلیل كاهش اثربخشی قرص‌های LD، مصرف جایگزین قرص‌های حاوی 50 میكروگرم استروژن و پروژسترون (قرص HD) و DMPA (دپو مدروكسی پروژسترون استات)، كاندوم و یا IUD مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha