دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 57399

سلامت نیوز : متخصصان جان هاپكینز در یك مطالعه جدید هشدار دادند نوعی داروی رایج و پرمصرف ایدز كه امروزه برای درمان‌های بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند موجب آسیب‌ دیدگی سلول‌های عصبی شده و به بروز ناتوانی‌های ذهنی منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این متخصصان می‌گویند به طور معمول نزدیك به 50 درصد از مبتلایان به ایدز در نهایت به نوعی از آسیب مغزی مبتلا می‌شوند هر چند این آسیب‌ دیدگی خفیف است اما می‌تواند روی توان رانندگی، كار كردن و حتی انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه تاثیر نامطلوب بگذارد.

پزشكان مدت‌ها تصور می‌كردند كه بیماری باعث بروز این قبیل آسیب‌های مغزی می‌شود اما متخصصان جان هاپكینز به تازگی دریافته‌اند كه مصرف داروی efavirenz نقش كلیدی در بروز آسیب‌های مغزی ایفا می‌كند.

به نوشته روزنامه اكسپرس، هر چند efavirenz به عنوان دارویی بسیار مفید و موثر برای كنترل ویروس ایدز شناخته شده است اما پزشكان این بار تاكید كردند كه در مصرف آن باید بیشتر احتیاط كرد چون مصرف طولانی مدت آن می‌تواند روی مغز تاثیر سوء داشته باشد.

این متخصصان تاكید كردند: به طور قطع مبتلایان به ایدز نمی‌توانند دست از مصرف دارو بكشند چون عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت اما پزشكان باید در تجویز نوع داروها، دقت بیشتری اعمال كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha