سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری، نظارت عملیاتی مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ غضنفر میرزابیگی در دیدار جمعی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری با رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون فقط 2 بند از قانون ارتقای  بهره وری در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی در حال اجراست، اظهار کرد: هنوز بند نظام پرداخت و سخت و زیان آور بودن حرفه پرستاری اجرایی نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پرستاری فعلی مورد قبول ما نیست، افزود: هم اکنون 0.5 پرستار به ازای هر تخت فعالیت می کنند و در مواقعی یک پرستار با 30 بیمار در شیفت شب خدمات مراقبتی ارائه می کنند.
 
میرزابیگی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت پرستاری مناسب است، گفت: البته می کوشیم فاصله بین آموزش و بالین را کاهش دهیم از همین رو طرح ادغام آموزش و بالین تهیه و تدوین شده است.وی بزرگترین کار در حیطه پرستاری را تهیه نقشه راه جامعه پرستاری با نگاه به چشم انداز افق 1404 برشمرد و افزود: حرکت پرستاری به سمت تخصصی و فوق تخصصی شدن از دیگر اتفاقات مهم در عرصه پرستاری است.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در ابعاد رفاهی - معیشتی، مسکن و بعد فرهنگی برای پرستاران کشور اقدامات خوبی شده است که مورد توجه جامعه پرستاری است که البته در این میان سهم مجلس شورای اسلامی برجسته است.
 
میرزابیگی سازمان نظام پرستاری گفت: در یک دهه فعالیت شاهد تصویب قوانینی در مجلس شورای اسلامی از جمله قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودیم که جای قدردانی و تشکر دارد.
 
وی با بیان اینکه به اذعان ICN (شورای بین المللی پرستاران) پرستاران ایران سطح علمی مناسبی دارند، افزود: پرستاران ایران به لحاظ سطح علمی در رده سوم و چهارم کشورهای دنیا هستند اما رتبه ما از نظر سطح عمومی نظیر شمار پرستاران، نوع خدمات، رشد حرفه ای حدود چهاردهم است.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هم اکنون خدمات ارائه شده متناسب با توانمندیهای پرستاران کشور نیست، ادامه داد: این نوعی اتلاف سرمایه است.
 
میرزابیگی نخستین مانع بر سر این راه را رویکرد بیمارمحور نظام سلامت برشمرد و افزود: در نظام فعلی سلامت کشور بیشتر به بیمارستان، دارو و تجهیزات پزشکی، اعمال جراحی و... توجه می شود تا به بعد پیشگیری و حفظ سلامت.
 
وی گفت: هم اکنون طرح پزشک خانواده اعلام شده است و مقرر شده است که در این طرح به پیشگیری بیش از درمان توجه شود اما نام این طرح (پزشک خانواده) و محل اجرای آن (مطب پزشکان)است و شرح وظایف درمان محور پزشکان موید این مسئله نیست.
 
میرزابیگی از رئیس مجلس خواست تا نام این طرح در قانون برنامه توسعه از پزشک خانواده به «برنامه سلامت خانواده» تغییر کند و گفت: کارکردها و شرح وظایف تیم سلامت به گونه ای تعریف شود تا به معنای واقعی به ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری توجه شود.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری عدم اجرای استانداردهای خدمتی را از دیگر مشکلات حرفه پرستاری دانست و گفت: بر اساس استانداردهای پرستاری باید به ازای هر تخت حداقل 2 پرستار یا به ازای هر پزشک حداقل 3 پرستار فعالیت کند اما در ایران نیم تا 7 دهم به ازای هر تخت پرستار است.
 
میرزابیگی با بیان اینکه با وزارت بهداشت به شاخص 1.5 تا 1.8 پرستار به ازای هر تخت به توافق رسیده ایم، افزود: تعداد پرستاران کشور باید حداقل2 برابر شود اما برخی اختیارات وزارتخانه ای نیست از جمله پستهای سازمانی که دولت باید جابجا کند.
 
وی با بیان اینکه باید باید با جاذبه های شغلی انگیزه را افزایش داد، ادامه داد: برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری حدود یکصد نفر از دانشکده های پرستاری بسیج شدند. هم اکنون 16 نظام پرداخت مختلف در دنیا هست و به بهانه تعرفه گذاری خدمات پرستاری شرح وظایف پرستاری به روز و استاندارد خدمتی برای 527 مراقبت پرستاری تعریف شد و اگر حقوق دولتی قطع شود می توان پرداخت مبتنی بر عملکرد برای پرستاران داشته باشیم.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در تدوین تعرفه گذاری خدمات پرستاری رضایتمندی بیمار همواره مدنظر بوده است، گفت: هم اکنون متوسط حقوق پرستاران در بیمارستانها 700 تا 800 هزار تومان (بدون اضافه کار) برای بیمارستانهای دولتی است و در بخش خصوصی 400 تا 500 هزار تومان است.
 
میرزابیگی با بیان اینکه روش پرداخت کارانه در بیمارستان اگر غلط است اصلا نباید باشد و اگر صحیح است باید برای همگان مناسب و عادلانه اجرا شود، افزود: اما حقوق عده ای الان چندین میلیون تومان است.
 
وی با بیان اینکه حرفه پرستاری را از تاریخ کهن داریم و از آکادمیک شدن آن در ایران بیش از 110 سال می گذرد، ادامه داد: هم اکنون 140 دانشکده پرستاری در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری تربیت می کنند و با اصلاح ظرفیت پذیرش دانشجو در 2 سال اخیر سالانه 108 تا 109 هزار نفر فارغ التحصیل(با فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد) می شوند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به وجود 160 هزار پرستار شاغل و بیکار در کشور (به جزء بازنشستگان) گفت: در حالی که در سال 83 با بحران بیکاری پرستاران مواجه بودیم (40 تا 50 هزار پرستار بیکار) اما بیکاری پرستاران در کلانشهرها اکنون صفر است و پرستاران 24 ساعته استخدام می شوند اما در برخی شهرستانهای کوچک شماری از پرستاران بیکار هستند.
 
میرزابیگی با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری یک سازمان متناظر نظام پزشکی است، افزود: در مجلس پنجم طرحی به امضا و مراحل نهایی رسید و در مجلس ششم تصویب شد و نظام پرستاری از سال 81 تاکنون 3 دوره انتخابات را پشت سر گذاشته است و در سراسر کشور 108 هیئت مدیره 9 نفره دارد که از میان آنها اعضای شورای عالی نظام پرستاری تعیین می شود.
 
وی با بیان اینکه 5 نفر از اعضای شورای عالی انتصابی هستند، ادامه داد: از این 5 نفر یک نفر نماینده مجلس است که البته با توجه مدت زمان کوتاه تشکیل دور جدید هنوز نماینده ای از مجلس معرفی نشده است.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری یادآور شد: با استراتژی تعریف شده در شورای عالی نظام پرستاری و اصول حاکم در مرحله نخست مردم، سپس فعل پرستاری و در نهایت جامعه پرستاری مدنظر هستند و در اولویت قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha