سلامت نیوز : ناهید خداکرمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری همایش سلامت خانواده و خدمات داوطلبانه اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم ما در حال حاضر این است که 98درصد زایمان‌ها در کشور توسط افراد تحصیلکرده انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: میزان مرگ و میر مادران باردار و مرگ حین تولد بسیار کاهش یافته و از میزان تعهد جهانی که قرار بود تا سال 2015 به آن برسیم، سه سال جلوتریم. یعنی این رقم به 22 به یک صد هزار تولد زنده رسیده است.

خداکرمی تربیت متخصصان زنان، ماماها و رعایت بهداشت مادر و کودک را در رسیدن به این هدف بسیار موثر دانست و گفت: یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه تربیت نیروی انسانی مامایی هستیم گر چه به خاطر مشکلات بودجه و تعیین جایگاه در هر حرفه‌ای سیستم ما از کمبود ماما رنج می‌برد و از آن طرف مامای بیکار کم نداریم که امیدواریم با راه‌اندازی سیستم ارجاع این مشکل حل شود.

عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده افزایش آمار سزارین و مداخلات حین تولد را از دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی سلامت خانواده دانست و افزود: اینکه بخواهیم نوزاد در تاریخ معینی به دنیا بیاید یا مادر برای تحمل نکردن درد زایمان تن به سزارین بدهد، چیزی جز اینکه جنین را از تغذیه داخل رحم و گرمای بدن مادر محروم کنیم، نیست.

در بخش دیگری از این نشست صفیه شهریاری افشار اظهار داشت: موفقیت‌های انجمن سلامت خانواده مدیون مشارکت‌های بین بخشی است و وزارت کشور، امور خارجه و وزارت بهداشت کمک‌های شایانی در راستای فعالیت‌های انجمن سلامت خانواده به عنوان سازمان مردم نهاد و بین‌المللی داشته‌اند.

وی در مورد عملکرد این انجمن گفت: به عنوان اولین سازمان مردم نهاد و غیر سیاسی روی مبحث HIV کار کردیم و تاسیس باشگاه یاران مثبت در مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از افتخارات ماست. همچنین جمع آوری فتاوای مرتبط با سلامت باروری و اهدای جنین و سقط درمانی نیز از دستاوردهای خدمات داوطلبانه این انجمن است.

نائب رئیس انجمن سلامت خانواده تصریح کرد: از آنجایی که زنان آسیب پذیر و پرخطر معمولاً محور توجه در راستای سلامت خانواده هستند، دو مرکز گذری مخصوص زنان آسیب پذیر با نام قاصدک و میخک در مناطق جنوبی تهران تاسیس کردیم تا مشاوره‌ و وسایل لازم را در اختیار زنان آسیب پذیر و پرخطر قرار دهند.

شهریاری افشار تربیت آموزشگران همسان در زندان‌ها را نیز از دیگر سرفصل‌های کاری این انجمن عنوان کرد و افزود: تنها سازمان در حیطه سلامت خانواده هستیم که مقام مشورتی ویژه را از سازمان ملل کسب کرده‌ایم.

به گفته این متخصص زنان و زایمان فدراسیون بین‌المللی خانواده در 8 منطقه دنیا نمایندگی دارد که امسال به عنوان افتخار ملی ریاست منطقه جنوب آسیا به ایران اعطا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha