سلامت نیوز : کامران باقری لنکرانی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: کلید اصلاح نظام سلامت کشور ما اجرای درست برنامه پزشک خانواده است و کمتر صاحبنظری در حوزه سلامت است که با قطعیت نگوید محوریت برنامه‌های نظام سلامت کشور ما باید اجرای برنامه پزشک خانواده باشد و فقط اجرای این برنامه است که می‌تواند نظام سلامت ما را از بن بست خارج کند.

وزیر سابق بهداشت گفت: اهمیت این برنامه تا جایی است که رئیس جمهوری در نطق 22 بهمن سال 87 و در مراسمی که معمولاً به مسائل سیاسی اشاره می‌شود به لزوم اجرای برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و همان زمان دستور اجرای این برنامه را صادر کرد.

وی ادامه داد:‌ اما نکته مهم در مسیر اجرای این برنامه این است که مسئولان اجرایی باید با واقع بینی، برنامه‌ریزی و عملکرد درست، این برنامه را پیش ببرند و یکی از الزامات مهم اجرای این برنامه هماهنگی نزدیک بین بیمه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت بهداشت است و یکی از دلایل و کاستی‌های مهم اجرا نشدن این برنامه در گذشته نیز فقدان هماهنگی لازم بین این دو دستگاه بود که باید به نوعی حل شود.

باقری لنکرانی گفت: تأمین منابع یکی از الزامات اصلی اجرای این برنامه است، درست است که اجرای کامل این برنامه به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود ولی اشتباه است که بیمه‌ها تصور کنند که در سال و دوم اجرای این برنامه صرفه‌جویی منابع خواهند داشت، صرفه جویی منابع با اجرای این برنامه از سال سوم خودش را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود:‌این اشتباه است که بیمه‌ها بخواهند با کسر منابع بیمارستانها که همین الان با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند،‌ این برنامه را اجرا کنیم، باید حداقل در سال اول و دوم اجرای این برنامه منابع کافی آن تأمین شود تا از سال سوم به تدریج هزینه‌های نظام سلامت و بیمه‌ها کاهش یابد.

وی گفت: در اجرای این برنامه باید واقع بین باشیم و بین نیازهای واقعی و نیازهای درخواستی از سوی مردم که ممکن است ضرورت نداشته باشد تفاوت قائل شویم و نیازهای واقعی را در نظر بگیریم، نیازهایی مانند کنترل دخانیات که نیاز واقعی است اما ممکن است مورد درخواست مردم نباشد. مسئله‌ای که امروز به خصوص در بین دختران به مرز بحران نزدیک شده است.

وزیر سابق بهداشت اضافه کرد: بسته خدمات پزشک خانواده را باید طوری طراحی کنیم که تعادلی بین نیازهای واقعی و نیازهای درخواستی در آن باشد که رضایت مردم هم جلب شود، به عنوان مثال وعده رایگان شدن همه داروها در سطح یک پزشک خانواده وعده درستی نیست و تجربه کشورهایی مانند انگلستان که جزو قدیمی‌ترین کشورهای مجری برنامه پزشک خانواده است نشان داده است که رایگان شدن دارو به افزایش مصرف کاذب دارو منجر می‌شود.

وی ادامه داد: رایگان شدن دارو آثار مخربی برای نظام سلامت دارد نه اینکه الزاماً مصرف دارو در بین مردم اضافه می‌شود بلکه مردم داروی رایگان را می‌گیرند. در خانه انبار می‌کنند و بعد دور می ریزند،‌بیشتر این داروها هم شامل داروهای مسکن،استامینوفن و آنتی بیوتیک است و گر نه هیچ آدم معمولی داروی گرانقیمت سرطان را در خانه انبار نمی‌کند. چون به دردش نمی‌خورد. تجربه رایگان بودن دارو در تأمین اجتماعی هم موید همین مسئله است و دیدیم که چه هزینه‌های به نظام سلامت تحمیل کرد.

باقری لنکرانی گفت: از آن طرف به علت همین هزینه‌های کاذبی که به بیمه‌ها تحمیل می‌شود، بیمه‌ها توان پوشش داروهای گرانقیمتی که حتی افراد با درآمد قابل قبول هم توان پرداختش را ندارند، ندارند. در مورد هزینه‌های آزمایش و خدمات تشخیصی نیز باید مقدار پوشش هزینه ها به صورت روشن و دقیق اعلام شود و در بسته خدمت تعریف شود که چه چیزی رایگان است و چه کاری نیازمند پرداخت فرانشیز است.

وی افزود:‌ مسئله بسیار مهم دیگر این است که اگر امروز به یک پزشک عمومی گفتیم تو از فردا پزشک خانواده هستی به این معنا نیست که او همه توانمندی های لازم را برای این کار را کسب کرده است به خصوص اینکه امروز با رشد سواد مردم سطح توقع مردم نیز از پزشکان بالا رفته است.

وزیر سابق بهداشت گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده نیازمند آماده سازی مقدمات و توانمندسازی مجریان است و در کل هر کاری که انسان انجام می‌دهد باید با تدبیر و فراهم کردن مقدمات لازم انجام شود و درست است که می‌گویند در کار خیر باید عجله کرد اما این عجله کردن به معنای بی‌برنامگی و بی‌تدبیری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha