با آغاز بازگشایی مدارس برخی از بیماریها در بین دانش آموزان شایع می شود و لزوم توجه به آن ها ضروری است.

آشنایی با بیماری های شایع کودکان در فصل پاییز
 سلامت نیوز : کارشناس مسئول آموزش و ارتقاء سلامت دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: از جمله بیماریهای شایع فصل پاییز، بیماریهای تنفسی (سرماخوردگی و آنفلوانزا) است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ الهه گرامی پور در ادامه افزود: کودکان به طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما می خورند که سرماخوردگی کودکان شدیدتر بوده و مدت زمان بیشتری هم طول می کشد. مصرف استامنیوفن یا بروفن برای کاهش تب موثر است اما به کودک سرماخورده هرگز آسپرین ندهید چرا که مصرف آسپرین در کودکان ممکن است عوارض مغزی جدی بدنبال داشته باشد و منجر به مرگ شود. در این موارد باید مراجعه به پزشک صورت گرفته تا در صورت لزوم داروی مناسب تجویز شده و توصیه به استراحت انجام شود تا از ابتلا سایر همکلاسان جلوگیری شود.

وی از دیگر بیماری های فصل پاییز به گلودرد استرپتوکوکی اشاره کرد و گفت: ابتلا به این عفونت در کودکان سنین مدرسه و در مهدکودکها بیشتر از سایر افراد جامعه است. از علائم این بیماری احساس درد گلو در هنگام بلع غذا و تب بیش از 5/38 درجه است در این بیماری ته حلق کودک قرمز است و نقاط سفیدی نیز وجود دارد که نشان دهنده عفونت است. در این حالت حتما به پزشک مراجعه کرده تا آنتی بیوتیک مورد نیاز تجویز شود.

این کارشناس در ادامه گفت: دل درد نیز از دیگر بیماری های فصلی است. این بیماری شایع گاستروانتریت نام دارد و معمولا در مورد عفونت معده و روده بکار می رود، که معمولا باعث حالت تهوع و اسهال واستفراغ نیز می شود. در این صورت بهترین درمان استفاده از محلول خوراکی َ او آر اس ً  و مراجعه به پزشک است.

گرامی پور گفت: بیماری های ویروسی همانند آبله مرغان و اوریون که با تب خفیف و بی حالی و جوشهای پرآب همراه  است. در این بیماری ضمن استفاده از داروهای تجویز شده، استراحت و استحمام روزانه می تواند باعث تسریع بهبودی شود. برای بیماری اوریون نیز که با تورم یکطرفه گلو و تب، ضعف عضلات و بی اشتهائی همراه است داروی خاصی نیاز نبوده و بعد از طی دوره بیماری بهبودی  حاصل می شود.

وی ادامه داد: شپش سر بیشتر در دختر بچه ها دیده می شود بطور معممول شما نمی توانید خود شپش را روی سر کودکان ببنید ولی تخمهای سفیدرنگ شپش که برخلاف شوره به طور محکم به مو چسبیده اند قابل مشاهده اند. درمان این بیماری استفاده از شامپوهای مخصوص است. البته باید لباسها، حوله، روتختی، کلاه و روسری کودک را با آب داغ شسته و اتو کرد. شانه و برس و سنجاق سر کودک را نیز به مدت 20 دقیقه جوشاند، لازم است سایر اعضای خانواده نیز از نظر ابتلا بررسی شوند.

وی درخاتمه بیان کرد :مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلاء به  این نوع بیماری های این است که به کودک بیاموزیم به طور مکرر و نیز به صورت درست و کامل دستهایش رابشوید و از استفاده مشترک از وسایل خصوصی دیگران همانند لیوان، دستمال، قاشق و ظرف غذا خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha