دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 57443

سلامت نیوز : كنگره بین‌المللی ام. اس ایران 11 و 12 آبان ماه جاری در هتل المپیك برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ احسان ارجمند حقیقی مدیر اجرایی نهمین كنگره بین‌المللی ام. اس ایران با اشاره به اهمیت نقش مهندسی پزشكی در تشخیص و درمان بیماری‌ها، گفت: رشته مهندسی پزشكی به واقع یك فیلد بین رشته‌ای است و تلاش می‌كند تا قواعد و قوانین مهندسی را در اختیار علوم تجربی قرار دهد. متاسفانه در كشور ما پیوند مستحكمی بین حوزه‌های پزشكی و مهندسی پزشكی است برقرار نشده است و همین عامل سبب شده است تا مهندسی پزشكی نتواند آن گونه كه باید در خدمت پیشگیری،‌ تشخیص و درمان بیماری‌ها قرار گیرد.

وی افزود: این در حالی است كه در خارج از كشور پیوند عمیق‌تری بین این حوزه‌ها برقرار شده است و دانشجویان مهندسی پزشكی با حضور در بخش‌های مختلف درمانی و اتاق عمل از نزدیك با كمبود و مشكلات تجهیزاتی پزشكان و جراحان آشنا شده و برای رفع آن تلاش می‌كنند.

وی ادامه داد: از میان رشته‌های وابسته به مهندسی پزشكی مهندسی بافت پیوند عمیق‌تری با پزشكی دارد. مهندسی بافت فیلد جدید و نوینی است كه تلاش می‌كند سلول درمانی را جایگزین دارو درمانی و سایر درمان‌های رایج كند.

حقیقی خاطرنشان كرد: در مهندسی بافت تلاش می‌كنیم با پرورش و كشت سلول‌ها، بافت‌های زنده سالم و پرتوان را جایگزین بافت‌های بیمار، معیوب و آسیب دیده كنیم. این روش مدرن‌ترین روش در درمان بسیاری از بیماری‌هاست كه البته در خیلی از پژوهش‌ها در مراحل ابتدایی قرار دارد و تا مطرح شدن به درمان قطعی بیماری‌ها، راه بسیاری دارد.

مدیر اجرایی نهمین كنگره بین‌المللی ام. اس ایران اظهار كرد: دانشگاه‌های ما در حال حاضر ظرفیت اندكی در پذیرش مهندسی بافت دارند و باید در كنار افزایش این ظرفیت با توجه به نیازهای علمی كشور از پتانسیل دانشگاه‌ها و مراكز علمی خارج از كشور و نیز مراكز تحقیقاتی غیردولتی داخلی بهره برد. البته برخی پژوهشگاه‌های داخلی نظیر رویان اقدامات ارزنده‌ای در حوزه مهندسی بافت و سلول‌های بنیادی انجام داده‌اند اما همچنان نیازمند گسترش مراكز تحقیقاتی خصوصا با حمایت‌های دولتی هستیم.

وی گفت: دو سال پیش برای اولین بار كنفرانس مهندسی پزشكی در كشور در یك دانشگاه پزشكی برگزار شد كه امتیاز بازآموزی نیز برای پزشكان به همراه داشت اما به تنهایی كافی نیست. باید در همه كنگره‌ها، كنفرانس‌ها و سمینارهای پزشكی كه به طور سالیانه برگزار می‌شود، موضوعات مرتبط با مهندسی پزشكی به ویژه مهندسی بافت هم گنجانده شود تا ارتباط سیستماتیك‌تری میان این حوزه‌ها برقرار شود.

وی افزود: روش‌های درمانی كه در مهندسی بافت مطرح می‌شوند روش‌های نوینی است كه دورنمای بسیار روشنی را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری ام‌. اس متصور می‌كند. اما برای آنكه بتوانیم در راستای این هدف حركت كنیم ابتدا باید بتوانیم این احساس نیاز را در جامعه پزشكی ایجاد كرده و سپس با همكاری متخصصان و پزشكان تحقیقات خود را دنبال كنیم.

مدیر اجرایی كنگره نهم ام. اس در پایان با بیان اینكه خوشبختانه مدیریت كنگره نهم ام. اس و كمیته علمی در همان ابتدا از حضور مهندسان پزشكی در كنگره نهم ام‌. اس استقبال كردند و شاهد آن بودیم كه مقالاتی خصوصا از سوی مهندسان بافت به دبیرخانه كنگره ارایه شد، ابراز امیدواری كرد تا سایر انجمن‌های علمی كشور هم با بهره‌گیری از تجربیات كنگره نهم زمینه‌های حضور مهندسان پزشكی را فراهم آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha