سلامت نیوز : آمنه بهرامی که بینایی چشمها، ظرافت صورت و دستهایش را در حمله یک اسید پاش در۱۲ آبان سال ۱۳۸۳ از دست داد و با نظر دادگاه ضاربش مجید موحدی به قصاص چشم پس از پرداخت تفاضل دیه و هیمنطور پرداخت دیه در مورد سایر قسمت‌های آسیب دیده محکوم شد، بدون پرداخت مشمول بخشش قرار گرفته و از زندان آزاد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ حکم قصاص چشم در برابر چشم که برای اولین بار در ایران و برای پرونده جنجالی آمنه صادر شده بود با بخشش آمنه منتفی شد ولی بنا به گفته آمنه دیه چشمها و دست و صورت سوخته او بر اثر اسید پاشی پرداخت نشد در حالی که او هنوز شاکی پرونده و خواهان دریافت دیه است رای به عفو و آزادی مجرمی داده شده که به خودی خود مخل امنیت اجتماعی بوده است.

نگاه به جنبه عمومی جرم اسید پاشی به اعتقاد بسیاری از کنش گران اجتماعی نباید با گذشت آمنه از حقوق شخصی اش نادیده گرفته شود چرا که با عفو یک اسید پاش از سوی دولت زمینه پر مخاطره ای برای تکرار آن از سوی مجرمان بالقوه افزایش می یابد و افکار عمومی در برابر عفو یک مجرم اقناع نمی شود.

آمنه بهرامی به قانون می گوید: اکنون از دفتر آقای محسنی اژه ای بر می گردم. آنجا گفتم دیه من پرداخت نشده است و وقتی حکمی شاکی دارد نباید عفو داده شود اما به نظر می رسد این حرفها دیگر خریداری ندارند. طبق قانون من شاکی پرونده هستم. وقتی یک پرونده شاکی دارد عفو به آن تعلق نمی گیرد. آنها باید شاکی را راضی کنند و بدون رضایت من حکم بخشش دولتی بدهند.

وی تاکید کرد: دیه اعضای انسان از دیه یک انسان کامل بیشتر است. من اعضای بدنم را از دست دادم و تقاضای دیه کردم ولی دیه ای پرداخت نشد حالا در دیوان عالی کشور می گویند ممکن است 50 میلیون تومان از سوی خانواده مجید موحدی به حساب دادگستری ریخته شده باشد که آنها به دلیل نبود شاکی حکم بخشش داده اند.

آمنه بهرامی با اشاره به نبود ادله کتبی برای دیه چشمانش می گوید: چند سال پیش من به درخواست آقای به نام امیر آبادی که دادستان اجرای احکام بود و به من گفت دیه چشم به من تعلق نمی گیرد من هم برگه ای را امضا کردم که امروز متوجه شده ام به من کلک زده اند. من به آقای اژه ای گفتم که دیه چشمان من داده نشده اما آنجا گفتند ادله کتبی در این باره وجود نداریم.

به گفته آمنه سال 87 آقای قیصیری قاضی بازپرس کیفری به این قربانی اسید پاشی گفته طبق براوردهای آن زمان دیه دستها و صورت آمنه 128 میلیون تومان بوده که این رقم بدون احتساب دیه چشمان آمنه است. با این حال من نه تنها 50 میلیون از خانواده آقای موحدی نگرفته ام بلکه درخواست دیه داده ام.

آمنه می گوید: وقتی مجید عفو گرفته یعنی شاکی خصوصی نداشته و عفو به او تعلق گرفته است. من واقعا پرسشهای زیادی برایم بوجود آمده که من به خاطر مردم و حقوق بشر از حقم گذشتم اما چرا باید به یک جانی عفو عمومی و دولتی تعلق بگیرد. به من می گوید اگر ثابت کنم اسید پاش می تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد پس عفو عمومی به او تعلق نمی گیرد در حالی که من قربانی ام و می دانم ممکن است هر کسی بطری اسید بردارد و به صورت مردم بپاشد و بعد هم عفو بگیرد. امروزه همه می ترسند که مورد حمله اسید پاشی قرار نگیرند.

آمنه با اشاره به آخرین عملش در اسپانیا به قانون گفت: چشم چپم را عمل کردم. هزینه ساخت چشم من که شامل ساخت قرنیه و گذاشتن پلک هم می شود از سوی رئیس جمهوری داده شده و تا یک ماه دیگر چشمم را باز می کنند. بستگی به شانسم دارد و امیدوارم لااقل این 20 درصدی بینایی که پزشکان احتمال داده اند را به دست بیاورم.

آمنه کتابی نیز در آستانه انتشار دارد که می گوید مجوز انتشار آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است. کتاب چشم در برابر چشم داستان زندگی دختری است که هر بار زمین می خورد و دوباره با اقتدار بلند می شود و به راه خود ادامه می دهد تا راه درست زندگی کردن را پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha