دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 57453
سلامت نیوز : زمستان در راه است،سوز سرد سرما كم كم خود را نشان می‌دهد و زندگی كردن در شرایط زیر صفر درجه درداخل هر ساختمانی سخت است چه رسد به آن كه بخواهید این فصل را، در چادری نه چندان گرم با بچه های كوچك یا افرادی مسن سپری كنید.روستاییان می‌گویند از وسایل گرمازا هم خبری نیست،چادرها ضد آب نیستند و از طرفی زیر آنها آب باران جریان پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ "اینجا شب‌ها بسیار سرد است،ما خانه و سرپناه نداریم و شب تا صبح از سرما به ‌خود می‌لرزیم." این صدای زلزله زدگان است كه می‌خواهند صدای آنها به گوش مسئولین برسد،می‌گویند حالا كه از زیر خروارها خاك سالم بیرون آمده‌ایم امیدواریم این زمستان را نیز بتوانیم با كمترین امكانات سپری كنیم.

روستاییان می‌گویند از وسایل گرمازا هم خبری نیست،چادرها ضد آب نیستند و از طرفی زیر آنها آب باران جریان پیدا می‌کند.

بارندگی فصل پاییز در شهرستان ورزقان باعث شده آب به چادرهای زلزله زدگان برخی روستاها نفوذ کند،چادرهایی که در داخل دره ها و مسیر سیلاب برپاشده اند دچار آب گرفتگی شدند و چادرهایی که در ارتفاعات ایجاد شده،بادهای پاییزی انها را برده است.

حالا با نزدیكی به فصل سرما روستاییان چاره ای جز گذر از زمستان سرد،كه در ارتفاعات زندگی را برای هر جنبنده‌ای سخت می‌كند،ندارند.

وضعیت روستاهای زلزله زده در استان آذربایجان ‌شرقی کم و بیش یکسان است؛در حالی‌ که مسئولان از تحویل خانه‌های روستائیان زلزله‌زده سخن می‌گویند.اما براساس گزارش های واصله اغلب مردم مناطق زلزله زده هنوز در چادر و شرایط بحرانی زندگی می‌کنند.

حال و هوای این استان و مناطق زلزله‌زده‌اش نشان می‌دهد که برف خیلی زود،نه روی پشت‌‌بام خانه اهالی هریس و اهر و ورزقان بلکه روی چادرهای برپا شده‌شان می‌نشیند.

كم كاری در بازسازی مناطق زلزله زده حالا صدای نمایندگان استان را نیز در آورده است بطوریكه دو نماینده  شهرهای اهر وهریس و ورزقان با گلایه مندی از كندی روند بازسازی و دست اندازهای موجود برای پیشبرد كار این مناطق،به جام جم آنلاین گفتند كه ادامه این روند موجب از بین رفتن بازماندگان زلزله بر اثر سرما وبیماری های ناشی از این فصل خواهد شد.

كمكهای بلا عوض راسریعتر به مردم بدهید

الله وردی دهقانی نماینده ورزقان با اشاره به گستردگی ابعاد زلزله كه 300 تا 400 هزار نفر را درگیر و آواره كرده است گفت:درست است كه بازسازی مناطق زلزله زده را نمی توان ظرف دو تا سه ماه انجام داد اما انتظارمی رود اسكان موقت مردم زلزله زده در مكانهایی مناسب صورت گیرد.

وی با یادآوری شرایط اقلیمی منطقه كه زمان لازم را برای بازسازی مناطق فراهم نمی كند افزود: تا یك ماه آینده كه اولین برف پاییزی برروی زمین می‌نشیند ما باید با سازه‌های پیش ساخته یا كانكس آماده می‌شدیم.

این نماینده با بیان اینكه روند مناسبی برای بازسازی خانه‌ها بصورت دایم آغاز شده است گفت:اما با توجه به زمان لازم برای ساخت و ساز و بارش برف،قطعا زمان بازسازی مناطق فرصت بیشتری می‌خواهد.

نماینده شهر ورزقان با بیان اینكه این شهر كاملا ویران شده و هیچ فكری برای آن نمی شود افزود:مردم هر روز از ما سوال می‌كنند كه تكلیف آنها چه می شود چون وعده هایی كه برای پرداخت وام،چه بصورت بلاعوض یا بصورت قرض الحسنه،داده شده بود عملیاتی نشده است.

دهقانی گفت:به مردم برای بازسازی ساختمان هایشان گفته شده كه باید پیشرفت فیزیكی داشته باشد تا به آنها وام تعلق گیرد اما سوال این است وقتی تمام مال و اموال افراد بر اثر زلزله از بین رفته و هیچ پولی ندارند چگونه ممكن است كه بتوانند ساخت و ساز را بدون كمك دولت به جلو ببرند؟

وی با بیان اینكه هنوز یك میلیون تومانی كه قرار بوده بصورت بلاعوض به زلزله زدگان تعلق گیرد پرداخت نشده است گفت:می‌گویند این مبلغ فقط مربوط به روستاییان است و به شهر ها تعلق نمی‌گیرد كه این تصمیم كاملاً بی‌معنایی است.

دهقانی با تأكید براینكه حرفهایی كه از سوی مسئولین زده شده باید عملیاتی شود و در حد وعده باقی نماند افزود:ما انتظار نداریم كه در مدت زمان وعده داده شده، ساختمانها ساخته شود اما می خواهیم كه راهكارهایی اعمال شود كه در ظرف یكماه آینده و آغاز فصل سرما اسكان موقت زلزله زدگان صورت گیرد تا بیماری های فصل سرما،بازماندگان را دچار مشكل نكند.

وی در باره تحویل كمك های مردمی به زلزله زدگان نیز گفت:هنوز كمكهای نقدی به مردم داده نشده است.

 سرما منتظر ما نمی ماند

عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس نیز روند بازسازی مناطق زلزله زده و اسكان موقت آنان را ناامید كننده عنوان كرد و گفت: قولی كه برای ساخت دو ماهه مسكن زلزله زدگان داده شد رو به پایان است.

وی با اشاره به اینكه كارهای خوبی در منطقه،در زمینه آوار برداری صورت گرفته افزود: اسكان اضطراری در روستاها انجام شده اما در شهرها ما هنوز مشكل داریم ،بالاخره مردم تا زمانی كه هوا گرم بود زیر چادر خود در حیاط منزلشان زندگی می كردند اما با آغاز فصل سرما چنین روندی امكان پذیر نیست.

فلاحی،بحث بازسازی مناطق زلزله زده در طول دو ماه را غیر ممكن دانست و گفت:رئیس جمهور همه مسئولیت بازسازی مناطق زلزله زده را به یك فرد سپرده است و این در حالی است كه وی با همه توانمندی هایی كه دارد بازهم نمی‌تواند به امور بپردازد.

وی افزود:طبق آمار رسیده 300 مورد از منازل ساخته شده مسقف می‌شود اما این تعداد پاسخگوی 20 هزار خانوار روستایی و 20هزار خانوار شهری نیست.

نماینده اهر و هریس با اشاره به اینكه مردم روستاها بر اثر زلزله مجبور به فروش احشام خود شده و در حال نقل و انتقال به شهرهای دیگر هستند گفت:طبق آمار رسیده،30 درصد دانش آموزان مناطق روستایی در شهرها ثبت نام كرده اند.

وی با خطاب قرار دادن مسئولین و اینكه باید پاسخگوی مردم باشند،گفت:ما نمی‌گوییم قصور صورت گرفته اما حجم كار و شرایط اقلیمی منطقه به گونه‌ای است كه همه فرصتها را از ما می‌گیرد.

فلاحی در ادامه خواست كه كمك های بلا عوضی كه قرار است به زلزله زدگان داده شود منوط شرایط جنبی نشود و حداقل یك میلیون تومانی كه قرار بود در اختیار زلزله زدگان داده شود سریعتر در اختیارشان گذاشته شود تا بتوانند لااقل یك بخاری بخرند چون سرما منتظر ما نمی ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha