دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 57460
سلامت نیوز : موضوع سال 2012 سازمان بهداشت جهانی، سالمندی و سلامت است كه نشان‌دهنده اهمیت این قشر و سلامت آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ آنچه بین خانواده در مورد سالمند حائز اهمیت است، خویشتنداری اطرافیان است، چرا كه سالمند نیازهایی دارد كه برآورده شدن آنها ضروری است. البته در كنار نگهداری از سالمند و توجه به سلامت جسم، جنبه‌های انسانی درباره آنها نباید فراموش شود.

در یك جامعه متعادل و اسلامی، مردم در مورد سالمندان وظایف و مسئولیت‌هایی دارند كه باید به آنها توجه كنند.

احساس مسوولیت در قبال سالمندان و رعایت احترام آنها، وظیفه‌ای است كه سرپیچی از آنها نه تنها موجب خشم خداست، بلكه نظام حیات را هم دگرگون می‌كند.

اصولا تغییراتی كه به سالمندی منجر می‌شود، تاثیرات ژرفی بر فرد می‌گذارد كه مراقبت‌های خاصی می‌طلبد. اگر از نعمت حضور سالمند بین اعضای خانواده برخوردارید، به این نكات توجه كنید:

اگر سالمند با عصا یا صندلی چرخ دار در خانه حركت می‌كند، همواره مسیر عبور و مرور او باز باشد.

ارتفاع لوازم مورد نیاز مثل میز، اجاق گاز، كابینت و... حتی‌الامكان متناسب با سالمند باشد.

تهیه توالت‌فرنگی از جمله اقدامات ضروری برای سالمندان است. نصب دستگیره در طرفین توالت فرنگی به نشست و برخاست او كمك می‌كند.

محیط زندگی سالمند باید هنگام روز و شب نور كافی داشته باشد. برخورداری از نور آفتاب علاوه بر روشنایی طبیعی به جذب ویتامین D كمك می‌كند.

در كنار تختخواب سالمند، زنگی برای احضار كردن خودتان یا حوادث احتمالی قرار دهید.

برای كفپوش خانه از نوع سخت و سُر آن مثل سرامیك استفاده نكنید. در صورتی كه امكان تغییر شرایط نیست، به سالمند توصیه كنید حتما از دمپایی با كف لاستیكی استفاده كند.

با فراهم كردن مجموعه‌ای از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی پاره‌ای از نیاز روحی او را برآورده ساخته و سبب سرگرمی وی را فراهم كنید.

با چسباندن كفپوش‌های پلاستیكی بادكشی در مسیر راه حمام و بخصوص در كف وان و زیر دوش مانع لیز خوردن او شوید.

رنگ‌های مورد استفاده در دكوراسیون فضای زندگی مثل پرده، رومبلی، ملحفه سالمند باید شاد، امیدواركننده و انرژی بخش باشد.

اگر سالمندتان به دلیلی دچار سرگیجه یا ناتوانی در حفظ تعادل است، در مسیر رفت و آمد او دستگیره‌های محكم به دیوار نصب كنید.

داروهای غیرمعمول را نخورند و داروهای تقویتی را با نظر پزشك به وعده‌های دارویی آنها اضافه كنید.

برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی، سالمند باید تا حدودی فعال باشد. اجازه ندهید به انزوا و گوشه‌گیری دچار شود. او را تشویق كنید تا برنامه‌ای جهت مصرف غذا،ملاقات با دوستان، قدم زدن و هر فعالیت احتمالی دیگر داشته باشد.

مراقب رژیم غذایی او باشید. از او بخواهید از مصرف میوه، سبزیجات و آب در روز غافل نشود و از غذاهای چرب، سرخ شده و پرنمك نیز بپرهیزد.

دمای منزل را تنظیم كنید. دما نباید زیاد سرد یا گرم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha