سلامت نیوز : سید جلیل حسینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان و ابتلاشان به بیماری‌های کلیوی به دلیل خجالت کشیدن آنان از رفتن به سرویس بهداشتی اظهار داشت: متأسفانه تصور ما بر این است که این مشکل در کشور بسیار وسیع است برای اینکه روزانه شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانش‌آموزان توسط والدینشان برای معاینه به مطب‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: حتی متأسفانه ما با وضعیت‌هایی مواجه می‌شویم که می‌تواند به صورت جبران‌ ناپذیری برای افراد ایجاد مشکل کند به‌طور مثال بیماری چندی قبل به دلیل عدم تخلیه مایعات در مثانه به یکی از جراحان اعصاب مراجعه کرده بود و بررسی‌های مختلف نشان داد که دستگاه اعصاب وی هیچ مشکلی ندارد.

حسینی ادامه داد: ولی وقتی که سابقه این بیمار را بررسی کردیم متوجه شدیم که وی از بچگی عادت داشت که در طول 24 ساعت فقط یک بار مثانه خود را تخلیه کند و مسلماً وقتی در مثانه مایع زیاد جمع شود مرتباً به فرد اخطار می‌دهد که باید تخلیه شود و وقتی که این تخلیه مثانه صورت نگیرد فشارهای مختلفی به فرد وارد می‌شود که این وضعیت نشان از تلاش و اخطار مثانه به فرد برای تخلیه است.

وی افزود: وقتی فرد مثانه خود را خالی نکند دیگر مثانه خسته می‌شود و عضله خود را رها می‌کند و ما شاهد آن خواهیم بود که مثانه‌ای که عضلانی است به یک کیسه خیلی نازک تبدیل می‌شود که در این کیسه دیگر امکان تخلیه وجود نخواهد داشت و متاسفانه این بیمار 24 ساله نیز که به ما مراجعه کرد در بررسی‌ها مشخص شد که مثانه‌اش به یک کیسه بسیار نازک تبدیل شده است و مجبور شد که برای تخلیه از «سوند» استفاده کند.

حسینی با اشاره به اینکه علت این مشکلات و بیماری دانش آموزان فقط بازیگوشی بچه‌ها نیست بلکه محیط‌ های آلوده است، گفت: زیرا محیط‌ های آلوده سرویس‌های بهداشتی مدارس باعث می‌شود. دانش‌آموزان به‌خصوص دختر بچه‌ها و جمعی از پسرها از رفتن به سرویس‌های بهداشتی در هر 3 ساعت خودداری کنند و ما شاهد هستیم اکثریت آنان شب ادراری‌شان نیز زیاد می‌شود.

وی بیان داشت: بر این اساس این دانش‌آموزان در سنین 15 سال به بالا وقتی به ما مراجعه می‌کنند حداقل چندین ماه یا چندین سال باید دارو مصرف کنند تا بتوانیم این ضایعه را جبران کنیم و به تدریج مثانه را به وضعیت عادی یا نیمه عادی برگردانیم.

حسینی با بیان اینکه به‌هرحال ما به عنوان متخصص پزشکی از لحاظ کلینیکی به این مسئله نگاه می‌کنیم، افزود: ما شاهد هستیم که بچه‌ها به‌خصوص دختر بچه‌ها و حتی پسرها با این مشکل به مطب‌ها مراجعه می‌کنند و به نظر می‌رسد که در مدارس باید به سرویس‌های بهداشتی بسیار بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش سیستم بهداشتی دارد و بنده بارها اعلام کرده‌ام به نظر می‌آید همان گونه که در درس و مطالعه و انجام تکالیف معلمان نظارت می‌کنند تا یک فرد را پرورش دهند تا رشد کند باید به مسائل بهداشتی و سلامت دانش‌آموزان نیز رسیدگی شود.

حسینی خاطرنشان کرد: باید در مدارس برگه‌هایی به کار گرفته شود تا دانش‌آموزان اعلام کنند آیا در هر 3 ساعت از مایعات استفاده کرده‌اند یا نه. تا  به این ترتیب فرهنگ مصرف مایعات با توجه به شیوع بالای سنگهای دستگاه ادراری در کشور برطرف شود و از طرف دیگر دانش‌آموزان نیز آگاه شوند که مثانه خود را به موقع تخلیه کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha