سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت حوادث فوریت‌های پزشکی کشور عنوان كرد: شایع‌ترین نوع حادثه در گروه سنی سالمندان به ترتیب حوادث ترافیکی ( 31 درصد)، ضربه (24 درصد) و سقوط (19درصد) است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر غلامرضا معصومی گفت: با توجه به شعار سال 2012 سازمان جهانی بهداشت با عنوان "زندگی سالم طول عمر بیشتر"، پیر شدن جمعیت جهان و بالا رفتن امید به زندگی به عنوان یک گذار مهم اجتماعی مطرح می‌شود.

وی افزود: هم اکنون 7.27 درصد جمعیت کشور ما را سالمندان (گروه سنی 60 ساله و بالاتر) تشکیل می‌دهند. بر اساس آخرین گزارشات 6 درصد مصدومین مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان‌های سراسر کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که 39 درصد مونث و 61 درصد مذکر هستند.

دكتر معصومی در ادامه گفت: از آنجا كه 44 درصد حوادث مربوط به سالمندان در منزل رخ می‌دهد ایجاد فضای ایمن جهت جلوگیری از رخدادها امری ضروری است. همچنین جهت پیشگیری از سقوط در سالمندان كه یكی از حوادث پر تعداد در این گروه سنی بوده و منجر به شكستگی می‌شود باید تمهیداتی را در محل زندگی در پیش گرفت. برای دستیابی به این مهم پیشنهاد می‌شود كه حتی الامكان فضای خانه خلوت و فاقد وسایل متعدد باشد. همچنین چیدمان منزل به گونه‌ای باشد كه مسیر رفت و آمد سالمندان را محدود نکند. از سوی دیگر به دلیل كاهش بینایی این گروه سنی، فضای خانه ترجیحا باید روشن باشد.

وی افزود: به جای فرش و قالیچه‌های کوچک می‌توان از یک فرش یا کف پوش که تمام طول و عرض اطاق را مفروش نماید و مانع سرخوردگی و گیر کردن لبه فرش‌ها به پای سالمند باشد، استفاده کرد.

رئیس اورژانس کشور تاکید کرد: مدل گوشی تلفن سالمندان باید اتوماتیك بوده و لیستی از شماره تلفنهای مهم شامل اورژانس 115، خدمات آتش نشانی 125 و پلیس 110 جهت دسترسی در مواقع اضطراری تهیه و در محل مناسب قرار گیرد و یا شماره‌های ضروری در حافظه‌های گوشی ذخیره شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha