سلامت نیوز : رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع با تاكید بر تسهیل عملكردها در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع با تشكیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، گفت: البته نكته نگران كننده آن است كه اگر بیمه‌های متعدد با تجمیع در سازمان بیمه سلامت، صندوق‌هایشان را به طور جداگانه حفظ كنند، عملا آن اتفاقی كه باید، رخ نخواهد داد.

دكتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره تاثیر تشكیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در روند اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع با هماهنگی ایجاد شده میان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر عملا بخش زیادی از منافعی كه در تجمیع بیمه‌ها حاصل می‌شد، محقق شده است.

اعمال سیاست‌های واحد به دستگاه‌های بیمه‌ای با تشكیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان

وی افزود: بر اساس نسخه 02 برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، سازمان‌های بیمه‌گر متعهد شده‌اند كه خدمات بیمه پایه یكسان و متناسب با سیاست‌های اتخاذ شده را ارائه دهند. طبیعتا كمك موثرسازمان بیمه سلامت ایرانیان آن است كه عملا سیاست‌گذاری واحدی به دستگاه‌های بیمه‌ای اعمال خواهد كرد. به این ترتیب عملكرد ما در برنامه پزشك خانواده بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

لزوم ورود بیمه‌های خصوصی به سازمان بیمه سلامت و تشكیل صندوق قوی بیمه‌ای

شریعتی با تاكید بر لزوم ورود بیمه‌های عمومی و خصوصی در سازمان بیمه سلامت ایرانیان ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر تمام سازمان‌های بیمه‌گر و حتی بیمه‌هایی كه جنبه عمومی دارند و تحت عنوان خصوصی طبقه بندی می‌شوند مانند بانك‌ها،‌ شركت نفت و ... به سازمان بیمه سلامت وارد شوند، این صندوق قوی‌تر خواهد شد.

نگرانی از حفظ جداگانه صندوق‌های بیمه‌ای با وجود تجمیع در سازمان بیمه سلامت

وی ادامه داد: البته نكته نگران كننده آن است كه اگر بیمه‌های متعدد با تجمیع در سازمان بیمه سلامت، صندوق‌هایشان را به طور جداگانه حفظ كنند عملا آن اتفاقی كه باید، رخ نخواهد داد.

شریعتی افزود: در بیمه انتظار آن است كه یك گروه بزرگی از افراد حق بیمه پرداخت كنند و بیماران كه تعداد كمتری را تشكیل می‌دهند از خدمات بیمه‌ای استفاده كنند. مكانیسم بیمه طوری است كه باعث كمك افراد سالم به افراد بیمار می‌شود و این موضوع یك نوع تعاون است. نكته دیگر كمك جوان به پیر و همچنین كمك غنی به فقیر است. البته باید تاكید كرد كه این اتفاق همیشه یك طرفه نیست.

وی ادامه داد: بحث كمك غنی به فقیر نكته‌ای است كه بعضا در بیمه‌های ما نادیده گرفته می‌شود. برخی اقشار مرفه مایلند بیمه مستقل از سایر اشخاص داشته باشند و حق بیمه بیشتری بپردازند اما در مقابل از صندوق بیمه‌ای قوی‌تری برخوردار باشند. اما مكانیسم‌های بیمه‌های اجتماعی و عمومی كه از كمك دولت هم استفاده می‌كنند، این حالت را نمی‌پذیرند؛ چرا كه این موضوع با اصول عدالت در سلامت تطابق ندارد و یكی از تفاوت‌های بازار سلامت با سایر بازارها همین موضوع است. بر این اساس است كه تنظیم بازار حوزه سلامت نیازمند مداخله دولت‌هاست.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: بر این اساس انتظار داریم بیمه‌های غنی‌تر كه بعضا در كشور وجود دارند، در سازمان بیمه سلامت ایرانیان ادغام و صندوق واحدی تشكیل دهند تا این صندوق واحد غنی بتواند حمایت‌های لازم را انجام دهد و گام جدی در بحث تحقق عدالت در سلامت برداشته شود.

شریعتی همچنین درباره زمان توزیع دفترچه‌های بیمه یكسان برای اجرای برنامه پزشك خانواده با وجود آغاز به كار سازمان بیمه سلامت، گفت: برای آن كه به هدف بیمه سلامت واحد ایرانیان دست یابیم لازم نیست كه فوری دفترچه‌ها یكسان شوند بلكه مهم آن است كه خدمات این دفترچه‌ها یكسان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha