سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 57477

سن شایع سرطان پروستات در كل دنیا دهه ششم و هفتم زندگی است؛ یعنی بین سنین 60 تا 70‌ سالگی، در حالی که متاسفانه در کشور ما سن شروع این بیماری از دهه ششم و هفتم به دهه سوم كاهش پیدا كرده است که یکی از دلایل آن می‌تواند به علت پایین آمدن سن مصرف سیگار و مواد مخدر در میان جوانان ایرانی باشد .

سرطان پروستات و مثانه در كمین مردان ایرانی
سلامت نیوز : آیا پدر و مادرها می‌دانند كه تنها با یك معاینه ساده از زمان تولد تا یك‌سالی، می‌توانند پدرشدن فرزند پسر خود را تضمین كنند؟ در غیر این صورت ممكن است كه فرزند آنها هرگز پدر شدن را تجربه نكند! براساس آمارهایی كه «دكتر سیدجلیل حسینی» رئیس انجمن اورولوژی ایران به «تهران‌امروز» می‌دهد: «از هر 100 نوزاد پسری كه به دنیا می‌آید یك نفر از آنها ممكن است به عارضه «نهفتگی ارگان زاینده نطفه» دچار شود. در صورتی كه این عارضه تا قبل از یك‌سالگی برطرف نشود، فرد برای همیشه شانس پدر شدن را از دست می‌دهد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این بیماری به همراه تومور مثانه و تومور پروستات از جمله بیماری‌های مهم و خطرناك مردان را تشكیل می‌دهد. همچنین به گفته حسینی سرطان‌های پروستات و مثانه به عنوان دومین و چهارمین عامل مرگ و‌ میر سرطان‌ها در كشور به كشتن ایرانی‌ها مشغول هستند.

معاینه پسربچه‌ها قبل از یك‌سالگی

هرچند آمار مشخصی از مردانی كه برای یك بی‌توجهی كوچك، شانس پدرشدن را برای همیشه از دست داده‌اند در دست نیست اما بر اساس آمارهای حسینی 7 درصد از كسانی كه به مراكز درمان ناباروری مراجعه می‌كنند به دلیل همین بی‌توجهی ساده به این مراكز می آیند. آنها تازه بعد از ازدواج می‌فهمند كه سال‌ها شانس پدر شدن را از دست داده‌اند آن‌هم به سادگی. هر روز هم یكی از 100 پسری كه به دنیا می‌آید به این آمار نامعلوم اضافه می‌شود.

به گفته حسینی كافی است تا پسربچه‌ها بعد از تولد تا یك‌سالگی توسط پدر یا پزشك خانواده معاینه شوند، تا اگر دچار عارضه نهفتگی ارگان زاینده نطفه با یك جراحی بسیار ساده برطرف شود. او تاكید می‌كند كه این مسئله باید در دستور كار پزشك خانواده قرار گیرد تا پزشكان حاضر در این طرح از خانواده‌ها بخواهند كه از سلامت فرزندان پسر خود مطمئن شوند.

مادرها! به پدرها یادآوری كنید

حسینی می‌گوید: «اگر طرح ملی برای مبارزه با این بیماری ریخته شود، انجمن اورولوژی ایران آمادگی كامل را برای همكاری با وزارت بهداشت دارد.»‌ اما او بیش از هركسی روی كمك رسانه‌ها حساب باز می‌كند. حسینی‌می‌گوید: «رسانه‌ها بنویسید كه مادرها یادشان باشد كه به پدرها یادآوری كنند تا با یك معاینه كوچك از سلامت فرزند خود مطمئن شوند.»

به گفته او پدرها به راحتی می‌توانند پسران خود را معاینه كنند و درصورتی كه احساس كردند پسرشان با آنها تفاوت دارد، فرزند خود را به یك جراح كلیه برای جراحی فوری بسپارند تا سرنوشت آنها دچار دگرگونی نشود. به‌گفته او هر جراحی می‌تواند چنین عملی را انجام دهد اما بهترین راه مراجعه به یك جراح كلیه است. او تاكید می‌كند كه بعد از یك‌سالگی هیچ كمكی نمی‌توان به چنین كودكی كرد و او برای همیشه از نعمت پدر شدن محروم می‌ماند. حسینی خود بارها شاهد حضور مردانی در مراكز ناباوری بوده است كه بعد از ازدواج متوجه شده‌اند كه هیچ نطفه‌ای در بدن ندارند.

تست PSA

سرطان پروستات هم به جان مردان ایرانی افتاده ‌است. برای همین است كه حسینی توصیه می‌كند كه آقایان بعد از سن پنجاه‌سالگی حتما تست PSA انجام بدهند. تستی كه با معاینه و ویزیت یك پزشك حاذق و ماهر همراه است. او این تست را تنها راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات می‌داند كه می‌تواند به نجات جان فرد مبتلا بینجامد. حسینی هشدار می‌دهد: «‌متاسفانه سرطان پروستات در کشور بسیار زیاد شده است به‌گونه‌ای که تومور پروستات از 33‌درصد شیوع برخوردار است. اگرچه درجه شیوع آن در جمعیت‌های مختلف تفاوت دارد.»‌به گفته او تمام مردان پروستات دارند اما پروستات از سن 40 سالگی به بعد شروع به رشد می‌کند و درصورت بزرگ شدن غیرطبیعی، جلوی مثانه را گرفته و موجب سرطان پروستات خواهد شد. «علیرضا گلشن» متخصص اورولوژی هم بزرگی و سرطان پروستات را جزو بیماری‌های شایع دوران سالمندی معرفی می‌کند و می‌گوید «: تکرر ادرار و بیدار شدن‌های مکرر و احساس تخلیه شدن نامناسب مثانه از علائم و نشانه‌های بزرگی پروستات است.»‌

سرطان مثانه در كمین 48 درصد ایرانی‌ها

اما تنها سرطان پروستات نیست كه به كمین مردها نشسته است. سرطان مثانه هم رتبه چهارم در ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده است كه البته تنها مختص مردان نیست اما تقریبا در مردان 5/ ‌2 برابر بیشتر از زنان گزارش شده است. به گفته حسینی، سرطان مثانه یک بیماری بدون علامت است که تنها با خونریزی مختصر در مثانه و تغییر رنگ ادرار همراه است و طی سال‌های گذشته با موارد پیشرفته این بیماری در کشور مواجه بوده‌ایم، حال آنکه اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با جراحی مختصر، درمان می‌شود و بیمار از طول عمر طبیعی برخوردار خواهد بود. به گفته او این بیماری از 30 سال به بعد فرد را تهدید می‌كند. البته این سن‌ مختص ایرانی‌هاست. «رضا مهدوی» جراح و متخصص بیماری‌های کلیه، مثانه و پروستات می‌گوید: «سن شایع این سرطان در كل دنیا دهه ششم و هفتم زندگی است؛ یعنی بین سنین 60 تا 70‌ سالگی، در حالی که متاسفانه در کشور ما سن شروع این بیماری از دهه ششم و هفتم به دهه سوم كاهش پیدا كرده است که یکی از دلایل آن می‌تواند به علت پایین آمدن سن مصرف سیگار و مواد مخدر در میان جوانان ایرانی باشد.»

به گفته حسینی در ایران تومورمثانه حدود 48‌درصد تومورها را به‌خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که از میان بیماری‌های مجاری ادراری، تومور مثانه از شایع‌ترین بیماری‌های مردان در سنین مختلف است. حسینی می‌گوید: «تومور سرطان مثانه در مراحل اولیه فقط روی مخاط مثانه ایجاد شده و با جراحی صددرصد بهبود یافته و بیماران طول عمر طبیعی دارند اما درصورت نفوذ تومور به دیواره مثانه باید تمام مثانه را برداشت.»‌ حسینی می‌گوید: «اگر این بیماری به موقع درمان نشود، در این حالت باید از روده فرد، مثانه ساخت که در این صورت بیماران فقط پنج تا 10 سال عمر می‌کنند.» حسینی می‌گوید: «چند سالی است كه روز ملی سلامت مردان را طراحی كردیم تا بتوانیم به آنها اخطار بدهیم با کوچکترین علامت بیماری به پزشک مراجعه کنند.»‌ اما به نظر می‌رسد كه فعالیت‌ها درشرایطی كه باید ،نیست. او هم پیشنهاد می‌دهد بحث‌ سلامت مردان به مراكز بهداشت شهرها و روستاها كشیده شود تا شمار مردان مبتلا به سرطان پروستات و مثانه كاهش یابد و شانس پدر شدن را به مردان بیشتری داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha