سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 57483
سلامت نیوز : كارشناسان معتقدند 45 درصد افراد بالغ، هنگام خواب «خروپف» می‌كنند،احتمال دارد وقتی دردنیای خواب هستید جزو این دسته از افراد باشید. عكس‌العمل‌ها در برابر «خروپف» متفاوت است. عده‌ای با مواجه شدن با صدای «خروپف» شروع به خندیدن می‌كنند و عده‌ای اخم به ابرو آورده و حتی رفتار اعتراض‌آمیز انجام می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ باید این حقیقت را قبول داشته باشیم صدای «خروپف» دل‌انگیز نیست. حتی یك «خروپف» كه با مراجعه به پزشك و تحت درمان بودن و یا استفاده از چند تكنیك درمانی قابل بهبود است موجب خدشه‌دار شدن روابط می‌شود. با شروع «خروپف»‌های شبانه اطرافیان صبوری نداشته و به جای سعی در درمان دست به اعتراض و بدخلقی می‌زنند.

كارشناسان با شناسایی عوامل بروز این بیماری با تأكید بر این‌كه «خروپف» با برنامه‌های مناسب فیزیولوژی بالینی و استفاده از تكنیك‌های خواب با پشتیبانی پزشك اعصاب درمان‌پذیر خواهد بود هفت راهكار را به مبتلایان این بیماری پیشنهاد می‌دهند كه مدعی هستند با بكارگیری این روش‌ها قادرند به درمان «خروپف» در مقطع ابتدایی و غیرحاد آن بپردازند.

تغییر شرایط خوابی
اولین روش پیشنهادی تغییر موقعیت خواب است. اغلب افرادی كه «خروپف» می‌كنند در زمان خواب به پشت می‌خوابند. این نوع خوابیدن باعث می‌شود پشت گلو تحت فشار قرار گیرد و باعث ارتعاش صدا ‌شود كه اصطلاحاً به آن «خروپف» گفته می‌شود.
افرادی كه «خروپف» می‌كنند و به طاق باز خوابیدن عادت دارند بهتر است برای كمك به خود و ایجاد فضای آرام برای خواب دیگران از یك بالش بزرگ استفاده كنند.
این بالش قرار نیست زیر سر آنها قرار گیرد بلكه بالش باید با سایز بزرگ در اندازه قد خود فرد باشد تا با تكیه زدن به آن بتواند شرایط خوابیدن خود را تغییر دهد. خیلی از افراد با استفاده از این روش شاهد از بین رفتن صدای «خروپف» در زمان خواب خود بوده‌اند.
پزشكان روش دیگری نیز برای ترك عادت طاق باز خوابیدن به این افراد پیشنهاد می‌دهند و آن استفاده از توپ تنیس است. توپ تنیس را باید با نوارچسب به پشت لباس خواب خود بچسبانند تا به محض این‌كه قصد خوابیدن طاق باز را در خواب داشتند با فشار توپ از خواب پریده و شرایط خواب خود را از وضعیت نامناسب خارج كنند.
شرایط قرار گرفتن گردن نیز در ایجاد صدای «خروپف» حائز اهمیت است كه باید به آن دقت كرد. اگر آپنه انسدادی خواب یا همان اصطلاح عامیانه «خروپف» با این روش‌ها درمان نشد بهتر است به پزشك مراجعه
شود.
كاهش وزن
اضافه‌وزن موجب فشار به قطر داخلی گلو می‌شود كه می‌توان آن را از عوامل بروز «خروپف» برشمرد. اگر با اضافه وزن «خروپف»های شبانه فرد آغاز شده است می‌توانید با كاهش وزن امید به درمان آن داشته باشید ولی اگر شروع «خروپف» با تغییر در وزن همراه نبود باید برای یافتن علل بروز آن به متخصص مراجعه شود.
خوردن آرام بخش ممنوع
آرام بخش‌ها موجب تغییر شرایط عضلات پشت گلوی فرد می‌شود كه می‌تواند سرآغاز «خروپف»‌های شبانه باشد كه در بعضی مواقع آنقدر صدایشان بلند است كه فرد از صدای «خروپف» خود از خواب بیدار خواهد
شد.
رعایت بهداشت خواب
ساعات كاری طولانی و كم خوابی از عوامل بروز «خروپف» است. خواب افراد باید نظم داشته باشد زیرا در غیراینصورت با كم‌خوابی‌های مداوم «خروپف» نیز در كنار بیماری‌های دیگری كه منشأ آنها تكمیل نبودن ساعت خواب مناسب افراد است بروز می‌كند.
گرفتگی بینی
وقتی بینی افراد دچار گرفتگی می‌شود راه تنفسی آنها گره دار شده و این گره باعث ایجاد «خروپف» می‌شود.
دوش آب گرم قبل ازخواب و شست‌و‌شوی بینی گرفتگی بینی را از بین خواهد برد.
تغییر بالش
آلرژی‌زا‌ها را از اتاق خواب دور نگه‌دارید، باید توجه داشته باشید مواد آلرژی‌زا در بالش فرد وجود نداشته باشد زیرا به خر خر یا همان «خروپف» شبانه منجر می‌شود. ورود حیوانات خانگی به اتاق خواب به خصوص تختخواب باعث بروز آلرژی‌هایی می‌شود كه به بیماری «خروپف» ختم می‌شود.
هر دو هفته یكبار در فضای آزاد به غبارروبی و دفع آلرژی از بالش بپردازید واگر درگیر بیماری «خروپف » هستید هر شش ماه یكبار بالش خود را تغییردهید.
آب درمانی كنید
اگر اطرافیان از «خروپف» شبانه شما می‌گویند، حال چه با طنز یا با اخم این راه را امتحان كنید مصرف زیاد مایعات موجب تأمین آب بدن خواهد شد. زنان باید 11 لیوان آب در روز و مردان 16 لیوان آب در روز مصرف كنند.
توجه به میزان مصرف مناسب آب در روز، دقت به ساعت خواب منظم و كافی، حمام گرم قبل از خواب، پاكیزگی مجاری تنفسی در از بین رفتن «خروپف» كمك می‌كند. با همین تكنیك‌های ساده به راحتی صبح‌های شاد خواهید داشت و آسوده زندگی خواهید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha