سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 57501

سلامت نیوز : مژگان اسدی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: منوپوز به معنی توقف عادت ماهیانه است که در کشورمان به عنوان یائسگی از آن یاد می‌کنیم. زنان از حدود سن 50 سالگی به دوران یائسگی می‌رسند و بر اساس مراجعات دیده شده، این حالت ممکن است به زیر سن 40 سالگی هم برسد ولی این لزوماً به این معنا نیست که در سطح جامعه سن یائسگی پائین آمده است و مطالعه و تحقیقی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا زایمان‌های مکرر می‌تواند در پائین آوردن سن یائسگی موثر باشد گفت: این مسئله یک باور غلطی است که به صورت سنتی در بین برخی زنان رایج است ولی پایه و مبنای علمی ندارد.به گفته اسدی کلینیک یائسگی تنها کلینیک تخصصی در کشور است که به طور اختصاصی و طبق استاندارد دنیا کارهای تشخیصی، درمانی و مشاوره برای زنان یائسه انجام می‌دهد.

مسئول کلینیک یائسگی بیمارستان جامع زنان اظهار داشت: تا قبل از این خانم‌ها هنگام یائسگی احساس سردرگمی داشتند و دقیقاً نمی‌دانستند چه کاری باید انجام دهند برخی به طور مقطعی و با اطلاعاتی که در رسانه‌ها اعلام می‌شود برای سنجش پوکی استخوان، مصرف مکمل‌ها یا هورمون درمانی مراجعه می‌کردند.از طرفی یک خانم یائسه باید به 10 پزشک مراجعه کند تا بتواند منشأ ‌تغییرات خود را در سن یائسگی پیدا کند.

ان متخصص داخلی اذعان داشت: بر طبق پروتکلی که تهیه کردیم بیماری‌هایی که ممکن است در سن یائسگی برای فرد رخ دهد توسط متخصصان مختلف بررسی و پیگیری می‌شود.به گفته اسدی علائمی مانند تعریق، گرگرفتگی، اختلال خواب و افسردگی و حتی اختلالات زودرس را بررسی و درمان می‌کنیم یا   پیگیری‌های مانند تست پاپ اسیر و ماموگرافی تجویز می‌کنیم.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه بسته خدمات درمانی کاملی به بیماران ارائه می‌شود افزود: بیماری قند، پوکی استخوان، فشار خون باید در زنان یائسه بررسی شوند و یک پرونده کامل چه کاغذی و چه الکترونیکی برای هر نفر تشکیل می‌شود و بسته به بیماری که ممکن است داشته باشد به متخصصان مختلف مستقر در بیمارستان جامع زنان ارجاع داده می‌شود و بعد وضعیت بیمار را پیگیری می‌کنیم و بیمار رها نمی‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا بتوان با همین الگو کلینیک یائسگی در بقیه بیمارستان‌های کشور راه‌اندازی شود.بانوان در صورت لزوم می‌توانند همه روزه از صبح تا ظهر به کلینیک یائسگی زنان واقع در بیمارستان جامع زنان خیابان میرزای شیرازی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha