سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶

درصد خطای آزمایش های اعتیاد و میزان صحت شان همواره به عنوان نقطه ابهامی پیش روی خانواده ها قرار داشته است. ابهاماتی که برخی اظهارنظرها درباره قابل اعتماد نبودن آزمایش های اعتیاد بر آن دامن زده و زمینه نگرانی خانواده ها را فراهم آورده است.

درصد خطای آزمایش عدم اعتیاد چقدر است؟
سلامت نیوز : مادر نگران و مضطرب منتظر است تا نوبت بررسی پرونده درخواست طلاق دخترش برسد. مدام با خود حرف می زند و زیر لب بد و بیراه می گوید. نزدیک می شوم و سر صحبت را با او باز می کنم و از او دلیل درخواست طلاق از سوی دخترش را می پرسم. می گوید: زندگی دختر مثل دسته گلم را با دست خودم نابود کردم، چه آرزوهایی که برای او نداشتم. اشک امانش را می برد و در میان آه و ناله ادامه می دهد: دخترم درس می خواند که دامادم با خانواده اش به خواستگاری آمدند و هر چه ما جواب نه می دادیم باز واسطه می فرستادند تا این که دخترم را راضی به ازدواج کردیم. همه چیز به خوبی پیش رفت و در موعد مقرر عقد کردند. اما حالا پس از گذشت ۲ماه از ازدواج شان فهمیده ایم که دامادم معتاد است و حالا نمی دانم چرا اعتیادش در آزمایش مشخص نشده است. بعضی ها می گویند حتما....

اعتیاد از عوامل مهم طلاق

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مروری بر پرونده های طلاق نیز نشان می دهد اعتیاد یکی از عوامل مهم طلاق است و زندگی های بسیاری با مهر اعتیاد از هم پاشیده است اما سوال این است مگر این افراد آزمایش های اجباری اعتیاد را نمی دهند پس چرا اعتیادشان در این آزمایش ها تشخیص داده نمی شود آیا این موضوع به خطای آزمایش برمی گردد یا به موارد دیگر.درصد خطای آزمایش های اعتیاد و میزان صحت شان همواره به عنوان نقطه ابهامی پیش روی خانواده ها قرار داشته است. ابهاماتی که برخی اظهارنظرها درباره قابل اعتماد نبودن آزمایش های اعتیاد بر آن دامن زده و زمینه نگرانی خانواده ها را فراهم آورده است. اما آیا می توان به نتیجه آزمایش های اعتیاد که توسط آزمایشگاه های بهداشتی وزارت بهداشت انجام می شود اعتماد کرد؟دکتر مهدوی مدیر کل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت در این باره به خراسان گفت: تا پیش از این که آزمایش اعتیاد به مواد مخدر شیشه در آزمایشگاه های بهداشتی اجباری شود تنها تست اعتیاد به تریاک و مشتقات آن توسط نمونه گیری ادرار انجام می شد.

احتمال منفی بودن آزمایش اعتیاد در مصرف کنندگان تفننی

وی افزود: نکته مهم و قابل توجه درباره مخدر تریاک و مشتقات آن میزان ماندگاری در خون است و این که با کنار گذاشتن مصرف، ماده مخدر و آثار آن ظرف ۴۸ساعت تا یک هفته از بدن خارج می شود.وی خاطرنشان کرد: آزمایش اعتیاد با دقت بالا و در دو مرحله انجام می شود، ولی اگر فردی به صورت تفننی مواد مخدر مصرف کند قطع مصرف، می تواند نتیجه آزمایش را منفی کند. چرا که ماده مخدر پس از گذشت ۴۸ساعت از بدن دفع می شود و ماده ای برای مثبت نشان دادن نتیجه آزمایش در بدن فرد وجود نخواهد داشت.

مقدار مصرف و طول مدت مصرف در درستی آزمایش اعتیاد تاثیرگذار است

وی در عین حال تاکید کرد: آزمایش اعتیاد برای معتادان دائمی معمولا بدون خطاست و معتادی که سال ها مواد مصرف کرده است باانجام این آزمایش به خوبی قابل تشخیص است.این مسئول تصریح کرد: نوع مصرف، مقدار مصرف و طول مدتی که فرد مواد مخدر مصرف می کرده است در درصد درستی نتیجه آزمایش او تاثیرگذار است.دکتر مهدوی افزود: روش دقیق تری نیز برای سنجش اعتیاد افراد به مواد مخدر وجود دارد که به نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر، ضرورتی برای به کارگیری آن وجود ندارد علاوه بر این روش مذکور بسیار پرهزینه است و درصد خطای آن با روشی که در حال حاضر مورد استفاده است تفاوت چندانی ندارد.

آزمایشگاه باید بر روند نمونه گیری نظارت داشته باشد

مدیر کل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت درباره تداخل برخی مواد خوراکی یا موادی که ممکن است با اضافه کردنشان به نمونه ادرار نتیجه آزمایش دستخوش تغییراتی شود، نیز گفت: تجربه نشان داده است که برخی معتادان با اضافه کردن برخی مواد به نمونه ادرارشان و یا مصرف برخی مواد نتیجه آزمایش را دستکاری کرده اند. اما ذکر این نکته مهم است که بر اساس استانداردهای بین المللی آزمایشگاه باید نظارت مستقیمی بر روند نمونه گیری داشته باشد که این کار در آزمایشگاه های ایران نیز انجام می شود و با نظارتی که بر روند نمونه گیری وجود دارد شخص فرصت و امکان اضافه کردن ماده خاصی را به نمونه ادرارش پیدا نمی کند. مهدوی تصریح کرد: از سوی دیگر فروش داروها و موادی که می توانند بر نتیجه آزمایش اعتیاد تاثیرگذار باشند و در آزمایش اختلال ایجاد کنند در داروخانه ها ممنوع است و امکان تهیه این مواد توسط افراد معتاد وجود ندارد.وی درباره درصد خطای آزمایش اعتیاد به شیشه و موادی که ممکن است در نتیجه آزمایش شیشه اختلال ایجاد کند نیز گفت: تاکنون گزارشی از وجود چنین موادی به ما نرسیده است و خانواده ها می توانند با اطمینان کامل به نتیجه این آزمایش استناد کنند.

معتادانی که اعتیادشان در آزمایش ازدواج مشخص نمی شود...

بنا به گفته وی، مواردی که امکان دارد اعتیاد شخص توسط آزمایش مشخص نشود مربوط به معتادانی است که به صورت تفننی مواد مصرف می کنند. افرادی که می توانند برای ۴۸ساعت یا بیشتر مصرف خود را قطع کنند. مهدوی به خانواده ها در این باره هشدار داد و اظهار داشت: با توجه به تلاشی که برای درستی آزمایش های اعتیاد می شود، باز هم جا دارد خانواده ها تحقیقات میدانی را در دستور کار خود قرار دهند چرا که امکان مشخص نشدن اعتیاد در افرادی که مواد را به صورت تفننی مصرف می کنند همواره وجود داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha