تجویز شیشه در آرایشگاه ها و باشگاه های زنانه به بهانه لاغری این روزها برخی از آرایشگاهها و باشگاه های زنانه پا را از عادتهای مرسوم زیبایی فراتر گذاشته اند و نسخه های لاغری و تناسب اندام برای مشتریان خود می پیچند.

سوداگران مرگ در كمین زنان و دختران جوان
سلامت نیوز : عشق به لاغری و مانكن شدن چنان در وجود مهتاب رخنه كرده بود كه به گودال بزرگی كه در مسیر زندگی اش پهن شده بود فكر نمی كرد!
او در اولین روز پاییز بغض یكساله اش را می شكند و به كیهان می گوید: «تابستان سال گذشته بود كه به پیشنهاد دوستم برای تناسب اندام در باشگاهی ورزشی نزدیك خانه مان ثبت نام كردیم و هر روز چند ساعت از وقتم را در باشگاه می گذراندم. من همیشه بیشترین تلاش را برای لاغر شدن داشتم اما كمتر نتیجه می گرفتم و به همین خاطر هر راهی كه دیگران به من پیشنهاد می كردند، می پذیرفتم از خوردن قرص های لاغری گرفته تا استفاده از دستگاه های مختلف! اواخر تابستان بود كه یكی از دوستانم در باشگاه مرا صدا كرد و گفت راهی جدید برای لاغری در كوتاه ترین زمان ممكن پیدا كرده ام و من نیز مشتاقانه منتظر بودم تا این راه را تجربه كنم.

بسته كوچكی پر از كپسول از كیفش بیرون آورد و بدون اینكه كسی متوجه شود در كیفم قرار داد و گفت این برعكس بقیه قرص هاست زود جواب می دهد! خیلی های دیگر در این باشگاه برای لاغری از این روش استفاده می كنند و اسم چند تا از آن ها را هم گفت و از من خواست روزی یك بار از این كپسول ها بخورم.یادم می آید آن شب وقتی كپسول را خوردم بی خوابی تمام وجودم را فرا گرفته بود. احساس شادی و انرژی زیادی داشتم اما این شادی و انرژی برای دفعه های بعد كمتر و كمتر می شد و توهم جای آن را می گرفت و این توهمات مرا تا مرز جنون كشاند.»حكایت مهتاب دردناك و غریب است، او درسن بیست و هشت سالگی و با وجود داشتن تحصیلات آكادمیك دچار مرگ تدریجی می شود! مصرف كپسول هایی كه درون آن از ماده شیشه پر شده بود او را تا مرز مردن به شیوه ای غیرمعمول پیش می برد، مرگی كه امروزه نسخه آن در آرایشگاه ها و باشگاه های زنانه پیچیده می شود تا مانكن شدن به گذاشتن جان در تابوتی از جنس شیشه ختم شود.

چرا زنان معتاد می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ فرهاد عبادی، روان شناس و كارشناس اعتیاد معتقد است این روزها اعتیاد در زنان به دو دسته تقسیم می شود: نخست گرایش به موادمخدر سنتی و دوم گرایش به موادمخدر شیمیایی و صنعتی.وی درباره منشا اعتیاد زنان به هر گروه از موادمخدر یاد شده می گوید: در مورد مرفین ها مانند كراك، شیشه و هروئین، خانواده زن اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر و شوهر به دلیل اعتیادشان، زمینه گرایش فرد به موادمخدر را فراهم می كنند، اما در ارتباط با موادمخدر صنعتی و شیمیایی، شركت در مهمانی های خاص، همچنین تلاش برای لاغر شدن، موجب اعتیاد برخی دیگر از زنان می شود. اما از سوی دیگر، در برخی نقاط كشور، استعمال موادمخدر، جزو رسوم مردم منطقه است و برای استعمال روزانه و انجام كارهای درمانی از موادمخدر زیاد استفاده می شود. در این نواحی نیز تعداد زنان معتاد به مرفین ها زیاد است.
تجویز شیشه در آرایشگاه ها و باشگاه های زنانه به بهانه لاغری این روزها برخی از آرایشگاهها و باشگاه های زنانه پا را از عادتهای مرسوم زیبایی فراتر گذاشته اند و نسخه های لاغری و تناسب اندام برای مشتریان خود می پیچند و خبرها حاكی از آن است كه تجویز ماده مخدر شیشه به عنوان روشهای لاغری توصیه شده در این اماكن به فروش می رسد.

به گفته كارشناسان شاید مصرف شیشه در نگاه اول باعث لاغری شود چون اشتهای فرد را كور می كند اما عوارض مصرف آن بسیار شدید است و درصد قابل توجهی از مصرف كنندگان این ماده دچار جنون، خودكشی و حالتهای روانی شدید غیرقابل بازگشت می شوند. آنها معتقدند مصرف شیشه برای لاغری بین زنان به دلیل تبلیغاتی كه توسط فروشندگان مواد صورت می گیرد باعث افزایش استفاده از این ماده در میان زنان شده است. این تركیب ذهنی غلط كه شیشه اعتیادآور نیست حالا شیوه ای شده در دست كسانی كه می خواهند به نام لاغری پول هنگفتی را با معتاد كردن زنان به جیب بزنند.

شیوع این روش برای لاغری تنها مختص افراد ساده و كم سواد نیست، بلكه خانم های با تحصیلات بالای دانشگاهی نیز جزو مصرف كنندگان این مواد هستند. البته خیلی از این افراد مصرف كننده نمی داند كه در حال مصرف شیشه هستند، بلكه فكر می كند در حال استفاده یك عدد كپسول لاغری است.در صورتی كه این كپسول ها دست ساز بوده و با مواد شیشه پر شده است و به عنوان قرص های لاغری كه ظرف مدت یك هفته 6 تا 8 كیلو وزن كم می كند به مشتریان داده می شود. در مناطق غرب تهران نیز، برخی از آرایشگاه های زنانه، با استفاه از شیشه، مشتریان خود را به كاهش وزن ترغیب می كنند یا قرص های لاغری در اختیار آنها می گذارند كه حاوی مواد فراوان محرك و مخدر است.

اعتیاد پنهان
چندی پیش حمید صرامی مدیر كل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به این قضیه هشدار داد و گفت: سوداگران تلاش می كنند تا با تبلیغ مواد صنعتی و شیمیایی، كسب انرژی مضاعف، تمركز و خلاقیت، تقویت قوای جنسی، تناسب اندام، كاهش وزن و لاغری، از بین بردن چین و چروك و شفاف كردن پوست در آرایشگاه ها، زنان را به دام اعتیاد بكشانند.وی در خصوص اعتیاد پنهان در آرایشگاه ها و باشگاه های زنانه و برنامه های مورد نظر برای پیشگیری از اعتیاد اظهار داشت: در عصر حاضر جوامع با شیوع نگرش ها و باورهای غلط در خصوص سوءمصرف مواد مواجه شده اند، در حالی كه سیستم هوشمند و پویایی موادمخدر و روانگردان ها به منظور جذب مشتریان جدید با اشاعه باورهای غلط، از روش هاط جدیدی برای تبلیغ استفاده می كنند.

صرامی افزود: تبلیغاتی چون عدم اعتیادآور بودن مواد صنعتی و شیمیایی، كسب انرژی مضاعف، تمركز و خلاقیت، تقویت قوای جنسی، تناسب اندام، كاهش وزن و لاغری، از بین بردن چین و چروك و شفاف كردن پوست، از مواردی است كه با این عناوین سوداگران تلاش می كنند تا با ترویج مواد محرك شیشه، ضمن كسب سود، نسبت به نشانه روی و ضربه زدن به زنان كه از جایگاه ویژهای در بنیان خانواده برخوردار هستند، اقدام كنند.مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: دراین راستا بعضا شاهد انتشار اخباری هستیم كه در برخی از آرایشگاه های زنانه و سالن های بدنسازی فاقد مجوز تبلیغاتی برای ترویج ماده شیشه صورت پذیرفته است.وی تصریح كرد: مصرف شیشه پیامدهای سوئی همچون سوء ظن، توهم، خشونت، كاهش شدید حافظه، افسردگی شدید، جنون، اختلالات عصبی، پرخاشگری، توهم شنوایی و بینایی و ناتوانی شدید جنسی را در پی خواهد داشت كه انتظار می رود آحاد جامعه به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.صرامی عواملی همچون فقدان اعتماد به نفس، افسردگی، بی هدفی، دلبستگی كم و طرد از خانواده.كنجكاوی، هیجان كاذب، كمبود عاطفی، اعتیاد همسر، نگرانی درباره ظاهر و انواع اختلالات جنسی را از عوامل موثر در گرایش زنان به مواد محركی دانست.

آمفتامین؛ مهم ترین تركیب شیشه
یكی از انواع مواد مخدر كه امروزه متاسفانه از مواد نسبتا پرمصرف می باشد، آیس، شیشه یا كریستال است. تحقیقات نشان می دهد كه مهم ترین تركیب این ماده مخدر آمفتامین است، شاید اولین و مهم ترین ماده مخدری كه از آمفتامین به دست آمد و در سطح وسیع مورد مصرف قرارگرفت اكستازی باشد. این قرص دركشور ما به ندرت مشاهده و مصرف می شد اما درسال های اول دهه هشتاد، مصرف آن افزایش یافت و انواع و اقسام این قرص در بازار قاچاق مشاهده می شد.آنچه كه درحال حاضر بسیار خوشایند است كاهش مصرف اكستازی تا حد قابل ملاحظه ای است تا جایی كه اكستازی به عنوان یك ماده مخدر بیس و پایه درمصرف كنندگان مواد مخدر مشاهده نمی شود، اما متاسفانه درسال های اخیر مصرف شیشه تا حد زیادی افزایش یافته و این امر بسیار جای تأمل دارد.

سابقه مصرف آمفتامین به جنگ جهانی دوم برمی گردد
كورش محمدی جامعه شناس و رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان دراین خصوص به كیهان می گوید: گمان می كنم باید نخست مقدمه ای درخصوص تاریخچه و معرفی ماده شیشه بیان كنم چرا كه معتقدم شناخت این ماده به درك بهتر مطالب پیرامون آن كمك می كند. ماده شیشه آن گونه كه درتحقیقات و بررسی های آزمایشگاهی نشان داده است ماده ای توهم زا و محركی اعتیادآور و خطرناك است كه به شكل كریستال های ریز مثل شكر و شاید هم بزرگ تر از آن تولید می شود و مهم ترین تركیب این ماده مخدر آمفتامین است.وی ادامه می دهد: سابقه تولید و مصرف آمفتامین به قبل از جنگ جهانی دوم می رسد و در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان یك داروی موثر در رفع افسردگی سربازانی كه مشغول جنگ بودند و یا نیروهایی كه قرار بود چندین شبانه روز را به صورت پیوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند برای بالا بردن سطح انرژی آنان استفاده می شد تا اینكه باگذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناك این ماده و اعتیادآور بودن آن، كاربرد این ماده به عنوان دارو به تدریج كنار گذاشته شد اما سوداگران و تولیدكنندگان مواد مخدر، فرصت را غنیمت شمرده و با توجه به خواص انرژی زائی كاذب آن، استفاده از این ماده را در تهیه مواد مخدر جدید در دستور كار خود قرار دادند.

آثار روانی و جسمانی مصرف شیشه
اینكه مصرف مواد مخدر آثار سویی برای فرد به همراه دارد شكی نیست اما اینكه چقدر از این آثار می تواند جبران پذیر باشد حائز اهمیت است. چیزی كه شاید در مصرف مواد مخدر سنتی كمتر به چشم می خورد آثار روانی و جسمانی خطرناكی ست كه تمامی مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه به همراه دارند و همین امر زنگ خطری ست كه شاید به صراحت می توان گفت چند سالی ست كه به صدا درآمده است.محمدی اضافه می كند: به طور كلی از نظر روانی مصرف این ماده مخدر در آغاز مصارف اولیه باعث افزایش هوشیاری و انرژی كاذب، بی خوابی شدید، كابوسهای شبانه، آشفتگی و سراسیمگی و تمركز بالا می شود اما با ادامه مصرف، عوارض روانی آن شدت یافته و در قالب اختلالات روانی از قبیل افكار پارانوئیدی یا سوءظن شدید، هذیان گویی، توهمات شدید، افسردگی و اضطراب، تشنج و تحریك پذیری شدید، افكار خودكشی و گاهی نیز دگركشی و علائم خطرناكی شبیه شیزوفرنی كه از حالات روان پریشی به شمار می رود، در فرد ظاهر می شوند.

وی می افزاید: البته از نظر جسمانی نیز عوارضی مانند افزایش فشارخون، ایجاد زخم های عفونی در بدن، تحلیل رفتن برخی بافتها، لاغری مفرط، خرابی دندان و لثه، آسیبهای جدی قلبی كه گاهی به سكته قلبی هم منجر می شود، پرخوابی، لرزش دستها و بدن، گرفتگی فك ها و پارگی زبان، سرگیجه و حالاتی مانند گرسنگی و خستگی شدید فرد را احاطه می كنند كه گاهی بروز چندین علامت از این عوارض به صورت توأم، فرد را غیر قابل كنترل می نماید و موجب بروز رفتارهای خشونت آمیز و خصمانه از سوی سوءمصرف كننده می شود.رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان تصریح می كند: از طرفی معمولا تحت تاثیر اختلالات روانی مانند پارانویا و شیزوفرنی، افراد مصرف كننده شیشه به طور غیر ارادی نسبت به همه افراد از جمله همسر و فرزندان خود بی اعتماد شده و با بدبینی شدیدی نسبت به آنها برخورد می كنند كه گاهی وجود این عوارض در فرد، به حدی شدید هستند كه منجر به بروز واكنشهای فیزیكی از جمله آسیب رساندن به خود یا دیگر اعضای خانواده شان می شود.

محمدی در خصوص عوارض این ماده خطرناك می گوید: یكی از عوارض شیشه اختلال در خواب است به طوری كه مصرف كنندگان آن در دفعات اولیه مصرف، گاهی تا 72 ساعت نمی خوابند. علاوه بر این، علائمی همچون سطح انرژی بسیار بالا، توهم شدید و خیره شدن به یك نقطه خاص برای چندین ساعت و نیز رفتارهای بی پروا، از حالات نشئگی این ماده محسوب می شود كه پس از بین رفتن اثر این ماده شخص مصرف كننده به شدت احساس خستگی و كوفتگی می كند به طوری كه ممكن است حدود 48 ساعت به صورت پیوسته خواب باشد اما پس از آنكه بیدار شد دچار سردردهای شدید، حالات بی قراری، لرزش و حركات غیرعادی اعضاء بدن مثل دست و سر می شود كه برای غلبه بر این حالات فرد مجبور به مصرف مجدد می شود. بروز این حالات در ادامه مصرف و پس از هر بار نشئگی به حدی شدت می یابند كه فرد را ترغیب به افزایش دوز مصرف می كند.

ایدز و هپاتیت؛ كمترین آسیبی ست كه متوجه فرد معتاد می شود
این پژوهشگر اعتیاد ادامه می دهد: گاهی دوز مصرفی افراد پس از مدتی، به حدی بالا می رود كه توانائی تأمین ماده مورد نیازشان را برای مصرف روزانه از دست می دهند و به همین خاطر علاوه بر اینكه شغل، خانواده و تقریبا تمامی فرصت های موجود را از دست می دهند، به رفتارهای بزهكارانه، آسیب رساندن به دیگران، سرقت، تكدی گری و باج گیری، چاقوكشی، قتل، زورگیری و ضرب و جرح دیگران نیز متوسل می شوند. در این میان ظهور زخم های چركین بر تمامی بافت های بدن و نیز ابتلا به بیماری های رفتاری همچون ایدز و هپاتیت، كمترین آسیبی است كه متوجه فرد معتاد می شود. این افراد اگر به موقع از مسیر تاریكی كه در پیش گرفته اند باز نگردند، یقینا سرانجامی جز مرگ در اثر خودكشی یا سكته و یا بیماری های عفونی نخواهند داشت.

علت رواج مصرف شیشه در برخی از اقشار جامعه
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان درخصوص دلیل افزایش مصرف این ماده خطرناك در بین جوانان و بزرگسالان می گوید: این امر به اعتقاد بنده می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله می توان به تبلیغات اغواگرایانه ای كه سوداگران و مافیای تولید و عرضه این ماده به راه می اندازند مبنی بر اینكه ماده شیشه اعتیادآور نیست، ماده شیشه برای تقویت میل جنسی و یا لاغری مفید است، اشاره كرد كه متأسفانه برخی جوانان و حتی بزرگسالان را به سمت خود جذب می كند، البته از وجود عوامل دیگری از قبیل روند نزولی قیمت ماده شیشه كه طی سال های اخیر به میزان 150 درصد كاهش قیمت داشته است و نیز سهل الوصول بودن و دسترسی آسان به این ماده كه امروزه به صورت انبوه در لابراتوارهای خانگی تولید می شود، نباید غافل شد كه اینها هم نقش بسزائی در افزایش گرایش افراد به سمت شیشه دارند.

محمدی می افزاید: ویژگی های اختصاصی ماده شیشه نیز از قبیل بی بو و بی رنگ بودن، سهولت مصرف در هر جا و هر زمانی و نیز ایجاد انرژی، سرخوشی و شادابی كاذبی كه در مصارف آغازین تحت تأثیر مصرف این ماده به فرد دست می دهد، می تواند از جمله عواملی باشند كه سبب افزایش آمار گروندگان به سوی این مواد می شوند. علاوه بر همه این عوامل بنده معتقدم كه كاهش شدید عرضه مواد سنتی مانند تریاك و افزایش چشمگیر قیمت آنها نیز می تواند برخی افراد از جمله جوانان و نیز بزرگسالانی را كه قبلا معتاد به مواد سنتی بوده اند، را به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر خود و سوء مصرف این ماده ترغیب نماید. معمولا قربانی اصلی تبلیغات دروغین شیشه مبنی بر موثر بودن آن در لاغری، زنان هستند و بزرگ ترین قربانی تبلیغات اغواءكننده عرضه كنندگان این ماده مبنی بر شادی آفرینی و اعتیادآور نبودن ماده شیشه، قشر جوان جامعه هستند.

آمفتامین و ریتالین بلای جان دانشجویان در شب های امتحان
آمفتامین ها و از جمله ریتالین متابولیسم كلی بدن را افزایش می دهد و نوعی حالت نشاط آور كاذب را به وجود می آورد و بنا بر باور غلط نسل جوان، هوشیاری را زیاد می كند و حس افزایش انرژی به مصرف كننده می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است.محمدی نسبت به استفاده دانشجویان از آمفتامین ها در شب های امتحان و یا كنكور هشدار داد و گفت: فشار بالای روحی و جسمی نزدیك ایام امتحانات و كنكور سبب می شود داوطلبان با نوعی كمبود انرژی مواجه شوند كه از همین رو به دنبال راهی باشند كه برای چند ساعتی هم كه شده این كمبود انرژی را جبران كنند. عموما دیده شده به این دسته از افراد توصیه می شود از روز قبل از امتحان هر چند ساعت یك قرص ریتالین مصرف كنند تا از این طریق، میزان هوشیاری و تمركز خود را افزایش دهند. 6 تا 12 ساعت بعد از مصرف اولین دوز ریتالین یا هرگونه تركیب آمفتامین شروع عوارض جانبی و علائم و وایتسكین را داریم كه اولین علامت آن، تجربه نوعی خستگی بسیار مفرط است. سپس انگیزش شدیدی در فرد ایجاد می شود كه مجدداً مصرف ریتالین را تكرار كند، اما همیشه در دوزهای بالای ریتالین نیار فرد بیشتر از قبل می شود و به همین راحتی پس از مدت كوتاه اعتیاد شدید در فرد شكل می گیرد.

وی ادامه می دهد: معمولا مصرف كنندگان فرم خوراكی این تركیبات را استفاده می كنند، اما اشكال استنشاقی، كشیدن و حتی تزریقی این تركیبات نیز در بازار مواد مخدر وجود دارد. مصرف كنندگان دوز پایین و خوراكی ریتالین به سرعت اثرات نشاط آور آن را از دست می دهند و از همین روست كه به اشكال كشیدن و تزریق آن رو می آورند كه متأسفانه با پیوستن این افراد به فرم های كشیدنی و تزریقی در حقیقت راه را برای برگشتن خود تقریباً ناممكن می سازند. قطعا تصورش هم هولناك است كه یك نوجوان پس از ماه ها تلاش و كوشش آنجا كه باید خود را برای رفتن به دانشگاه آماده كند، باید خود را برای رفتن به یك كمپ ترك اعتیاد آماده سازد.

مصرف شیشه حتی برای مدت كوتاهی اعتیادآور است
محمدی تأكید می كند: در واقع برخلاف تصور برخی و نیز به رغم تبلیغات دروغین پیرامون این ماده، مصرف شیشه حتی برای مدت كوتاهی نیز می تواند اعتیاد و وابستگی شدیدی در فرد ایجاد نماید و ویژگی مخرب این ماده به گونه ای است كه فرد مصرف كننده دائما ناچار به افزایش میزان و دفعات مصرف خود می شود تا بتواند تعادل نسبی خود را حفظ كند و همین امر پس از مدتی با تغییرات سریع در فیزیك بدن فرد معتاد همراه می شود كه معمولا به صورت اندام لاغر، صورت رنگ پریده، دندان های سیاه شده یا ریخته شده و چشم های گود رفته خود را نشان می دهد.

سه درصد زنان به مواد مخدر صنعتی روی آورده اند
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان به آمار تعداد مصرف كنندگان این ماده اشاره می كند و می گوید: گمان می كنم با مكانیزم های موجود هرگز نمی توان آمار دقیقی از مصرف كنندگان شیشه ارائه داد. چراكه مصرف كنندگان شیشه از پراكندگی وسیعی در میان قشرهای مختلف جامعه برخوردارند و اغلب این افراد به این دلیل ماده شیشه را انتخاب كرده اند كه به تصور خویش اعتیادآور نبوده و فاقد علامت های ظاهری مانند بو و رنگ است. با این حال برخی آمارها حكایت از اعتیاد بالای 30درصد معتادان به شیشه دارد. ما در انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایرانیان در سال90 پژوهشی را پیرامون مواد مخدر صنعتی انجام دادیم كه نتایج آن حاكی از تغییر الگوی مصرف 63درصدی معتادان به مواد سنتی به سمت مواد صنعتی از جمله شیشه بود. براساس این نتایج حدود 3درصد از معتادان به مواد مخدر صنعتی را زنان تشكیل می دهند.

وقتی زنی معتاد شود، شدت بحران بیشتر است
عبادی درخصوص پیامدهای متفاوت اعتیاد در زنان و مردان می گوید: نتایج مطالعه ای كه درباره مصرف مرفین انجام شده است، نشان می دهد، یك زن پس از 2سال به مرحله شدید اعتیاد می رسد، این زمان برای یك مرد 8سال طول می كشد. به دلیل ساختار متفاوت، جسم و روان زنان نمی تواند مواد مخدر را به مقدار زیاد و برای مدت طولانی تحمل كند و به سرعت آثار خود را نشان می دهد. همین موضوع موجب می شود كه هم جسم آنان تحلیل رود و هم با سرعت و شدت بیشتری در معرض آسیب های روانی قرار گیرند.
این كارشناس اعتیاد درباره پیامدهای خانوادگی و اجتماعی متفاوت اعتیاد در زنان می گوید: «پدر و مادر به عنوان دو الگوی مهم در خانواده اگر هر یك دچار اعتیاد شوند، فرزندان یكی از الگوهای درست را در زندگی از دست می دهند، چرا كه با قبح زدایی از مصرف مواد مخدر در خانواده، فرزندان براحتی گرایش به مصرف پیدا می كنند، اما وقتی در یك خانواده مادر معتاد می شود، شدت گرایش فرزندان به اعتیاد چند برابر بیشتر است. تجربه نشان می دهد، اگر فقط پدر خانواده معتاد شود، مادر به عنوان یك عامل كنترل كننده برای محافظت فرزندان در مقابل اعتیاد به شكل های مختلف تلاش می كند، اما وقتی یك زن معتاد می شود، شدت بحران چند برابر است. فرزندان در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرند و ممكن است اعتیاد به همه اعضای خانواده كشیده شود.

درمان اعتیاد در زنان به مراتب دشوارتر از مردان است
زنان اولین و بیشترین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحراف های اجتماعی هستند. در این میان اعتیاد، نه نخستین بلكه یكی از مهم ترین این آسیب هاست. هر جا كه پای اعتیاد به موادمخدر بازمی شود، در صف نخست قربانیان آن، زنان قراردارند. جدا از زنانی كه با معضل اعتیاد همسر و خانواده پدری مواجه هستند، به اعتقاد كارشناسان، زنان معتاد بسیار آسیب پذیرتر از مردان معتادند، چرا كه مصرف مواد در زنان با آسیب های اجتماعی دیگری از جمله فرار از خانه، روسپیگری و فقر توأم است. از سوی دیگر زمانی كه یك زن معتاد می شود، تنها خود گرفتار پیامدهای فردی و اجتماعی آن نمی شود، بلكه فرزندان و خانواده نیز تحت تأثیر قرار می گیرند و اركان خانواده به سمت فروپاشی پیش می رود.

شاید یكی از عواملی كه ترك اعتیاد در زنان را در مقایسه با مردان دشوارتر می كند، این است كه جامعه نسبت به اعتیاد زنان حساس تر است. به همین دلیل، درمان اعتیاد در زنان به مراتب دشوارتر از مردان است، چون تصور عمومی این است كه وقتی یك زن اعتیاد پیاد می كند. به امور غیراخلاقی كشیده می شود و معمولا نخستین واكنش خانواده ها در مقابل اعتیاد یك زن یا دختر، انكار موضوع است.فرهاد عبادی درباره تفاوت درمان اعتیاد در زنان در مقایسه با مردان می گوید: اعتیاد یك بیماری جسمی و روانی است، اما همان طور كه گفته شد، پیامدهای جسمی و روانی آن در زنان بیشتر است و سریع تر اتفاق می افتد، به همین دلیل درمان اعتیاد در زنان هم دشوار است، اما آنچه در جامعه ایران درمان اعتیاد را برای زنان دشوارتر می كند، آن است كه تعداد مراكز درمان اعتیاد بویژه كمپ های درمانی برای این عده، بسیار كم است و هزینه های آن در مقایسه با كمپ های درمانی مردان بسیار بیشتر است. این موضوع دامنه حمایت از زنان معتاد را برای ترك كمتر می كند و بسیاری از خانواده ها پس از چندبار تلاش بی نتیجه، زن را رها می كنند و روشن است كه چه آسیب هایی در انتظار چنین زنانی است.

پیشگیری از اعتیاد با تقویت ساختار خانواده
كوروش محمدی به ضرورت پیشگیری در حوزه اعتیاد زنان تأكید می كند و می گوید: در هر حال با توجه به مطالعات میدانی و حضور چندین ساله ام در حوزه اعتیاد پژوهی می توانم اعلام كنم كه آمار معتادان به شیشه با سرعت بالائی رو به افزایش است و قطعا زنان و دختران جوان و جوانان نیز از آسیب های این ماده خطرناك در امان نخواهند بود، به همین دلیل اگر بموقع چاره ای برای پیشگیری و كنترل رشد روزافزون گروندگان به این ماده اندیشیده نشود با احتمال بسیار بالائی درآینده با یك فاجعه انسانی ناشی از سوءمصرف شیشه مواجه خواهیم شد. اگر چه هم اكنون تلاشهای مجدانه و بسیار خوبی توسط عزیزانمان در نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط با این موضوع صورت گرفته است اما به نظر من هنوز راه بسیار داریم تا رسیدن به یك مبارزه پایدار.

به گفته كارشناسان پیشگیری بسیاری از آسیب های اجتماعی نه از برخورد با خانواده معتادان بلكه از زیرساخت های اجتماع آغاز می شود. تقویت ساختار خانواده، حمایتگری از خانواده های بی سرپرست، كودكان آسیب دیده، دختران فراری و خانواده های آسیب پذیر گام اول است.خوشبختانه مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر به این قضیه ورود پیدا كرده و فعالیت هایی را در دستور كار قرار داده اند.به گفته سجادی معاون خانواده مركز امور زنان تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی در این خصوص امضا شده است تا طرح پیشگیری از سوء مصرف مواد در آرایشگاه های زنانه و سالن های ورزشی بانوان اجرا شود و بر این اساس بروشور و سی دی های خاصی در آرایشگاه های زنانه استان تهران برای هشدار به زنان توزیع می شود تا بر این اساس نظارتی در این خصوص صورت گیرد.

حمید صرامی نیز به فعالیت های صورت گرفته در ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره می كند و می افزاید: بر اساس ابلاغی كه از سوی اداره كل فرهنگی و پیشگیری ستاد و با مشاركت دستگاه های فرهنگی و پیشگیری ستاد و با مشاركت دستگاه های فرهنگی و پیشگیری در سطح كلیه مراكز استان های كشور و همكاری موثر اتحادیه آرایشگران صورت گرفته،كارگاه های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه آرایشگران زن، برگزار شده و اقدامات مناسبی برای ارتقا میزان آگاهی، دانش و تغییر نگرش آنان نسبت به عوارض و پیامدهای سوء مصرف شیشه در ابعاد مختلف صورت گرفته است.به گفته وی همچنین با هماهنگی اتحادیه مربوطه، شركت آرایشگران زن در دوره های آموزشی پیشگیری از اعتیاد و اخذ گواهی به عنوان یك ضرورت تلقی شده كه تاثیر بسزایی در این امر دارد.صرامی ادامه می دهد: استمرار نظافت و بازدید از آرایشگاه ها توسط اداره نظارت بر اماكن عمومی، مراكز مرتبط بهداشتی و برخورد قانونی با آرایشگاه های غیرمجاز، نقش اساسی در پیشگیری وضعی و مبارزه سخت افزاری با پدیده مواد مخدر و روان گردان ها داشته كه بعنوان تكمیل كننده اقدامات پیشگیری اجتماعی از مصرف مواد به شمار می رود.

افتتاح اولین كمپ ترك اعتیاد شیشه در ورامین
چندی پیش اولین كمپ ترك اعتیاد شیشه مخصوص زنان در شهرستان ورامین افتتاح شد. این مركز ظرفیت سرویس دهی به 40نفر را به طور همزمان دارد و به عنوان كمپ ترك شیشه و تنها مركز مراجعه زنانی است كه معتادبه شیشه هستند. خانواده های زنان و دختران معتاد به شیشه می توانند برای پذیرش، بستری و درمان افراد معتاد به این كمپ مراجعه كرده و از كارشناسان كمك بخواهند.مدت اقامت در كمپ بهبودی مهر مادر از یك تا 3ماه است كه این زمان بسته به شرایط روحی و جسمی فرد متفاوت است اما حداكثر زمان اقامت سه ماه است و اداره این كمپ عموما توسط معتادان بهبود یافته انجام می شود.

فرید براتی سده مدیركل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با حضور در محل این كمپ گفت: هفت تا 9درصد جمعیت معتادان كشور را زنان تشكیل می دهند و به همین دلیل تاسیس مراكز ترك اعتیاد زنان از اهمیت برخوردار است.براتی سده با ابراز نگرانی از ابتلای این گروه از معتادان به بیماری های تفاوت افزود: افراد ساكن در این كمپ مرحله غربالگری را پشت سر نگذاشته اند و علاوه بر علائم روان پریشی (توهم و هذیان) به بیماری های جسمی نیز مبتلا هستند و با اینكه تیم وزارت بهداشت مسئولیت انجام غربالگری را برعهده گرفته اما در این زمینه همكاری لازم انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha