سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 57519
سلامت نیوز :همه ما کم وبیش از عملکرد دستگاه دفع ادرار اطلاعاتی داریم اما ممکن است از اجزا و وظایف اعضای آن اطلاع کافی نداشته باشیم. در دستگاه دفع ادراری کیسه ای قابل ارتجاع به نام مثانه وجود دارد که ادرار فرستاده شده از دو کلیه در آن جمع و در زمان مناسب دفع می شود. مثانه در برخی موارد از طریق باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها عفونی می شود. ابتلا به عفونت مثانه در زنان شایع تر است و در مردان نیز عفونت حاد پروستات باعث عفونت مثانه می شود. سرطان مثانه نیز شایع ترین بیماری های مثانه است که بیشتر در مردان دیده می شود و بنا به نظر کارشناسان علت ایجاد این نوع سرطان در ۱۵تا۳۵درصد موارد فعالیت های شغلی و تماس با مواد آسیب رسان و آلودگی محیط کار و زندگی است به عنوان مثال افرادی که در صنایع با موادی مانند رنگ، بنزین، مواد شیمیایی و... در تماس هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ به دلیل اهمیت اطلاع رسانی درباره این نوع سرطان، با دکتر علی اصغر یارمحمدی جراح و متخصص بیماری های کلیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می آید.مثانه یکی از اعضای دستگاه دفع ادرار است. ادرار در کلیه ها تولید و در مثانه جمع می شود. زمانی که ادرار به حجم مشخصی رسید پیامی به مغز فرستاده می شود تا احساس نیاز به دفع ایجاد شود. حجم مثانه افراد بالغ با توجه به جثه آن ها بین ۳۰۰تا۵۰۰ سی سی متغیر است. کلیه به طور دائم ادرار تولید می کند و آن را در مثانه جمع می کند که بر حسب نیاز دفع می شود.مثانه مانند دیگر اعضای بدن، بیماری های خاص خود را دارد. در مواردی نوزاد با نقص مادرزادی مثانه به دنیا می آید یا این که بعدها به بیماری مبتلا می شود.از بیماری های مثانه می توان به مثانه عصبی (که اعصاب مثانه آسیب می بیند و زندگی فرد را مختل می کند)، سنگ مثانه، ضربه وارد آمدن به مثانه و پارگی آن و... اشاره کرد. اما شایع ترین و مهم ترین بیماری مثانه عفونت و سرطان است. دکتر یارمحمدی در این باره می گوید: متاسفانه سرطان مثانه در کشور ما شیوع دارد. این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع تر است.شروع و پیدایش این بیماری در دهه های سوم ، چهارم و پنجم زندگی بیشتر است.فعالیت در صنایع،یکی از دلایل عمده بالابودن شیوع سرطان مثانه در آقایان است.اگر چه این بیماری عوامل شناخته شده ای ندارد اما محققان معتقدند عوامل ژنتیکی، صنعتی، اشعه ایکس، عفونت، سنگ مثانه و بعضی ناهنجاری های نقص مادرزادی در ابتلا به سرطان مثانه نقش دارد.اما آن چه مسلم است این که تماس بیش از حد با تجهیزات صنعتی از جمله رنگ و لوازم نقاشی، لاستیک سازی و... خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد. در خصوص خانم ها نیز باید گفت: عفونت مثانه در خانم ها شایع تر است. در اطفال، عفونت مثانه در سال اول زندگی در پسر بچه ها شایع تر است و در دختربچه ها نیز بعد از سال اول این عفونت دیده می شود.اما بعد از دهه ۶ زندگی، به دلیل بیماری پروستات عفونت مثانه در مردان شایع تر است. بنابراین می توان گفت که از شروع ۲سالگی تا مرز ۶۰سالگی عفونت مثانه در زنان نسبت به مردان شایع تر است و در مردان در اولین سال زندگی و بعد از دهه ۶۰ بیشتر دیده می شود.وی با اشاره به این که عفونت ادراری ناشی از اختلالات مثانه و سرطان مثانه، کشنده است، افزود: نتایج مطالعات نشان می دهد که به طور کلی در ۳۰درصد موارد پس از ۵سال که بعد از ابتلای فرد، بیماری دوباره عود می کند.

نکته ای که درباره سرطان مثانه مهم است، این که در هر سنی با مشاهده خون در ادرار حتما باید به پزشک مراجعه کرد. مهم ترین فاکتورو نشانه سرطان مثانه، وجود خون در ادرار است. علایم دیگر سرطان مثانه شامل درد در ناحیه مثانه، احساس سوزش، کم خونی، تکرر ادرار، بی اشتهایی و کاهش وزن است. این متخصص اورولوژی علایم عفونت مثانه را سوزش، تکرر ادرار، ریزش ادرار به دنبال احساس پری، تب و لرز عنوان می کند.دکتر یارمحمدی می افزاید: عفونت قابل تشخیص است زیرا همراه با سوزش و تکرر ادرار است. در کودکان عفونت مثانه همراه با علایم تب و لرز ممکن است به علت بازگشت ادرار از مثانه به کلیه باشد که یکی از بیماری های مادرزادی است. بنابراین عفونت ادراری بچه ها را باید جدی گرفت.برخی از بیماران دیالیزی که نیاز به پیوند دارند در دوران طفولیت، عفونت ناشی از بازگشت ادرار داشته اند که به درمان آن توجه نشده است.وی می گوید: در مواردی مثانه به دلایلی حجم کمی دارد. به عنوان مثال زمانی که برای قسمتی از لگن سرطانی رادیوتراپی انجام شده باشد، اشعه، جداره مثانه را ضخیم و سفت و کم حجم می کند؛ یا این که اگر اعصاب مثانه دچار نوعی اختلالات عصبی باشد، در این صورت اعصاب آن تخریب می شود و نمی تواند حجم ادرار را تشخیص دهد.وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر درآوردن مثانه و پیامدهای آن چنین می گوید: در بعضی از موارد، پزشک مجبور است مثانه را دربیاورد. در بعضی از انواع سرطان های مثانه یا در انواع دیگر سرطان ها در یک مرحله خاص نیاز است که مثانه را به طور کامل در بیاوریم و برای آن جایگزین پیدا کنیم. این جایگزین از روده انتخاب می شود. مثانه به طور کامل برداشته می شود و با استفاده از روده مثانه جدید بازسازی و جایگزین می شود.وی در پایان این گفت وگو، براهمیت پیش گیری از ابتلا به عفونت و سرطان مثانه تاکید می کند و به افرادی که در صنایع از جمله رنگ سازی، نقاشی، لاستیک سازی کار می کنند، توصیه می کند سالی یک بار برای کنترل بیماری مثانه به پزشک مراجعه کنند. والدین نیز اطفال خود را از نظر عفونت کنترل کنند زیرا علت اصلی عفونت مثانه در اطفال نقص مادرزادی بازگشت ادرار است.

غذاهای مفید برای حفظ سلامت کلیه‌ها

پزشکان تاکید دارند، مراقبت از کلیه‌ها به اندازه مراقبت از قلب حیاتی و حائز اهمیت است.به گزارش ایسنا،‌ فردی که با ناراحتی کلیوی دست به گریبان است اغلب زندگی دردناک و سختی دارد. نارسایی کلیوی باعث می‌شود که بدن نتواند وظیفه روزانه خود را برای تخلیه مواد زائد و سمی به درستی انجام دهد و این وضعیت پیامدهای نامطلوبی بر جای می‌گذارد.نارسایی کلیه می‌تواند روی اعضای مختلف بدن از چشم‌ها گرفته تا دست‌ها و پاها تاثیر بگذارد و علاوه بر علائم بیمارگونه و آزاردهنده در صورتی که مزمن شود حتی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. از این رو پزشکان همواره بر ضرورت مراقبت مناسب از کلیه و مجاری ادراری و مثانه از جمله رعایت تغذیه صحیح برای بهبود سلامت و عملکرد این عضو حیاتی تاکید دارند.در این مطلب فهرست بعضی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت کلیه‌ها و مجاری ادراری ارائه شده است :

فلفل قرمز به تجزیه مواد زائد در خون کمک می‌کند و در نتیجه برای بیماران کلیوی مفید است.

سفیده تخم مرغ نیز برای این بیماران سودمند است. بیماران کلیوی در عین حال باید از مصرف زرده تخم مرغ خودداری کنند.

گل کلم نیز دشمن واقعی ترکیبات سمی موجود در بدن است. این سبزی مفید و پر خاصیت حاوی موادی است که به خارج کردن مواد سمی و زائد از بدن کمک می‌کند.

کلم پیچ نیز سبزی سرشار از مواد شیمیایی است که به تخریب رادیکال آزاد کمک می‌کند.

ماهی نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضدالتهابی در کاهش ناراحتی های کلیوی موثر است.

آب میوه‌ها و سبزی‌های تازه و طبیعی نیز خواص تجزیه کننده مواد زائد در بدن را دارند و به پاکسازی خون از این مواد کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امید ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    خیلی اموزنده بود ممنون.