سلامت نیوز : حسن ابوالقاسمی در مراسم جشن دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: دانشجویان ورودی جدید باید با توجه به وضعیت سخت کنونی کشور که البته گذرا نیز است خود را مطابقت دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: در وضعیت سخت کنونی کشور باید بیشترین صرفه‌جویی‌ها صورت پذیرد و از امکانات نیز بهترین استفاده را برد و نباید عنوان شود که ما کشور ثروتمندی هستیم بلکه باید خودمان تولید ثروت کنیم.ابوالقاسمی ادامه داد: دانشجویان ورودی جدید باید با برخی مسائل و مشکلات خوابگاهی خود را مطابقت دهند و در سیستم دانشگاه نباید نازپروری وجود داشته باشد و مشارکت دانشجویان نیز در تمیز کردن خوابگاه‌ها بیشتر شود و این بسیار ناراحت کننده است که دانشجو خوابگاه خود را تمیز نکند و نتواند غذا درست کند زیرا دوره دانشجویی بهترین زمان برای ارتقا و اصلاح روابط با دیگران است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: امیدوارم در خوابگاه‌ها دانشجوی افسرده و نا امید دیده نشود و دانشجویان سعی کنند مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور وظیفه ارائه خدمات به 10 میلیون جمعیت را در حوزه‌های مختلف بر عهده دارد و اکنون نیز با 199 رشته 2500 دانشجو را پذیرش کرده است که این دانشجویان می‌‌توانند در مراکز بهداشتی این دانشگاه در سراسر شهر حضور یابند.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه 30 سال قبل خود چنین روزی را تجربه کرده است، افزود: امروز افتخار می‌کنیم که فرزندان این مرز و بوم به تعداد زیاد در دانشگاه‌های تکثیر یافته‌اند و باعث افتخارات زیادی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: شما دانشجویان باید توجه داشته باشید که در مقطعی از زندگی خود قرار دارید که چیز دیگری جز تحصیل و تکمیل علم و دانش نباید جای آن را بگیرد زیرا ما همیشه در حال علم آموزی هستیم و چه بهتر است که این علم‌آموزی توام با معنویت، ارتقا اخلاق حرفه‌ای و مهارت‌ آموزی برای خدمت به مردم باشد.

ابوالقاسمی ادامه داد: برخی مسائل اجتماعی و سیاسی جاذبه‌های زیادی دارد و شما دانشجویان می‌بینید که سیاستمدار یا اقتصاددان خوب عالم خوبی نیز است و این نشان می‌دهد که در این مقطع هیچ چیزی از این جاذبه‌ها نباید جایگزین درس خواندن شما شود.

وی تصریح کرد: شما به عنوان نخبگان جامعه باید دقت داشته باشید که به دلیل سبقت در رقابت‌های دانشجویی در کسب رتبه برتر نباید از خلاقیت دور شوید زیرا خلاقیت در وجود هر فردی است و باید ظهور پیدا کند.

ابوالقاسمی گفت: ما در چند قرن گذشته دچار افت علمی بودیم و منابع علمی هم‌ا در دست کشورهای دیگر بود اما امروز اگر مشاهده می‌کنیم که سرعت علمی کشور در حال افزایش است نتیجه و میوه استعدادهای فرزندان این مرز و بوم در حوزه‌های مختلف به خصوص علمی است.

وی با اشاره به اینکه علم امروز در دنیا به صورت مشترک وجود دارد، بیان داشت: دانشجوی خوب کسی است که تلاشش در سال‌های آینده به ارتقا نام ایران منجر شود و شکی نیست که تولید علم باعث تولید ثروت نیز می‌شود.

ابوالقاسمی با اشاره به نقاط ضعف کشورمان از جمله منابع علمی که امروز در دست کشورهای دیگر به انحصار در آمده است، گفت: استعمار در گذشته کشورمان را از نظر علمی به حالت افت در آورده بود و یکی از نقاط آسیب‌های ما نیز آسیب‌های فرهنگی است که غرب با پیشرفت‌هایش تهاجم فرهنگی شدیدی را به ما وارد کرده است در حالی که ما نقاط قوت بسیاری در ادبیات و موسیقی داریم.

وی اظهار داشت: غرب با وجود رسانه‌های قویش به ما تهاجم فرهنگی کرده است و بنده نیز در این زمینه به تمام مسئولان دانشگاه برای تولید مباحث علمی و فرهنگی جهت حمایت بیشتر به دانشجویان مطالب لازم را عنوان کرده‌ام.

ابوالقاسمی با بیان اینکه ما نباید نشخوارکننده فرهنگ دیگران باشیم، تصریح کرد: در هیچ آثار فرهنگی کشورمان حتی قبل از اسلام آثار برهنگی وجود ندارد و 2500 سال پیش در تخت جمشید و همچنین تمدن اسلامی یک مورد آثار برهنگی نیز در موزه‌هایمان که با فرهنگی ملی کشورمان تطابق نداشته باشد مشاهده نمی‌شود.

آراستگی دانشجویان

وی بیان داشت: دانشجویان باید با داشتن آراستگی ظاهر مناسب سرمشق جامعه باشند و در محیط‌های اجتماعی این ظاهر مناسب آنها نشان از مقطع دانشجویی آنان باشد که البته در خیلی از کشورها نیز به این امر توجه شده است و به هیچ وجه دانشگاه‌های دیگر کشورها با شلختگی دانشجویان موافق نیستند.

وی با بیان اینکه شما دانشجویان همه در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم قرار دارید و باید آن را باور کنید، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مملو از افسران جنگ نرم است و اساتید این دانشگاه‌ نمونه‌های بارزی از اخلاق حرفه‌ای را دارند زیرا این اساتید کسانی هستند که پس از انقلاب از خارج از کشور به کشور بازگشتند و در این دانشگاه دپارتمان‌های مختلف را راه‌اندازی و هم‌اینک نیز مسئولیت‌ها آن را بر عهده دارند.

ابوالقاسمی ادامه داد: من توقع دارم دانشجویان در امور اجرایی مشارکت داشته باشند البته مشارکت باید هوشمندانه و با ارائه راه‌حل باشد زیرا مشاهده می‌شود دانشجویان وقتی با مشکل مواجه می‌شوند به دلیل نداشتن مهارت‌های لازم نمی‌توانند خوب ارتباط برقرار کنند تا نتیجه مطلوب را کسب کنند و این مسئله می‌طلبد تا جایگاه تشکل‌ها بیشتر ارتقا یابد.

وی گفت: بنده درخواست کردم تا توجه ویژه‌ای به برگزاری کلاس‌های مهارت برای دانشجویان شود و این کلاس‌ها باید بر فرهنگ و ادبیات اصیل ایرانی مبتنی باشد تا سختی‌های رشته تجربی را برای دانشجویان شیرین کند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: شما دانشجویان برای قرائت قرآن حتماً وقت بگذارید زیرا از بزرگی شنیدم قرائت یک آیه قرآن با تفکر بهتر از قرائت ختم قرآن است و سعی کنید توانایی خودتان را در اخلاق حرفه‌ای افزایش دهید و هرگز نیز توکل به خدا را فراموش نکنید زیرا ارتقا علمی نباید باعث غرور شود چون یکی از ضایعات علم آموزی غرور است.

وی خاطرنشان کرد: به‌ هر حال برای تحصیل شما تلاش‌های زیادی شده است و این دانشگاه نیز با افزایش دانشجوی پزشکی بر اساس ظرفیت‌های بالای خود در رشته‌های پزشکی و تغذیه که مملکت به آن نیاز دارد انجام داده است و دانشجویان باید توجه کنند در وضعیت سخت کنونی کشور که البته گذرا است صرفه‌جویی کرده و خود را با این مشکلات تطابق دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha