تحقیقات اخیر نشان داد نوزادان آلوده به HIV در صورت درمان دارویی در هفته‌های اولیه پس از تولد 4 برابر شانس رهایی بیشتری نسبت به نوزادانی دارند كه مورد درمان قرار نمی‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس مطالعات اخیر با حمایت انستیتو ملی آلرژی و بیماریهای عفونی آمریكا داروهای داده شده به نوزادان آلوده در آفریقای جنوبی كه هنوز علائم بیماری در آنها برزو نكرده بود به آنها كمك كرد تا زندگی طولانی‌تری را نسبت به كودكانی داشته باشند كه بعد از بروز علائم مورد درمان قرار گرفتند.
سازمان بهداشت جهانی تا پیش از این تجویز دارو را فقط برای بیمارانی كه علائم در آنها بروز كرده و یا سیستم ایمنی آنها ضعیف شده بود مجاز می‌دانست. اما نتایج مطالعات در آفریقای جنوبی آنقدر جالب توجه بوده كه قرار است نتایج آن در اختیار سازمان بهداشت جهانی هم قرار بگیرد تا مقامات این سازمان راهكارهای خود را مورد باز بینی قرار دهند.
این تحقیق بر روی 337 نوزادی انجام گرفت كه بین 6 تا 12 هفته سن داشتند و در جولای 2005 در كیپ تاون آغاز شد. آن دسته از كودكانی كه به رغم نداشتن علائم مورد درمان دارویی قرار گرفتند تنها 4درصد در طی یك مدت 48 هفته‌ای بعد از درمان فوت كردند كه این میزان در میان نوزادانی كه درمان در آنها تا بروز علائم به تأخیر افتاد 16 درصد بوده است.
ماه گذشته یك مؤسسه مستقل در لندن نتایج این تحقیق را آنقدر راضی كننده خواند كه اعلام كرد این روش باید جایگزین شده و نتایج اولیه آن باید در اختیار جامعه علمی قرار گیرد.
هر ساله حدود نیم میلیون نوزاد در سرتاسر جهان با این آلودگی ویروسی متولد می‌شوند كه سیستم ایمنی آنها در یك سال اول به خوبی توسعه نیافته و آنها را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر می‌كند.
در این تحقیق هیچگونه عوارض جانبی منفی گزارش نشده اما هنوز هم این كودكان تا 3 سال دیگر مورد آزمایش هستند تا ببینند آیا عوارض منفی خواهند داشت یا نه.
دكتر آوی ویولاری از دست اندر كاران این تحقیق گفت:"این خبری بسیار خوب برای نوزادان و والدین آنهاست. ما اصلاً انتظار چنین تأثیراتی را در كوتاه مدت نداشتیم." او قرار است نتایج تحقیق را روز چهارشنبه در كنفرانس بین المللی جامعه ایدز در استرالیا ارائه دهد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha