سلامت نیوز : یك فوق تخصص جراحی گلوكوم با اشاره به اینكه بیماری گلوكوم (آب سیاه) ابتدا دید محیطی را كم می‌كند و به تدریج به كاهش دید مركزی می‌انجامد، گفت: در بسیاری از افراد ابتدا دید در شب دچار اختلال می‌شود ولی در اكثر موارد تا مراحل پیشرفته كه دید مركزی كم می‌شود، افراد متوجه بیماری نمی‌شوند. طی مطالعه‌ای مشخص شد 50 درصد مبتلایان از بیماری خود خبر نداشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر نوید نیلفروشان درباره جزئیات برگزاری این بخش از كنگره توضیح داد: بخش گلوكوم روز دوشنبه هشتم آبان ماه آغاز و به آخرین مطالب علمی ارائه شده و جدیدترین روش‌های درمانی موجود برای گلوكوم می‌پردازد. افرادی كه در این خصوص صاحب نظر و تئوری هستند به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. یك سخنران از كشور آمریكا نیز ما را در كنگره همراهی می‌كند.

وی ادامه داد: این برنامه نیم روزه دارای دو سمپوزیوم است.

نیلفروشان با اشاره به نتایج مطالعات انجام شده درباره گلوكوم در برخی شهرهای كشور، گفت: طی این تحقیقات مشخص شد كه حدود یك تا دو درصد از افرادی بالای 40 سال دچار این بیماری می‌شوند. این آمار با سایر كشورها مطابقت دارد.

وی ادامه داد: اكثر بیماران دچار گلوكوم‌های زاویه باز هستند و 50 درصد افرادی كه این مطالعه بر رویشان انجام شد، از بیماری خود خبر نداشتند.

نیلفروشان با بیان اینكه در نوع شایع گلوكوم كه «گلوكوم زاویه باز» نامیده می‌شود تفاوتی در میزان شیوع بیماری میان زنان و مردان وجود ندارد، گفت: اما در گلوكوم زاویه بسته كه شیوع كمتری دارد، زنان سه تا چهار برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند.

این جراح و متخصص بیماری‌های چشم ضمن اشاره به اینكه گلوكوم معمولا در افرادی بالای 40 سال بروز می‌كند، عنوان كرد: لازم است هر فردی پس از رسیدن به سنین بالاتر، سالانه دو تا سه مرتبه برای انجام معاینه به چشم پزشك مراجعه كند. زیرا همان‌طور كه گفته شد اغلب افراد از بیماری خود آگاه نیستند و متاسفانه زمانی متوجه می‌شوند كه بیماری پیشرفت كرده است. ضروری است افرادی كه در زمینه خانوادگی هستند مراقبت بیشتری نمایند و مراجعات مرتب‌تر و با فاصله‌های زمانی كمتری داشته باشند.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه ژنتیك عامل مهمی در بروز این بیماری است، گفت: عوامل محیطی و تغذیه‌ای نقش چندانی در بروز گلوكوم یا آب سیاه ندارند، اما گاهی ممكن است فرد به صورت ثانویه مبتلا شود، به عنوان مثال یك ضربه شدید به چشم اصابت كند یا به دنبال استفاده از داروهای كورتون‌دار در معرض ابتلا قرار بگیرند. همچنین احتمال ابتلای افراد دیابتی یا دارای مشكلات تیروئیدی به گلوكوم نیز وجود دارد.

این متخصص چشم درباره علائم گلوكوم گفت: این بیماری ابتدا دید محیطی را كم می‌كند و به تدریج به كاهش دید مركزی می‌انجامد. در بسیاری از افراد ابتدا دید در شب دچار اختلال می‌شود ولی در اكثر موارد تا مراحل پیشرفته كه دید مركزی كم می‌شود، افراد متوجه بیماری می‌شوند.

نیلفروشان درباره گلوكوم زاویه بسته كه در زنان شایع‌تر است، عنوان كرد: این نوع از بیماری گاهی به صورت حاد و ناگهانی خود را نشان می‌دهد و ممكن است با تهوع و استفراغ همراه شود و درصد كمی از بیماران دچار این علامت می‌شوند.

وی افزود: برخی بیماران نیز عنوان می‌كنند زمانی كه وارد یك فضای تاریك می‌شوند، دردهای مبهم چشمی به سراغشان می‌آید و دید مه آلودی پیدا می‌كنند كه با ورود به روشنایی برطرف می‌شود، ولی در اغلب مواقع علامتی ندارند.

به گفته هماهنگ‌كننده بخش گلوكوم بیست و دومین كنگره چشم پزشكی سه راهكار درمانی تجویز قطره در مراحل اولیه بیماری، لیزر درمانی و در صورت عدم پاسخ به درمان، عمل جراحی برای بهبود آب سیاه به كار گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، بیست و دومین كنگره سالیانه انجمن چشم پزشكی ایران از تاریخ 8 تا 11 آبان ماه 1391 در مركز همایش‌های رازی و با همكاری گروه چشم پزشكی و مركز تحقیقات چشم بیمارستان حضرت رسول اكرم (ص) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha