سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 57556

اگر می‌خواهید بهترین شرایط جسمی و روحی را تجربه كنید نیازی نیست رژیم غذایی با كربوهیدرات پایین داشته باشید. شما می‌توانید بدون اضافه وزن، غذاهای لازم برای تامین انرژی، عضله‌سازی‌ و افزایش توان مغزی را استفاده كنید. با این رژیم غذایی می‌توانید مثل یك موشك به مدار زمین بروید!

رژیم غذایی برای بهترین شرایط جسمی و روحی
سلامت نیوز : پروتئین عضله می‌سازد اما خوردن مقدار زیادی مرغ پخته شما را ورزیده نخواهد كرد. كاری به حرف دیگران نداشته باشید، واقعیت این است كه بعد از ورزش به كربوهیدرات نیاز دارید. زنجیره‌كربن، هیدروژن و اكسیژن كربوهیدرات همگی به گلوكز تبدیل می‌شوند كه سوخت ضروری بدن است. اگر بعد از ورزش احساس خستگی می‌كنید، پاهای‌تان سنگین است و حال تكان خوردن ندارید شاید علت آن كمبود كربوهیدرات در رژیم غذایی شماست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ كربوهیدرات(كه در نان، غلات، برنج و البته قند و شكر وجود دارد) برای هرروز زندگی ضروری است چه برای بهبود حس و حال چه برای این‌كه موهای‌تان را از دست ندهید.

سطح قند خون را تثبیت كنید

بدن شما برخی از قند استفاده نشده را به‌صورت گلیكوژن در كبد و عضلات ذخیره كرده و بقیه را به چربی تبدیل می‌كند. غذاهای با نشاسته كم مثل جو، لوبیا و نان‌های تمام غله غیرفرآوری شده وارد فرآیند ذخیره چربی نمی‌شود زیرا آرام شكسته شده و با یك روند ثابت به‌صورت قند وارد جریان خون می‌شوند. موسسه استاندارد قندوشكر در انگلستان توصیه كرده یك سوم كالری روزانه شما باید از نشاسته تامین شود؛ 2 برش نان تست و یك ساندویچ نیمی از این مقدار را تامین می‌كند.

راحت‌تر هضم كنید

رژیم غذایی با كربوهیدرات پایین باعث می‌شود دهان شما بوی بدی گرفته و انرژی‌تان‌كم باشد اما بدترین اشكال یبوست است. كربوهیدرات تنها منبع فیبر برای ماست كه در پیشگیری از یبوست نقش مهمی دارد و بهترین سلاح برای مقابله با یبوست است. خوردن نان یا سایر غلات سبوس‌دار مقدار فیبر رژیم غذایی شما را افزایش داده و جدا از سیر نگه داشتن به‌مدت طولانی به سلامت دستگاه گوارش هم كمك می‌كند.

استقامت خود را افزایش دهید

برای یك ورزش درست و حسابی موقتا قوانین مربوط به خوردن غذاهای با نشاسته كم را فراموش كنید. كربوهیدرات‌های شیرین در عرض مدت كوتاهی انرژی شما را افزایش می‌دهند. برای انجام هر فعالیتی كه بیش از 60 دقیقه طول می‌كشد باید هر ساعت 30 تا 60 گرم، كربوهیدرات بخورید. یك موز، 36 گرم كربوهیدرات شیرین دارد.

با عفونت مقابله كنید

تحقیقات دانشمندان دانشگاه «لوبرو» نشان داده، رژیم غذایی با كربوهیدرات پایین می‌تواند سطح هورمون كورتیزول را به‌شدت افزایش دهد. كورتیزول هورمون استرس است كه ترشح آن، سیستم ایمنی بدن را سركوب می‌كند. در نتیجه ترشح این هورمون بدن را نسبت به عفونت‌های مختلف حساس خواهد كرد. برای پیشگیری از این مشكل و تقویت سیستم ایمنی، بتاكاروتن را در رژیم‌غذایی خود اضافه كنید كه در سیب‌زمینی شیرین هم یافت می‌شود.

ریكاوری عضلات را تسریع كنید

نتایج مطالعه‌ای كه به‌تازگی در ژورنال تغذیه بالینی ایالات متحده به چاپ رسیده نشان می‌دهد، خوردن كربوهیدرات بعد از ورزش به ترشح انسولین كمك خواهد كرد و شما را در فاز عضله‌سازی‌ قرار خواهد داد اما این فرآیند تنها زمانی جواب می‌دهد كه شما پروتئین و چربی هم بخورید. به همین دلیل است كه محققان دانشگاه «كانكتی كات» اعلام كرده‌اند، خوردن شیركاكائو (كه حاوی هر 3 است) بهترین ریكاوری بعد از ورزش است.

پایین آوردن فشار خون

محققان دانشگاه «مینه سوتا» اعلام كردند، در شرایطی كه گوشت قرمز قند خون را بالا می‌برد غذاهای گیاهی باعث كاهش آن می‌شوند. یافته‌های این محققان كه در ژورنال تغذیه بالینی ایالات متحده به چاپ رسیده نشان می‌دهد، ایالات متحده مواد‌غذایی كه از غلات خالص و فرآوری نشده تهیه شده‌اند تا 19 درصد فشار خون را برطرف می‌كنند. مثلا 80 گرم كنجد تقریبا نیمی از منیزیم مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌كند.

قدرت ذهنی را اضافه كنید

پایین بودن قندخون، مغز شما را از گلوكز محروم كرده و مغز شما را ضعیف و ناتوان می‌كند. خبر خوب این‌كه تحریك مغزی در یك سبد كوچك جا می‌شود. دانشمندان متوجه شده‌اند میوه‌های خانواده توت غنی از كربوهیدرات بوده و میزان آسیب‌های اكسیداتیو وارد به مغز را كاهش می‌دهند. یك اسموتی حاوی بلوبری (قره‌قاط) مغز شما را تا 5 ساعت فعال نگه می‌دارد.

خنك بمانید

كسانی كه رژیم غذایی با كربوهیدرات پایین مصرف می‌كنند به وضوح وزن كم خواهند كرد؛ البته اگر بتوانند از پس گرما برآیند. با وجود این‌كه 10 گرم كربوهیدرات 5/2 كالری كمتر تولید می‌كند اما در مقایسه با یك گرم پروتئین برای متابولیزه شدن انرژی بیشتری صرف خواهد شد و حرارت بدن را افزایش می‌دهد و بهترین گزینه برنج قهوه‌ای است. 180 گرم از آن حاوی 83 میلی‌گرم منیزیم است كه حرارت بدن را تنظیم می‌كند.

حس و حال‌تان را بهتر كنید

اسید آمینه تریپتوفان سطح سروتونین را افزایش داده و باعث می‌شود شما احساس خوبی داشته باشید. این اسید آمینه در غذاهای غنی از پروتئین مثل تخم‌مرغ، بوقلمون و پنیر یافت می‌شود اما باید این اسید آمینه با غذاهای غنی از كربوهیدرات خورده شود تا تاثیر مناسبی در بدن داشته باشد. مثلا خوردن پاستا و گوشت گزینه مناسبی است. تركیبی از این 2 عامل، احساس مثبت شما را بهتر كرده و هورمون‌های خوشحالی شما را به‌مدت طولانی‌تری در سطح بالا نگه خواهد داشت.

موهای سالم داشته باشید

تمام انرژی اضافی كه به بدن شما می‌رسد فولیكول‌های شما را تقویت می‌كند. محققان دانشگاه «فیلادلفیا» در مطالعه‌ای روی 2 گروه با رژیم غذایی با چربی كم و كربوهیدرات را كم متوجه شدند، گروهی كه از رژیم كم چرب پیروی می‌كنند 24 درصد كمتر دچار ریزش مو شده‌اند و احتمالا دلیل آن مواد مغذی موجود در غلات صبحانه است. فقط 50 گرم كورن‌فكس مقدار اسید فولیك مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌كند كه در سلامت و رشد مو نقشی اساسی دارد.

مقابله با سرطان

بنابرگفته انجمن بیماری‌های داخلی ایالات متحده‌ رژیم غذایی غنی از پروتئین شاید شما را قوی كند ولی در عین حال می‌تواند شما را در خطر سرطان ریه و روده قرار دهد. برای مقابله با سرطان می‌توانید بروكلی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بروكلی در كنار سایر برگ‌های سبز ضد‌سرطان هستند. نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه «ایلینوی» نشان داده، باكتری‌های مفید روده باعث جذب بهتر ماده ضد‌سرطان بروكلی یعنی «سولفورافان» می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha