چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۶
کد خبر: 57573

مهم‌ترین راهكار سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور در 4 سال گذشته برای حل معضل آلودگی هوا و نجات دریاچه‌ها و تالاب‌های خشك شده، باروركردن ابرها بوده‌است.

شكایت از متهمان ردیف اول تخلیه ابرها
سلامت نیوز : درحالی كه كارشناسان حوزه هواشناسی تخیله ابرها به وسیله كشورهای دیگر را غیرعلمی می‌دانند؛ عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور خواست تا شكایت از كشورهای تخلیه‌كننده ابرها را از طریق سازمان ملل پیگیری كند. «محمدحسن آصفری» در حالی از شكایت سازمان محیط‌زیست از تخلیه‌كنندگان ابرها سخن به میان می‌آورد كه كارشناسان این حوزه از جمله «عبدالرضا امیدوار شهری» كارشناس هواشناسی كشور در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» تاكید می‌كند كه چنین واژه‌ای هرگز در دایره لغات هواشناسان جا نداشته است. كارشناسان این حوزه می‌خواهند بدانند كه این اصطلاح از سوی چه كسی طرح شده است! این در حالی است كه باروركردن ابرهایی كه به گفته مسئولان از سوی كشورهای دیگر تخلیه شده، پررنگ‌ترین راهكار تصمیم‌گیران برای حل معضل آلودگی‌هایی است كه سالانه فقط در تهران 5 هزار نفر را به كام مرگ‌ می‌فرستد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ برای نخستین بار نیست كه ساخت یك واژه عجیب، مختصصان در حوزه محیط‌زیست كشور را به شگفتی وامی‌دارد. مهم‌ترین راهكار سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور در 4 سال گذشته برای حل معضل آلودگی هوا و نجات دریاچه‌ها و تالاب‌های خشك شده، باروركردن ابرها بوده‌است. حالا هم كه به گفته دولتمردان معلوم شده است كه بار ابرها پیش از رسیدن به ایران از سوی كشورهای دیگر تخلیه شده و به سرقت رفته‌‌است.

تخلیه ابرها غیر ممكن است!

«موسی‌الرضا ثروتی» عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی نیازی به تخلیه بار ابرها ندارند، می‌گوید: «تخلیه بار ابرها به وسیله کشورهای غربی ثابت شده نیست.» ثروتی هم می‌گوید كه کشورهای غربی از نظر شرایط آب و هوایی باران زیادی دارند و بیشترین بارش در آن کشورها صورت می‌گیرد. او با بیان اینکه نمی‌توانند یک یا چند کشور، طبیعت و اقلیم را تغییر دهند، تاكید می‌كند: «حداکثر اقدامی که انسان می‌تواند انجام دهد بسیار جزئی است و هیچ اتفاق تاثیر گذاری در کاهش بارش و تخلیه ابرها رخ نمی‌دهد.»

اما امیدوار شهری به خبرنگار ما می‌گوید: «تنها چیزی كه در دنیا مرز ندارد، ابرها هستند و جز شرایط جوی هیچ تكنولوژی نمی‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد.» ولی برخلاف نظر كارشناسان، تخلیه ابرها برای دولتمردان و مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست آنقدر جدی است كه حتی «محمود احمدی‌نژاد» را هم به این میدان كشیده است. او چندی پیش در سخنان خود گفته بود: «بخشی از این خشکسالی غیرعمدی و به علت ایجاد صنعت بوده و بخشی هم عمدی است و دشمن با تخلیه ابرهایی که به سمت کشور می‌‌آید، یک جنگ نامتعادل انسانی به پا کرده است.» حرف‌های رئیس‌جمهور به رسانه‌ها كه رسید با اعتراض كارشناسان و آگاهان امر مواجه شد. تكذیب‌ها آنقدر پیش رفت كه «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد كه هركس ادعا می‌كند كه خشكسالی كار دشمن است اسنادش راهم رو كند: «کسانی که در مورد تاثیر استکبار بر خشکسالی های جنوب کشور سخن می‌گویند، ثابت کنند که دستکاری‌هایی صورت گرفته و مستندات علمی ارائه دهند.» هرچند او در گفت‌وگوی دیگر مسئول تخلیه كردن ابرها را كشورهای «اروپایی» اعلام كرد.

 او حتی قرص و محكم روی همه نظریات كارشناسان هواشناسی در داخل كشور خط كشید و اعلام كرد: «در اینکه امروز علمی وجود دارد که تخلیه بار ابرها انجام می‌شود، هیچ تردیدی وجود ندارد.» حتی محمدی‌زاده می‌گوید كه ایران تنها كشوری نیست كه نگران تخلیه ابرهاست: «در جلساتی که با کشورهای مختلف داشته‌ایم این نگرانی را هم مسئولان ارشد کشورهایی مانند ترکیه داشته‌اند که این علم در حوزه تخلیه بار ابرها وجود دارد.» چندی بعد هم «محمودرضا محمودی» معاون استانداری تهران گزینه مه‌پاشی برای حل معضل آلودگی‌های كشنده در تهران را پیش كشید تا همگان به این نتیجه برسند كه مسئولان همچنان در آسمان به دنبال راهكار حل معضل آلودگی هوا هستند كه به یمن حضور گرد و غبارهای عربی هرسال هم دامنه آن بزرگ‌تر می‌شود. اما این گزینه، واكنش‌های مخالف و اعتراض‌های زیادی را در پی داشت اما به موازات تكذیب، خبرهایی از تصویب چنین راهكاری به وسیله مسئولان به گوش رسید تا باز هم این سوال پیش بیاید كه چه كسی این راهكار را پیش پای مسئولان و تصمیم‌گیران گذاشته است اما پاسخی شنیده نمی‌شود. بسیاری از كارشناسان كه امروز به گفت‌وگو با «تهران امروز» نشستند و البته تاكید كردند تا اسمی از آنها به میان آورده نشود، می‌خواهند بدانند كه چه كسانی به مسئولان مشاوره می‌‌دهند و این راهكارها را از كجا می‌آورند؟

مجلس به دنبال تكنولوژی تخلیه ابرها

اما نظرات كارشناسی نتوانست موافقان تخلیه ابرها را متقاعد كند و حالا در كمال تعجب،یك نماینده مجلس سخن از شكایت از كشورهایی به میان می‌آورد كه ابرهای ایران را قبل از رسیدن به كشور تخلیه می‌كنند. آصفری می‌گوید: «متاسفانه کشورهای اتحادیه اروپا و غربی‌ها، حرکت خلاف حقوق بین‌الملل را شروع کرده‌اند و ابرهایی که به سمت کشورهای آسیایی می‌آیند را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تخلیه می‌کنند.» او برخلاف كارشناسانی كه یك عمر خود را صرف تحقیق و بررسی در این حوزه كرده‌اند آنقدر نسبت به تخلیه ابرها توسط كشورهای غربی مطمئن است كه سخن از تهیه این تكنولوژی توسط ایران به میان می‌آورد. این در حالی است دیگر نمایندگان بهارستان از جمله «موسی‌الرضا ثروتی» عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس تخلیه ابرها را رد می‌كنند اما آصفری از تصویب بودجه‌ای برای تهیه تكنولوژی تخلیه ابرها سخن به میان می‌آورد. این درحالی است كه «مجید آزادی» معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی هم می‌گوید: «تخلیه ابرهای باران‌زایی که به سمت ایران می‌آید توسط کشورهای دیگر حرف غیرعلمی و ناممکنی است و اگر چنین چیزی نیز ممکن باشد در حال حاضر فن‌آوری آن وجود ندارد.»

به گفته او البته ممکن است یکی از کشورهای همسایه عملیات باروری ابرها را انجام دهد و تاثیر ناچیزی روی بارندگی در ایران داشته باشد اما اینکه بتوانند ابرهای بارور شده را تخلیه کنند، ممکن نیست. در این میان برنامه ساماندهی آلودگی هوا هم به فراموشی سپرده شده و هیچ كس از مسئولان نمی‌پرسد كه سرانجام این برنامه چه شد. برنامه 10 ساله‌ای كه دو، سه سال پیش توسط «محمودرضا محمودی» معاون عمرانی استانداری، برنامه‌ای برای سوت وكف خوانده شد. همان زمان هم رئیس سازمان محیط‌زیست تهران از برنامه‌ تدوین شده‌ای توسط محیط‌زیست سخن به میان آورد كه طی سه سال معضل آلودگی تهران را برای همیشه حل خواهد كرد.

راهكارهای رگباری

كارشناسان حوزه هواشناسی وارد شدن به بحث تخلیه ابرها را دور از شأن خود می‌دانند و از رسانه‌ها می‌خواهند كه اصلا وارد این بحث نشوند. یكی از آنها به «تهران‌امروز» می‌گوید: «این بحث‌ها مثل رگبار هستند كه می‌آیند و خیلی زود می‌گذرند.» اما افكارعمومی یك سوال قابل تامل را می‌پرسند چطور می‌شود از كنار مسئله‌ای كه وقت مجلس را گرفته و اعتباری هم برای آن دیده شده است گذشت؟ مسئله‌ای كه قرار است جان میلیون‌ها ایرانی را از مرگ‌های خاموش براثر آلودگی نجات دهد. هرچند ورود یا عدم ورود افكارعمومی به این مسئله بی‌نتیجه به نظر می‌رسد. به هرحال مسئولان برای حل معضل آلودگی‌ و گردو غبارهای عربی بیش از هرچیزی روی ابرها حساب باز كرده‌اند. ابرها هم كه به گفته همین مسئولان به وسیله كشورهای دیگر تخلیه شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha