چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 57579

پیشگیری از بیماری های ویژه زنان نه فقط در کشور ما بلکه در نظام بهداشتی بسیاری از کشورها اهمیت ویژه ای دارد. در واقع از آنجا که زنان جایگاه ویژه ای در خانواده دارند، سلامت جسمی و روحی آن ها باید یکی از محورهای مهم نظام سلامت تلقی شود.

سرطان های شایع در زنان
سلامت نیوز : پیشگیری از بیماری های ویژه زنان نه فقط در کشور ما بلکه در نظام بهداشتی بسیاری از کشورها اهمیت ویژه ای دارد. در واقع از آنجا که زنان جایگاه ویژه ای در خانواده دارند، سلامت جسمی و روحی آن ها باید یکی از محورهای مهم نظام سلامت تلقی شود.یکی از مهم ترین بیماری هایی که طی چند دهه اخیر، سلامت زنان را تهدید می کند، سرطان است. سرطان های ویژه زنان جزو آن دسته از بیماری هایی است که می توان با اطلاع رسانی و آموزش و اجرای غربالگری از بروز یا پیشرفت آن جلوگیری کرد. به عقیده متخصصان سرطان سرویکس (دهانه رحم) تنها سرطان در زنان است که با تزریق واکسن بین ۹۰ تا ۹۵ درصد قابل پیش گیری است. به دلیل اهمیت سلامت زنان سالانه کنگره های متعددی درباره سرطان های ویژه زنان در کنار سایر سرطان ها برگزار می شود که یکی از آن ها کنگره بین المللی هم اندیشی سرطان بود که چندی پیش در مشهد برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این کنگره سرطان های ویژه زنان و سرطان های دستگاه گوارش محور بحث صاحب نظران و کارشناسان قرار داشت و مباحثی نظیر روش های نوین درمان، مباحث مولکولی سرطان، پاتولوژی سرطان، ژنتیک سرطان، کاربرد روش های نوین شیمی درمانی و رادیوتراپی توسط متخصصان ارائه شد.

دکتر فاطمه همایی استادیار رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی این کنگره با بیان این مطلب به خراسان می گوید: قصد ما از برگزاری این کنگره هم اندیشی متخصصان و کارشناسان سرطان با یکدیگر و ارائه جدیدترین روش های درمانی بود.چنان که می دانید سرطان در ایران بار سوم بیماری ها را به خود اختصاص داده است و یکی از این سرطان ها که متاسفانه شیوع زیادی دارد، سرطان سینه است.میزان شیوع و آمار مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در ایران از کشورهای دیگر بیشتر است و به همین سبب بحث غربالگری سرطان سینه یکی از مباحث مهم طرح شده در مبارزه با سرطان سینه است که در کنگره به بحث گذاشته شد.

همچنین در کشور ما تشخیص دیرهنگام صورت می گیرد و تلاش بر این است که سعی کنیم بیماری را تا حد ممکن در مراحل اولیه تشخیص دهیم و به سمت غربالگری حرکت کنیم تا بتوانیم آمار مبتلایان را کاهش دهیم. درموارد بسیاری بیماران با سرطان پیشرفته سینه مراجعه می کنند، درحالی که اگر آموزش معاینه شخصی به فرد داده می شد، وی می توانست به راحتی سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کند.دکتر همایی با اشاره به این که با اطلاع رسانی و آموزش معاینه سینه توسط فرد که باید ماهانه انجام شود، در بسیاری از کشورهای جهان آمار مبتلایان به سرطان سینه کاهش یافته است، تصریح می کند: یکی از دلایل کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه، غربالگری و در درجه دوم بهبود روش های درمانی است.هر قدر در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان سینه تلاش کنیم، شیوه های غربالگری را اجرا کنیم و روش های درمانی را بهبود ببخشیم، خواهیم توانست آمار مبتلایان را کاهش دهیم.

وی با بیان این که برای درمان سرطان سینه، شیوه های درمانی بسیار قابل قبولی عرضه شده است که به کیفیت زندگی و طول عمر مبتلایان می افزاید: اظهار می دارد: خوشبختانه بسیاری از این شیوه ها در کشور ما در دسترس است اما نکته این جاست که سرطان، یک بیماری زمان بر است. به این معنا که هم شکل گیری بیماری طی سالیان اتفاق می افتد و هم درمان آن سال ها طول می کشد.به علاوه سرطان یکی از پرهزینه ترین بیماری هاست و هزینه های درمان روی دوش بسیاری از بیماران سنگینی می کند. بنابراین هر قدر تلاش کنیم که سرطان را زودتر تشخیص دهیم، هزینه ها کمتر و درمان موفق تر خواهد بود.

انواع پیشگیری

پیشگیری سطوح مختلفی دارد، گاهی قرار است یک بیماری از ریشه نابود شود. به عنوان مثال اگر واکسن سل را بزنیم، هرگز به این بیماری دچار نمی شویم. اما ماهیت برخی بیماری ها مزمن و غیرواگیر است و پیشگیری در سطح اولیه یا همان تزریق واکسن در مورد آن ها امکان پذیر نیست. پیشگیری در سطح دوم زمانی است که بیماری در سطحی تشخیص داده شود که هنوز پیشرفت چندانی نکرده و یا علامت دار نشده است. غربالگری در واقع تشخیص بیماری به هنگامی است که هنوز علامت دار نشده است. این امر در مورد بسیاری از سرطان ها نظیر سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم انجام می شود و نتایج بسیار خوبی دارد. پیشگیری در سطح سوم زمانی است که درمان به موقع بیماری انجام شده است و بیمار به موقع به پزشک مراجعه می کند و درمان وی آغاز می شود. در این سطح پزشک تلاش می کند از پیشرفت سرطان به دیگر اعضای بدن جلوگیری کند و بیماری را تحت کنترل درآورد.

همچنین رئیس انجمن سرطان ایران از بهبود ۹۰درصد مبتلایان به سرطان آندومتر خبر داد و به ایسنا گفت: سرطان آندومتر، چهارمین سرطان شایع در زنان است و بیش از ۹۰درصد مبتلایان با عمل جراحی و رادیوتراپی بهبود می یابند. دکتر اعظم موسوی ادامه می دهد: آندومتر، مخاط داخلی پوشاننده رحم است که به طور عمده پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است ضخامت پیدا کند و اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرد، به سرطان تبدیل می شود.

چاقی و اضافه وزن، مشکلات هورمونی پس از یائسگی، دیابت کنترل نشده و برخی عوامل ژنتیکی از جمله عوامل مستعدکننده سرطان آندومتر است.اگر زنان در سنین جوانی اختلالات هورمونی داشته باشند و بدنشان در معرض هورمون استروژن بدون رقیب (پروژسترون) قرار بگیرد، همچنین دوره قاعدگی و تخمک گذاری نامنظم داشته باشند و پروژسترون در بدنشان تولید نشود، آندومتر در رحمشان ضخامت پیدا می کند و اگر بدخیم شود به سرطان تبدیل می شود.

وی به راهکارهای پیشگیری از این سرطان می پردازد و می گوید: آندومتر، سرطانی است که بسیار زودتشخیص داده می شود به این دلیل که فرد خونریزی غیرطبیعی پیدا می کند و این خونریزی به دلیل مراجعه به پزشک علت یابی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha