چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 57584
سلامت نیوز : سیما یك روز از خودش خسته شد. آن روز وقتی بود كه در آینه نگاه كرد و یك بانوی سالمند و بداخلاق را دید كه هر كسی می‌توانست از مصاحبتش خسته و افسرده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ زنی را دید كه شل می‌ایستاد و شكمش را جلو می‌داد، به سر و وضعش رسیدگی نمی‌كرد و به بهانه این‌كه پیر شده است، سیمای زیبا و قدبلندی را كه درون او محبوس بود نادیده می‌گرفت.او سیمایی را دید كه دنبال گوشه خلوتی می‌گشت تا همه را فراموش كند و همه نیز او را. سیما همان روز از خودش خسته شد و تصمیم گرفت تغییر كند.

او به خودش گفت اگر 12 ماه از عمر من باقی مانده باشد و هر ماه بتوانم یك تغییر در خود ایجاد كنم و شیوه زندگی‌ام را كمی تغییر دهم، سال دیگر این موقع وقتی به آینه نگاه می‌كنم، زن دوست‌داشتنی‌تری را خواهم دید.برای این كار از ساده‌ترین‌ها شروع كرد.

به عنوان اولین اقدام، تمام لباس‌های نیمدار و به درد نخوری را كه از دهه‌های قبل زندگی‌اش انبار كرده بود و هرگز آنها را نمی‌پوشید، دور ریخت یا بخشید. بعد سراغ یك آرایشگاه رفت و ظاهر خود را تغییر داد؛ موهایش را كوتاه و مرتب كرد و چهره‌اش را صفا داد و در همان مراحل اول وقتی دوباره جلوی آینه ایستاد، از خودش خشنودتر بود.

سیما آنقدر از این تغییر خوشحال شد كه تصمیم گرفت نزد خواهرش برود. این تغییر كوچك یك تغییر روحیه خوب و یك دید و بازدید و ارتباط مفید نیز برای او به ارمغان آورد.وقتی نزد خواهرش رفت، متوجه شد او نیز خیلی خسته و كم‌حوصله است و پیشنهاد كرد باهم به پابوس امام رضا بروند. تغییر كوچك ماه آینده نیز مشخص شده و همه اینها در یك روز با یك تغییر كوچك پدید آمده بود.

سیما این تغییرات را به فال نیک گرفت و برای عصر یك كیك كوچك درست كرد تا مثل قدیم‌ها كه با بچه‌هایش دور هم عصرانه می‌خوردند با خودش تنها بنشیند و آغاز خوشحالی‌اش را جشن بگیرد.او هر ماه به یك تغییر متعهد ماند، ولی هر تغییر چنان تغییرات جدیدی را در زندگی‌اش رقم می‌زد كه به‌جرات می‌توان گفت تغییرات زندگی سیما خیلی زود به هر روز یك تغییر و بیشتر ارتقا پیدا كرد و اگر شما هم بعد از یك سال سیما را می‌دیدید، او را نمی‌شناختید.

سیما، زنی كه یك سال قبل از خودش خسته شده بود، امروز عاشق خودش و زندگی پربارش است. او حالا در هفتمین دهه از زندگی‌اش ورزش می‌‌كند، نقاشی را كه یك عمر دلش می‌خواست یاد بگیرد آموخت، وزن كم كرد و برنامه منظمی برای سفر داشت.

در فرهنگسرای محل، بافتنی را كه بخوبی بلد بود، به جوانان علاقه‌مند آموزش می‌داد و خیلی كارهای دیگر نیز انجام می‌داد كه سبب شد دوستان زیادی پیدا كند. مثلا دو سه نفر از شاگردان فرهنگسرا همیشه به او سر می‌زدند.شما هم می‌توانید مثل سیما همیشه از نو آغاز كنید و این همه اوقات فراغتی را كه دارید، صرف آرزوهایی كه هرگز به آنها نپرداخته‌اید، كنید.

الفبای شاد زیستن

شاد زیستن كار سختی نیست، كافی است از خود و زندگی‌تان راضی باشید و برای رسیدن به این مقصود باید از هر فرصتی برای یادگیری مطلب تازه استفاده كنید.

- روابط اجتماعی خود را گسترده كنید.

- به خود و توانایی‌هایتان تكیه كرده و وابستگی‌تان را كم كنید، اما كمك گرفتن ضروری از دیگران را فراموش نكنید.

- سعی كنید انتظاراتتان از دیگران منطقی و معقول باشد و از نق زدن و زیاد ایراد گرفتن پرهیز كنید.

- سفر كنید و نعمت‌های خدا را حس كنید و از زندگی لذت ببرید.

- تا زمانی كه می‌توانید و به سلامت‌‌تان لطمه نمی‌خورد، پرتلاش و باانگیزه باشید و با امید زندگی كنید و در فعالیت‌های داوطلبانه مشاركت داشته باشید.

-لبخند، خوشرویی و ورزش را فراموش نكنید. این كار اعتماد به نفس را بالا می‌برد، نشاط و سرزندگی را به دنبال دارد و مقاومت شما در قبال بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

- ابهت و فاصله گرفتن را كنار بگذارید و به همه عزیزانتان محبت كنید.

- به بهداشت فردی خود توجه كنید و معاینات كامل دوره‌ای را فراموش نكنید. آرامش و سلامت از نعماتی است كه باید آن را حفظ كنید.

- تغییرات دوران سالمندی را با مثبت‌اندیشی قابل تحمل‌تر كنید.

- همیشه به خدا توكل كنید و بدانید در اوج تنهایی و در سخت‌ترین لحظات اوست كه با مهربانی به شما نگاه می‌كند و همه چیز را بخوبی پیش می‌برد.

شادمانی و طول عمر

تحقیقی كه در طول 23 سال در دانشگاه ییل ومیامی شهر اوهایو انجام شد، نتایج بسیار جالبی داشت. این تحقیق نشان داد افراد بالای 50 سال كه به افزایش سن خود با دید مثبت نگاه می‌كنند و آن را یك تجربه شیرین می‌دانند، به طور متوسط 5.7 سال بیشتر از افرادی كه چنین طرز فكری ندارند، زندگی می‌كنند.

بنابراین اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، نخست از طرز فكرتان شروع كنید. درست اندیشیدن در زندگی، علاوه بر این‌كه ممكن است برای شما دستاوردهای بسیار مطلوبی داشته باشد، در افزایش طول عمر شما نیز موثر است.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهدانسان‌هایی كه در زندگی رفتار متعادل و آرامی دارند، احتمال مرگ ناگهانی خود را تا 50 درصد، در مقایسه با افرادی كه در برابر مسائل زندگی جبهه می‌گیرند و با پستی ‌و بلندی‌های آن كنار نمی‌آیند، كاهش می‌دهند.دانشمندان احتمال می‌دهند شیوه زندگی سالم، سیستم ایمنی بدن را تقویت كند و قدرت مبارزه بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها و شرایط دشوار زندگی افزایش دهد.

به رنگ زندگی

سال‌هاست كه دانشمندان به ارتباط بین رنگ‌های مختلف و عواطف و احساسات انسان پی برده‌اند و سالمندان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و قادر خواهند بود از طیف‌های نوری مختلف برای شاد كردن هرچه بیشتر روحیه خود استفاده كنند.

نارنجی تركیبی از انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد است. رنگ نارنجی در فكر و ذهن افراد سالمند احساس خوشایندی ایجاد می‌كند و نمادی از نور خورشید محسوب می‌شود.رنگ نارنجی رنگ گرمی است و گرمای زندگی را به انسان هدیه می‌كند. این طیف نوری، اكسیژن زیادی در مغز فراهم می‌كند و فعالیت مغز را افزایش می‌دهد بنابراین چنانچه سالمندان هنگام انتخاب چیدمان خانه خود از پرده، مبلمان، فرش یا طراحی‌های نارنجی‌‌رنگ بیشتری بهره ببرند، مطمئنا در روح‌بخشی به زندگی‌شان موثر خواهد بود.

با وجود اثرات آرام‌بخش و شادی‌آور، رنگ نارنجی تاثیر زیادی بر اشتها داشته و تمایل سالمندان را به مصرف انواع مواد غذایی افزایش می‌دهد.نارنجی، سمبل پایداری و قدرت است و میزان دقت و تمركز را افزایش می‌دهد. برای شادی‌بخشی بیشتر از طریق این رنگ گرم باید از انواع روشن آن بیشتر استفاده شود. چنانچه سالمندان از تمركز ناكافی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از رنگ نارنجی در پیرامون خود بیشتر استفاده كنند.بررسی‌ها نشان می‌دهد سالمندان باید بیاموزند كه چگونه منفی‌نگری را از خود دور كنند؛ چراكه هرچه افراد شادتر باشند، عمر طولانی‌تری دارند.

شاد باش و شاد زی

جمعیت سالمندان جهان یعنی افراد بالای 65 سال تا سال 2050 نزدیك به سه برابر می‌شود و این بیشتر به علت تاثیر شادی در زندگی آنهاست.سالمندان كنترل بیشتری روی عواطف و احساسات خود دارند. آنها می‌آموزند كه چگونه در موفقیت‌های استرس‌زا، استرس و ناراحتی‌های خود را كنترل كرده و افكار منفی را از خود دور كنند.

یك تحقیق دیگر هم كه بتازگی انجام شده، نشان می‌دهد ثبات عاطفی حتی در طول دهه هفتم زندگی همچنان به تكامل خود ادامه می‌دهد. این پژوهش می‌گوید سالمندان شادمانی را بهتر و ترس را كمتر درك می‌كنند.دانشمندان می‌گویند این تائیدی بر عقیده رایج میان مردم است كه پیری، انسان را پخته و نرم می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha