پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5760

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به گرایش اهدا كنندگان خون به سمت حجامت به علت تبلیغات صورت پذیرفته، ترویج حجامت را منافی فرهنگ اهدای خون شمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دکتر سید حسن ابوالقاسمی چهارشنبه 3 مرداد در  یك نشست خبری در آستانه روز جهانی اهدای خون افزود: "خون در حجامت، دور ریخته می‌شود حال آن كه در اهدای خون به مصرف می‌رسد و بر اساس وظایف دینی و شرعی موظف به اهدا خون هستیم. "

وی در خصوص حجامت توضیح داد: "مطابق آخرین مقررات جهانی افراد حجامت شده مجاز به اهدا خون نیستند مگر آن كه یكسال از آخرین حجامت آنان گذشته باشد. "

ابوالقاسمی با تاكید بر غیراستاندارد بودن شرایط فیزیكی حجامت در ادامه افزود: "با ایجاد خراش بر روی پوست مهم ترین مرز بین فضای بیرونی و خون شكسته و شرایط را برای ایجاد آلودگی و رشد میكروب مساعد می‌كند. "

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به عدم وجود مطالعات تایید شده علمی مبنی بر مزایای حجامت و ارجحیت آن بر اهداء خون ادامه داد: "بر اساس نرم افزارهای موجود كشوری 20 درصد داوطلبان (حدود 350 هزار نفر) از رده اهدا كنندگان خارج می‌شوند كه از پنج علت نخست آن وجود رفتارهای پرخطر، بیماری و یا سابقه وجود بیماری مزمن، پرفشاری خون، ‌كم خونی و حجامت است."

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این كه حجامت عمل ممنوع شده‌ای نیست و بر عدم ترویج این روش تاكید كرد و یادآور شد: "دست كم انجام حجامت نباید در سیستم بهداشتی ترویج شود."

وی به وجود بالغ بر12 فتوا از سوی مراجع عظام مبنی بر ارجحیت اهدا خون بر حجامت اشاره كرد و در ادامه از گسترش فرهنگ حجامت در جامعه سالم اهدا كننده خون ابراز نگرانی كرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha