چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 57601

سلامت نیوز : نگرانی‌ها از ساخت جاده در جنگل ابر پس از چالش زیاد میان دوستداران محیط زیست و سازمان حفاظت از محیط زیست داشت به پایانی خوش ختم می‌شد که بار دیگر خبر رسید پارک ملی گلستان نیز این روزها با مشکلی تازه رو‌به‌رو شده است. از یکسال پیش که غائله قطع درختان در مسیر جاده‌سازی جنگل ابر به هزار و یک زحمت خوابیده بود تا همین چندروز پیش خبر تازه ای در میان نبود. اما روز گذشته نماینده لنگرود نگرانی‌های تازه ای را درباره شروع مجدد قطع درختان در این جنگل به زبان آورد که بعضی از فعالان محیط زیست پیش از این نسبت به آن هشدار داده بودند. لاهوتی با اشاره به از سرگیری دوباره قطع درختان جنگل ابر در روزهای گذشته خبر داده است که «این اقدام درچند ماه قبل با اعتراض نمایندگان و دوستداران محیط‌زیست مسکوت ماند اما هم‌اکنون شاهد هستیم که بار دیگر پیمانکاران اقدام به جاده‌سازی در این جنگل کرده‌اند.» به گفته وی با بیان اینکه همیشه پیمانکاران با قطع درختان، همه مسئولان را در یک عمل انجام شده قرار می‌دهند جای تاسف دارد که تاکنون تعداد چشمگیری از درختان جنگل ابر قطع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازآرمان ؛ با مطرح شدن موضوع قطع درختان در این جنگل سال گذشته اهالی محیط زیست هر چه در توان خود داشتند روکردند تا سازمان متولی حفاظت از محیط‌زیست کشور، چراغ سبز خود به راهسازان را پس بگیرد و در نهایت قرار شد عرض جاده به استانداردی قابل‌قبول کاهش یابد و هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی که بهانه قطع مجدد درخت‌ها شود در این منطقه اتفاق نیفتد. اما حالا که لاهوتی خبرداده دور تازه ای از قطع درختان در جنگل ابر در حال اتفاق افتادن است بعید نیست که کار به قوه‌قضائیه کشیده شود؛« نباید این موضوع را فراموش کرد که قانون و مسئولان قضایی با افراد متعرض به طبیعت به‌ویژه جنگل ابر برخورد کنند، چرا‌که قطع درختان به‌عنوان یک موجود زنده به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و این در حالی است که تنها 7درصد از مساحت کل کشور جنگل است و باید برای حفظ آن تلاش کرد.» در آخرین توافقات قرار بر این بود که جاده ساخته شود اما با رویکردی کارشناسانه و منصفانه در حق محیط‌زیست اما حالا این نماینده مجلس می‌گوید که «اگر قرار بود چنین اتفاقاتی بیفتد ساخت جاده آن‌قدر سریع اجرایی نمی‌شود.» لاهوتی همچنین از مسئولان و دوستداران محیط‌زیست برای جلوگیری از ادامه قطع درختان در جنگل ابر کمک خواسته و گفته است «همه باید برای توقف این طرح یکصدا شوند، از طرف دیگر نمایندگان هم باید برای تحقق این موضوع تلاش بیشتری داشته باشند.»

نامه‌ای که پارک ملی گلستان را ترساند

پارک ملی گلستان که همواره به‌خاطر چتر حمایتی که از سویسازمان‌های مسئول بر بالای سرش باز بود یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین بخش‌های محیط‌زیست کشور به‌حساب می آمد، 10روزی است که سایه تردید را بر خود می بیند. نامه ای منتشر شده که نشان می‌دهد سازمانی که قرار است حفاظت از این پارک بزرگ را بر عهده داشته باشد خودش با تغییر کاربری 2هزار هکتار از زمین‌های آن موافقت کرده و بعید نبود اگر نامه سر از رسانه‌ها در نمی‌آورد اکنون متصرفان از سوی نماینده شاهرود و میامی پا در کفش این پارک کرده بودند و امنیت این پارک از میان می‌رفت. حالا اما رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از10روز، حتی خبر واگذاری 2000 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان را تکذیب کرده است. روز گذشته محمدی‌زاده اعلام کرده که مدتی پیش تصویر نامه‌ای در رسانه‌ها مبنی بر واگذاری 2000 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان به اهالی منطقه منتشر شد که برداشت نادرستی از آن شده بود چون این نامه تنها بررسی موضوع مورد ادعای تعدادی از اهالی منطقه را خواستار شده بود. پایان‌بندی این اتفاق را رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست این‌طور روایت کرده که ادعای این افراد در نهایت به‌جایی نرسیده و پای هیچ کس به پارک ملی گلستان باز نخواهد شد اما این همه ماجرا نیست چرا که هنوز به درستی روشن نیست که باید ادعای ریاست سازمان در این‌باره را پذیرفت یا تلاش‌هایی را که در ظرف همین چند ماه از سوی این سازمان انجام شده تا برای زمین‌های مهم در عرصه محیط زیست کشور کاربری‌های اقتصادی‌تری یافت شود و جالب اینجاست که پشت هر کدام از آن‌ها نیز یک مصوبه دولتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha