چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 57603

سلامت نیوز : نزدیک شدن فصل سرما و آماده نشدن خانه‌های برخی از زلزله‌زدگان نگرانی‌هایی را در زمینه اسکان روستائیان اهر، ورزقان و هریس ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اما می‌گوید که در صورت آماده نشدن خانه ها، چادرهای ویژه‌ای در اختیار زلزله زده‌ها قرار می‌گیرد که تا دمای منفی 20 درجه مقاوم هستند.

تا به حال روند اسکان موقت زلزله زده‌ها به چه شکلی بوده است؟ چقدر چادر در اختیار آن‌ها قرار گرفته است؟

در حال حاضر 26هزار و 500 دستگاه چادر در مناطق زلزله زده اهر، ورزقان و هریس تحویل و نصب شده است.

این چادرها تا چه زمانی در این بخش برپا خواهند بود؟

اصولا براساس قانون وظیفه سازمان امداد و نجات ارائه خدمات در یک بازه 45 روزه‌ای پس از وقوع حادثه است اما با توجه به شرایط جوی منطقه تا به امروز بیش از 50 روز است که این چادرها در منطقه برپا هستند و اگر لازم باشد این مدت افزایش خواهد یافت.

در این مدت چادرها مقاوم بوده‌اند و مشکلی برای زندگی مردم در چادر پیش نیامده است؟

متاسفانه چند روز پیش در این بخش از کشور به دلیل شرایط نامساعد جوی و بروز آبگرفتگی، مجبور به تعویض بعضی از چادرهای ارائه شده به مردم شدیم.

الان بیشتر از 50 روز گذشته، فکر می‌کنید چادرها تا اول فصل زمستان هم در این مناطق برپا باشند؟

بعید می‌دانم تا دو ماه دیگر این زمان تمدید شود.

فکر می‌کنید با توجه به روند ساخت خانه ها، مردم باید همچنان در چادرها اسکان داده شوند؟

روند بازسازی و نوسازی خانه‌ها در این بخش از آذربایجان شرقی شروع شده اما به دلیل دسترسی سخت به جاده‌ها و شرایط نامناسب جوی اندکی کار کند پیش می‌رود. در آخرین دیداری هم که رئیس سازمان از این منطقه داشتند در حدود 100 خانه تحویل داده شده و بنیاد مسکن همچنان در حال انجام تعهد خود است که خانه‌های باقیمانده را هر چه زودتر به مردم تحویل دهد.

آیا چادرهایی که به مردم این منطقه تحویل شده پس از اسکان در خانه‌ها پس گرفته می‌شود؟

خیر. این چادرها دیگر جمع نمی شوند. در مدت اسکان زلزله زده‌ها در این چادرها، آب و خاک و گل آن‌ها را غیر قابل استفاده مجدد کرده و ما در نهایت چادرها را به همان افراد تحویل خواهیم داد که بعد از رفتن به خانه خودشان، می‌توانند از آن به‌عنوان چادر یا انباری استفاده کنند.

علاوه بر چادر، خدمات اضطراری دیگری که به زلزله زده‌ها ارسال شده چه بوده؟

تغذیه اضطراری یکی دیگر از خدمات سازمان امداد و نجات بود که به صورت بسته‌های 15روزه در اختیار مردم قرار گرفت و بعد از آن بسته‌های یک ماهه تغذیه ضروری بین حدود 20 هزار خانوار زلزله زده توزیع شد که شامل برنج، روغن، قند، چای، شکر، کنسروجات و ماکارانی بود. البته بسته‌های تغذیه تازه‌ای هم در حال آماده شدن است که باید بین مردم توزیع شود.

در این فاصله 50 روزه، تیم‌های سازمان در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند؟

تیم‌های سازمان در منطقه هستند و هر جا که چادرها دچار مشکل شوند یا در مکان خوبی نصب نشده باشند وطیفه انتقال چادر یا تعمیر یا تعویض آن را بر عهده دارند.

پیش بینی خاصی شده که در صورت آماده نشدن خانه‌ها، مردم زلزله زده زمستان سختی را نگذرانند؟

در‌حال تکمیل طرح یک نوع چادر اقلیمی هستیم که در حال حاضر 30 دستگاه از این چادرها در منطقه‌ای دور افتاده و بد آب و هوا از شهرستان اهر نصب کرده ایم. این طرح که در واقع یک طرح سوئیسی است در حال تکمیل بوده و با برطرف شدن نقاط ضعف و قوت آن، نساجی هلال احمر قرار است 20 هزار دستگاه از آن را تولید کرده و در صورت آماده نشدن منازل روستایی زلزله زده، قبل از سرما به مردم واگذار شود.

یعنی این چادرها می‌توانند در سرمای استان دوام بیاورند؟

این چادرها توانایی حفظ دمای داخلی خود را در شرایط سرد تا دمای منفی 20 درجه دارند و از آن جایی که به صورت 6 ضلعی ساخته می‌شوند می‌توانند محافظت افراد را در شرایط بسیار بد آب و هوایی به خوبی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha