چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 57618

از آنجا كه ممكن است برخی پزشكان به صورت تمام وقت با برنامه پزشك خانواده فعالیت نكنند در نتیجه نیاز به پزشكان عمومی برای اجرای برنامه پزشك خانواده در سراسر كشور به بیش از 30 هزار خواهد رسید.

احتمال كمبودپزشك عمومی در آینده

سلامت نیوز : معاون فنی مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت تاكید كرد: بسته‌های خدمتی تدوین شده برای اجرا در برنامه پزشك خانواده به تدریج كامل‌تر خواهند شد و به این ترتیب در آینده پزشكان خدمات بیشتری را به حجم كمتری از جمعیت ارائه خواهند داد.

دكتر سید رضا مظهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه استقبال پزشكان و دیگر اعضای تیم سلامت برای حضور در برنامه پزشك خانواده بسیار خوب بوده است، گفت: با توجه به آن كه با اجرای برنامه پزشك خانواده، هر پزشك جمعیتی بالغ بر 2500 نفر را تحت پوشش خواهد گرفت، به حدود 30 هزار پزشك عمومی نیاز خواهد بود. اما از آنجا كه ممكن است برخی پزشكان به صورت تمام وقت با برنامه پزشك خانواده فعالیت نكنند در نتیجه نیاز به پزشكان عمومی برای اجرای برنامه پزشك خانواده در سراسر كشور به بیش از 30 هزار خواهد رسید.

وی افزود: از آنجا كه بسیاری از پزشكان عمومی در كشور بیكارند، اجرای برنامه پزشك خانواده برای فعالیت این پزشكان فرصت بسیار خوبی خواهد بود و از ظرفیت پزشكان عمومی به صورت كامل استفاده خواهد شد. حتی لازم است برای تربیت نیروی پزشك عمومی در آینده برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد چرا كه ممكن است برای اجرای این برنامه در آینده با كمبود پزشك مواجه شویم.

مظهری ادامه داد: بحث بر آن است كه بسته‌های خدمتی تدوین شده برای اجرا در برنامه پزشك خانواده به تدریج كامل‌تر شوند و به این ترتیب پزشكان خدمات بیشتری را به حجم كمتری از جمعیت ارائه خواهند داد؛ چرا كه با كامل شدن بسته‌های خدمتی، حجم فعالیت‌های پزشكان خانواده بیشتر می‌شود.وی افزود: بر این اساس لازم است همزمان با تصویب بسته‌های خدمتی و تكمیل شدن خدمات، تعداد افراد تحت پوشش پزشكان به تدریج كاهش یابد. این موضوع در سیاست‌های آتی برنامه پزشك خانواده لحاظ شده است. به این ترتیب برای اجرای برنامه پزشك خانواده در آینده به تعداد قابل توجهی پزشك نیاز خواهد بود.

آخرین آمار و ارقام از ثبت نام كنندگان در برنامه پزشك خانواده

استان‌های مازندران و فارس پیشرو در انتخاب پزشك خانواده

معاون فنی مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار و ارقام از تعداد ثبت‌نام‌ كنندگان در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: بر اساس آخرین آمار تاكنون برای حدود 22 میلیون و 240 هزار نفر شهری پرونده تشكیل شده است كه این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است.

وی گفت: همچنین حدود 18 میلیون و 858 هزار نفر، پزشك خانواده خود را انتخاب كرده‌اند كه ساكنان استان‌های مازندران و فارس به ترتیب با 606 هزار و 731 نفر و استان فارس با 511 هزار و 742 نفر در انتخاب پزشك خانواده پیشرو هستند.

معاون فنی مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: همچنین بر اساس آخرین آمار حدود 54 هزار و 951 نفر نیز به صورت مستقیم در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع ثبت‌نام كرده‌اند كه در این زمینه نیز بیشترین آمار مربوط به شهرستان تهران با 12 هزار و 688 نفر است.

به گفته مظهری، تاكنون در كل كشور 50 هزار و 580 داوطلب برای شركت در تیم سلامت ثبت‌نام كرده‌اند كه 20 هزار و 364 نفر آنها پزشك هستند. در شهرستان تهران نیز پنج هزار و 871 نفر متقاضی عضویت در تیم سلامت هستند كه حدود دو هزار و 829 نفر از آنها پزشك هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha