چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 57619
سلامت نیوز: تغذیه مناسب یكی از عوامل مؤثر در حفظ سلامتی است كه بر زیبایی و سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و چشم‌ها  تاثیر بسزایی دارد. رژیمی كه از لحاظ تركیبات گیاهی غنی باشد، ترمیم DNA را تحریك می‌كند، باعث تولید بیشتر كلاژن می‌شود، التهاب را كاهش می‌دهد و پوست را برای مدت طولانی‌تری جوان نگه می‌دارد. كرم‌ها و لوسیون‌ها به بهبود وضعیت پوست كمك می‌كنند؛ ولی چیزی كه بیش از همه تعیین‌كننده است، رژیم غذایی شماست. زیبایی پوست به سلامت عمومی بدن بستگی دارد.

برای داشتن پوستی سالم و درخشان، باید یك زندگی سالم داشته باشید و یكی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت رسیدن به این هدف، داشتن یك رژیم غذایی سالم و اصولی است. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی سالم و زیبا داشته باشید، باید در رژیم غذایی‌تان تغییراتی اعمال كنید. اگر غذاهای زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، در جهت حفظ و ارتقای سلامتی و زیبایی پوست خود گام مثبتی برداشته‌اید.

برخی از انواع توت‌ها
توت‌ها یكی از موثرترین موادی هستند كه در جلوگیری و به تعویق انداختن پیری پوست موثرند. این میوه به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت لثه‌ها و سلامت چشم‌ها كمك می‌كند.
توت فرنگی
توت فرنگی از ساختار كلاژن پوست محافظت می‌كند. كلاژن همان چیزی است كه پوست را مستحكم نگه می‌دارد. زمانی كه سطوح كلاژن در پوست افت می‌كنند و تحلیل می‌روند، پوست چروك می‌خورد.
ماهی آزاد
ماهی آزاد سطح پوست را صاف و نرم كرده و از پیدایش لكه‌های خشك و خارش‌‌آور جلوگیری می‌كند.
آواكادو
این میوه حاوی فولات است كه به خون‌سازی كه برای بازسازی سلول‌ها ضروری است، كمك می‌كند.
زردآلو
 این میوه سرشار از فیبر و مواد شیمیایی گیاهی است كه بتاكاروتن و لیكوپن از جمله آنها هستند. زردآلو همچنین منبع خوبی برای تامین ویتامین C،A ، كلسیم، فولات، آهن و پتاسیم است كه همگی در حفظ و ارتقای سلامت پوست نقش مهمی دارند.
بروكلی
این گیاه هم حاوی مقادیر فراوانی فولات، ویتامین C‌ و فیبر است. تركیباتی در بروكلی وجود دارند كه از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌ها محافظت می‌كنند.
لوبیا
لوبیا منبع بسیار خوبی از مواد شیمیایی گیاهی، فیبر، فولیك اسید، پروتئین، كلسیم و منیزیم است. این مواد می‌توانند قند خون را پایین بیاورند و كلسترول خون را كاهش دهند.
انگور فرنگی
این میوه هم مانند بسیاری از میوه‌های بالا دارای ویتامین C فراوانی است و آنتی اكسیدان‌های بسیار زیادی هم در خود دارد.
كاروتنوئیدها
این دیگر غذا نیست، ولی ماده‌ای است كه در میوه‌‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. این ماده به بدن كمك می‌كند با سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی بهتر مبارزه كند.
خانواده كلم‌ها
سبزی‌هایی مانند كلم، كلم‌پیچ، كلم بروكلی و كلم بروكسل وقتی جویده می‌شوند، تركیباتی به نام گلوكوزینولات و آنزیمی به نام میروزیناز ترشح می‌كنند كه به خاطر خواص ضد سرطانی‌شان معروف هستند.
زغال اخته
این میوه مقادیر فراوانی ویتامین C، B، E، فیبر، كلسیم، آهن، منیزیم و اسید سیتریك در خود دارد.
خیار
خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است كه موجب افزایش تولید كلاژن می‌شوند.
سبزیجات با برگ‌های سبز
سبزی‌هایی چون اسفناج، كلم‌پیچ و كاهو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری چون ویتامین C، فولات، آهن، منیزیم، مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اكسیدان‌ها هستند.
ماهی
ماهی دارای ویتامین A، B1، B12 و B6‌ و سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است كه برای پوست و همچنین حفظ و ارتقای سلامت قلب و مغز بسیار مفیدند.

گردو
گردو سرشار از روی است كه به حفظ سلامت و زیبایی پوست كمك بسیاری می‌كند. همچنین ثابت شده كه خوردن این مغز به از بین بردن جوش‌های آكنه كمك می‌كند.
روغن دانه انگور
این روغن حاوی سلنیم، روی، مس و آهن است. همچنین منبع استثنایی از اولیگومریك پروسیانیدین می‌باشد كه ثابت‌شده خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و به این ترتیب از چروك خوردن پوست جلوگیری می‌كند.
عسل
عسل جایگزین خوبی برای شكرهای تصفیه شده است. این شكرها فرایند پیر شدن را  تسریع می‌كنند.
گیاه مورد
ثابت شده كه مصرف این گیاه فرایند پیر شدن پوست را كند می‌كند. قرن‌های متمادی گیاه مورد در درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
ارزن
 این دانه مغذی سرشار از سیلیس است كه برای تقویت مو، ناخن و بهبود وضعیت پوست مفید است.
جوی دوسر
جوی دوسر فیبر زیادی در خود دارد و سرشار از كربوهیدرات‌های پیچیده است. همچنین آهن، منیزیم، فسفر، سیلیكون و ویتامین‌های گروه B و E‌ به وفور در جوی دوسر یافت می‌شوند.
خربزه درختی
وقتی به عنوان ماسك روی پوست قرار گیرد، آنزیم‌های آن باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند.
انار
این میوه منبع خوبی از آنتی اكسیدان‌های پلی فنول است. این آنتی اكسیدان‌ها می‌توانند اثر رادیكال‌های آزادی را كه به پوست آسیب می‌رسانند، خنثی كنند.
آب
پوستی كه آب كافی دریافت كرده باشد معمولا جوان‌تر به نظر می‌رسد. اگر شما هم از آن دسته كسانی هستید كه مبالغ هنگفتی را برای خریدن انواع كرم‌ها و لوسیون‌ها خرج می‌كنند تا پوست‌شان زیباتر شود، كافی است این غذاها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. زمان زیادی طول نمی‌كشد كه اثر آنها را روی زیبایی و سلامت پوست‌تان می‌بینید. داشتن پوستی سالم و زیبا به شما اعتماد به نفس می‌دهد و اگر شغل‌تان به گونه‌ای است كه هر روز با افراد زیادی مراوده دارید، این اعتماد به نفس به كمك‌تان خواهد آمد تا در فعالیت‌های شغلی و اجتماعی‌تان موفق‌تر ظاهر شوید.
منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha