نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده قادر به واردات دارو با قیمت بالا نیستند؛ گفت: در شرایط کنونی برای نجات شرکت‌های واردکننده و کارخانه‌های تولیدکننده راهی جزء افزایش قیمت دارو در کشور وجود ندارد، اما از طرف دیگر بیمه‌ها باید در جهت کاهش فشار بر مردم تلاش کنند.

سلامت نیوز: نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده قادر به واردات دارو با قیمت بالا نیستند؛ گفت: در شرایط کنونی برای نجات شرکت‌های واردکننده و کارخانه‌های تولیدکننده راهی جزء افزایش قیمت دارو در کشور وجود ندارد، اما از طرف دیگر بیمه‌ها باید در جهت کاهش فشار بر مردم تلاش کنند.

حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به مشکلات اخیر داروخانه‌ها برای دریافت و توزیع دارو به بیماران، تصریح کرد: متأسفانه افزایش غیرمنطقی قیمت ارز تأثیر زیادی بر بازار دارو داشته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر مشکلات شرکت‌های دارویی برای خرید مواد اولیه دارو از خارج کشور، گفت: در شرایط کنونی به‌علت تحریم‌هایی اعمال شده، واردکنندگان با کاهش حجم و افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده قادر به واردات دارو با قیمت بالا نیستند، افزود: هم‌اکنون متأسفانه قیمت ارز بالا رفته  و بیشتر واردکنندگان دارو قادر به دریافت ارز دولتی نیستند، از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی با افزایش کنترل از افزایش قیمت این محصولات جلوگیری کرده است، که این موضوع موجب شده تا واردکنندگان دچار دوگانگی شوند.

این نماینده مجلس نهم، ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۹۶ درصد داروهای مصرفی، داخل کشور تولید و تنها حدود چهار درصد از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که متاسفانه هزینه واردات چهار درصدی دارو به کشور، حدود ۴۰ درصد کل بودجه بخش دارو است.

تأمینی‌لیچایی با اعلام اینکه واردات دارو به داخل کشور از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، یاد‌آور شد: کشور هنوز توانایی ساخت برخی از داروها را ندارد چرا که علم و تکنولوژی بخشی از داروها در انحصار شرکت‌های خارجی است، از این‌رو کشور مجبور به وارد کردن این‌گونه داروها است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی راهی جزء افزایش قیمت دارو در کشور وجود ندارد، بیان کرد: به‌طور حتم برای نجات کارخانه‌های تولید دارو و واردکنندگان این محصولات باید تمهیداتی مانند افزایش قیمت دارو اندیشید.

این نماینده مجلس نهم، ادامه داد: از طرف دیگر با افزایش احتمالی قیمت دارو باید سازمان‌های بیمه‌گر دست به کار شوند و برای کاهش فشار بر مردم برنامه‌ریزی کنند.

تأمینی‌لیچایی با انتقاد از سوء استفاده دلالان از وضعیت آشفته بازار دارو، تصریح کرد: به‌طور حتم وزارت بهداشت و درمان باید با متخلفان این حوزه برخورد جدی کند.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام اینکه این کمیسیون در هفته آینده برای حل مشکل واردات دارو اقدام عاجلی انجام می‌دهد، افزود: نمایندگان برای حل مشکل اخیر بازار دارو برنامه‌های مناسبی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha