سلامت نیوز :محمدعلی محققی صبح امروز در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: مسئولان وزارت بهداشت اولویت‌های نظام سلامت و آموزش را یکپارچه می‌دانند و حفظ وضع موجود در قاموس آموزشی را برخلاف همه موازین ارزشی می‌دانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اظهار داشت: اگر نقصی در مجموعه‌های آموزشی بببینیم و مجموعه‌های آموزشی ضعیف عمل کنند ترجیح می‌‌دهیم آن سیستم آموزشی را تعطیل کنیم.وی خطاب به آنهایی که با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها موافق نیستند گفت: ما به تربیت نیروی انسانی کارآمد برای آینده نیاز داریم و در این راستا باید از حداقل ظرفیت‌ها استفاده کرد و نباید ارزشهای دوران دفاع مقدس که از هر چیز کوچکی در راستای رفع نیازها استفاده می‌کردیم فراموش شود و گاهی باید به آن دوران برگردیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به برخی فشارهای اقتصادی و جنگ روانی که دشمنان در راستای جلوگیری از توسعه همه جانبه کشور در پیش گرفته‌اند گفت: با تمام قدرت به تمام نیازهای سلامت پاسخ می‌دهیم و ذره‌های اجازه نمی‌دهیم که کسی در آن خللی ایجاد کند و در این شرایط بنا نداریم از توسعه و مرجعیت علمی عقب‌نشینی کنیم.

وی تاکید کرد: بنا نیست آموزش پزشکی ایستا باشد و کمبود بودجه نباید تاثیری بر نحوه آموزش بگذارد برخی می‌گویند بودجه‌ها کاهش یافته در صورتی که بودجه آموزش تمام دانشگاههای علوم پزشکی در ابتدای امسال بیش از 30 سال گذشته بوده است.

محققی در مورد توسعه تحصیلات تکمیلی اذعان داشت: به عنوان مثال امسال 70 هزار نفر در کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پایه شرکت کردند که فقط 5 هزار نفر قبول شدند و بقیه پشت درها ماندند. در این راستا بنا داریم تا ظرفیت تحصیلات تکمیلی را اضافه کنیم که این امر همراهی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها را می‌طلبد.

معاون آموزشی وزیر بهدشت توسعه بیمارستانها‌ی آموزشی از دیگر نکات کلیدی در تربیت نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد و افزود: نبض کار ما در حوزه آموزش پزشکی در بیمارستانهای آموزشی می‌زند. و باید این بیمارستانها را تجهیز و خودمان را برای شرایط خاص آماده کنیم.

وی به زلزله اخیر در آذربایجان و فعالیت چشمگیری دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره کرد و گفت: همین آمادگی همکاران ما در علوم پزشکی تبریز بود که توانستند با کمک دانشگاه‌های همجوار تنها یک روز پس از وقوع زلزله تمام نیازهای زلزله‌زدگان را پاسخگو باشند چرا که آنها قبل‌تر از این برنامه اصلاح طب اورژانس را جدی گرفته و اجرا کرده‌‌اند در بحث بحث بیماران زلزله‌زده جواب داد.

محققی تصریح کرد مقاوم‌سازی بیمارستانها، تربیت نیروی انسانی مفید و تقویت نیروهای تخصصی می‌تواند در راستای توسعه آموزش پزشکی به یاری ما بیاید.وی در مورد یکی از ویژگیهای اصلی بیمارستانهای آموزشی گفت: بیمارستان آموزشی خوب بیمارستانی است که در حوزه درمان نمره عالی کسب کند.

محققی ترویج اخلاق پزشکی را از دیگر نکات کلیدی عنوان کرد و گفت: ما برای تدریس اخلاق پزشکی از کتابهای مرجع کشورهایی استفاده می‌کنیم که معیارشان چیزی جز پول و دلار نیست در حالی که خودمان معیارهای اخلاقی با ارزشی چون دفاع مقدس را داریم.

محققی همچنین با اعلام اینکه امسال 5100 نفر در آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی پذیرفته شدند گفت: که درصدد هستیم این ظرفیت را دوبرابر کنیم.وی افزود: هماهنگی هایی انجام شده است که با موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 6 هزار دانشجوی دیگر کارشناسی ارشد در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور پذیرفته شوند.

محققی اظهار داشت: در کنکور ارشد پزشکی امسال 70 هزار نفر شرکت کردند که 65 هزار نفر پشت خط ماندند، قانونگذار به ما اختیار پذیرش دانشجو بیش از ظرفیت ها را به صورت شهریه‌ای داده است که می توان از این رهگذر تعداد بیشتری دانشجو را پذیرش کرد.

  وی با اشاره به اینکه پایان نامه های دانشجویی طبق مصوبات قبلی باید بتواند یکی از مشکلات نظام سلامت را بررسی و حل کند، گفت: با این ظرفیت جدید علاوه بر افزایش تولیدات علمی بسیاری از مشکلات نظام سلامت هم حل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha