سلامت نیوز : رییس بخش آندوسكوپی بیمارستان آیت‌الله طالقانی با بیان اینكه سرطان پانكراس سرطان مایوس كننده دستگاه گوارش است، اظهار كرد: تنها 15 درصد مبتلایان به این نوع از سرطان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر امیر هوشنگ محمدعلی زاده در حاشیه ششمین كنگره بیماریهای مجاری صفراوی و پانكراس كه در بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد ضمن تشریح جزئیات این كنگره اظهار كرد: سرطان پانكراس، سنگ‌های صفراوی، التهابات حاد و مزمن پانكراس و لنفوم پانكراس از جمله بیماری‌هایی هستند كه چگونگی تشخیص و درمان آنها در خلال برگزاری كنگره مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیماری‌های پانكراس را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم. به عنوان مثال بخشی از این بیماری‌ها از دید مولكولار به بحث گذاشته می‌شوند تا مشخص شود در حیطه بالینی كدام روش تشخیصی برای بیمار سودمندی بیشتری دارد.

وی افزود: در این كنگره آخرین پروتكل‌های درمانی موجود برای بیماری‌های پانكراس در دنیا و تا سال 2012 در این كنگره ارائه می‌شود. پزشكانی برجسته از خارج از كشور نیز در این كنگره حضور خواهند داشت و قطعا تعامل آنها با پزشكان ما موجب ارتقای دانش و اطلاعات و تبادل تجربیات دو طرف می‌شود.

دبیر علمی ششمین كنگره بیماریهای مجاری صفراوی و پانكراس با اشاره به برگزاری سه كارگاه در این كنگره با موضوعات آندوسونوگرافی، لاپاراسكوپی، ERCP، اظهار كرد: نزدیك به 60 مقاله به دفتر دبیرخانه كنگره رسیده است كه 37 مورد آن به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

به گفته محمدعلی زاده تمامی امكانات تشخیصی و درمانی كشور در این حوزه با تجهیزات آندوسكوپی در مراكز برتر دنیا برابری می‌كند.

این متخصص گوارش با بیان اینكه سرطان پانكراس سرطان مایوس كننده دستگاه گوارش است، اظهار كرد: تنها 15 درصد مبتلایان به این نوع از سرطان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر تومور به رگ‌ها و اندام‌های اطراف پانكراس سرایت نكرده باشد،‌ راهكار درمانی برای آن برداشتن تومور است اما دغدغه ما جمعیت 80 تا 85 درصدی مبتلایان است كه نمی‌توانیم جراحی را برایشان انجام دهیم. البته در حال تحقیق برای پیدا كردن روشهای درمان جدید هستیم شاید لازم باشد درمان‌های دیگری برای این سرطان تهاجمی به كار گرفته شود.

محمدعلی زاده با بیان اینكه از 15 درصد مبتلایان به بیماری‌های پانكراس كه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند مطابق آمار بین المللی طول عمر 5 ساله‌شان كمتر از 5 درصد است، اظهار كرد: به نظر می رسد درمان‌های چندگانه و چند تخصصی كه بتوان طی آن بیماران بیشتری را در حیطه وسیع‌تر تحت پروتكل‌های درمانی قرار داد می‌تواند راهگشا باشد.

دبیر علمی ششمین كنگره بیماری‌های مجاری صفراوی و پانكراس با اشاره به اینكه عود تومور یكی از علت‌های مرگ این بیماران است، اظهار كرد: علت واقعی ابتلا به این نوع از سرطان هنوز مشخص نشده است. البته تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته كه طی آن ثابت شده است ارتباطی میان رژیم‌های غذایی پر پروتئین و ابتلا به سرطان پانكراس وجود دارد البته ممكن است كاهش مصرف گوشت و سایر پروتئین‌ها در رژیم غذایی و پرهیز از استعمال دخانیات بتواند سرطان پانكراس را كاهش دهد.

به گزارش ایسنا ششمین كنگره بیماریهای مجاری صفراوی و پانكراس كه از صبح امروز و با حضور متخصصان مختلفی نظیر گوارش، داخلی، غدد، جراحی، رادیولوژی و پاتولوژی در بیمارستان آیت الله طالقانی آغاز به كار كرده است تا 14 مهرماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha