سلامت نیوز : رییس انجمن تغذیه ایران از تصویب ایجاد سه رشته جدید در حوزه علوم تغدیه توسط وزارت بهداشت و ارایه 11 خدمت استاندارد شده تغذیه‌ای با تعرفه‌های جدید خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر حاجی فرجی با اشاره به برخی فعالیت‌های تخصصی انجمن تغذیه ایران گفت: این انجمن با همكاری متخصصان رشته‌های مختلف علوم تغذیه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و تعدادی از صاحب‌نظران رشته تغذیه در خارج از كشور از سال 84 تاكنون اقدام به طراحی رشته‌های جدید و نوین در علم تغذیه و تدوین محتوای آموزشی آنان كرده است و در نهایت 7 رشته تحصیلی جدید در مقاطع تكمیلی را استخراج و به وزارت بهداشت پیشنهاد داده است.

رییس دانشكده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: از بین رشته‌های پیشنهاد شده، خوشبختانه با ایجاد سه رشته توسط شورای عالی گسترش وزارت بهداشت موافقت شده و قرار است بهمن ماه امسال دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اولین دوره از دانشجویان رشته‌های جدید را در مقاطع تكمیلی پذیرش نماید كه جزییات آن بزودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: رشته‌هایی مانند اپیدمیولوژی تغذیه، تغذیه بالینی و رژیم درمانی و تغذیه سلولی و مولكولی نیز از جمله رشته‌های پیشنهادی برای ایجاد در مقاطع تكمیلی هستند كه در حال بررسی توسط وزارت بهداشت هستند.

رییس انستیتو ملی تحقیقات صنایع غذایی كشور، مدیریت تغذیه بالینی بیماران بیمارستانی از طریق ارایه مشاوره تغذیه‌ای به بیماران و متخصصان معالج آنان، ارایه دستورالعمل‌های تغذیه‌ای برای بیماران بخش آی‌سی‌یو (ICU) را از دیگر اقدامات مهم انجمن تغذیه ایران عنوان كرد.

وی خاطرنشان كرد: انجمن تغذیه ایران بصورت فعال در استانداردسازی خدمات متخصصان تغذیه با وزارت بهداشت همكاری نموده و حدود 11 خدمت تغذیه‌ای استاندارد شده را جهت تصویب به وزارت بهداشت پیشنهاد كرده است كه با موافقت وزارت بهداشت و پس از تعیین تعرفه مشخص به كلیه گروه‌های مرتبط اعلام خواهد شد.

رییس انجمن تغذیه ایران در ادامه به برخی مشكلات پیش‌روی فعالان حوزه تغدیه كشور اشاره و عنوان كرد: یكی از مهم‌ترین مشكلات متخصصان تغذیه، عدم تناسب تعرفه با خدمات ارایه شده توسط آن می‌باشد كه این معضل ناشی از فقدان شناخت كافی از اهیمت این خدمات است. به عنوان مثال تعرفه در نظر گرفته شده جهت مشاوره یك متخصص تغذیه معادل ویزیت یك پزشك عمومی است كه نه تنها تناسبی با كیفیت و طول مدت زمانی خدمت ارایه شده ندارد بلكه در بسیاری موارد هزینه‌های جاری دفتر كار متخصص تغذیه را نیز پوشش نمی‌دهد در حالی كه خدمات مشاوره‌ای این متخصصان باید با خدمات مشاوره‌ای روانشناسان مقایسه و معادل شود بنابراین انجمن تغذیه ایران، همواره از مسؤولان تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت خواسته كه در تعرفه خدمات تغذیه‌ای بازنگری جدی صورت گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر متأسفانه گاهی شاهد تداخل حوزه‌های تخصصی برخی از رشته‌های پزشكی با حوزه تغذیه هستیم بطوری كه برخی از همكاران پزشك به ویژه پزشكان عمومی با وجود اینكه حق درج عنوان تغذیه در تابلوی مطب را بدون گذراندن دوره‌های دانشگاهی مربوطه ندارند، در مطب‌ها مشاوره‌های تغذیه‌ای ارایه می دهند و نظام ارجاع بیماران به متخصصان مربوطه را رعایت نمی‌كنند.

حاجی فرجی گفت: ورود برخی افراد فاقد صلاحیت و سودجو در حوزه مشاوره تغذیه كه بصورت سنتی در جامعه وجود دارد نیز علاوه بر تهدید امینت غذایی افراد جامعه، عرصه فعالیت و اشتغال مناسب برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های تغذیه را در كشور مختل نموده است.

رییس انجمن تغذیه ایران، در خصوص نقش كارشناسان تغذیه در طرح پزشك خانواده عنوان كرد: خوشبختانه به دلیل رویكرد پیشگیرانه و سلامت محور طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع، حضور یك كارشناس تغذیه در تیم پزشك خانواده پیش‌بینی شده است كه علاوه بر اینكه بهبود شاخص‌های تغذیه‌ای و كاهش سوءتغذیه را در جامعه به دنبال خواهد داشت باعث اشتغال زایی مناسب برای فارغ‌التحصیلان و كارشناسان علوم تغذیه خواهد شد.

وی در پایان اعلام كرد: این انجمن تاكنون توانسته 11 كنگره علمی سراسری را هر دو سال یكبار در كشور برگزار نماید. دوازدهمین كنگره این انجمن نیز آبان ماه امسال برای اولین بار بصورت بین‌المللی در شهر اصفهان برگزار خواهد شد كه علاقمندان می‌توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به پایگاه اینترنتی www.ata-nut.com مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha