سلامت نیوز : بیش از 70هزار زائر ایرانی در حالی در سرزمین وحی برای انجام مناسک حج ابراهیمی حضور می‌یابند که كمتر نسبت به پشتیبانی پزشکی از آن‌ها نگرانی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ تا کنون از حدود 450 پزشکی که به گفته‌ی دکتر سیدعلی ریاض – رییس مرکز پزشکی حج و زیارت سازمان هلال احمر – قرار بوده است، از ابتدای امور ثبت نام تا پایان موسم حج به خدمات‌رسانی به زائران کشورمان بپردازند، حدود نیمی از آن‌ها در عربستان حضور یافته و علاوه بر دو بیمارستان موجود در شهرهای مدینه و مکه، با استقرار در هتل‌های مختص زائران ایرانی به خدمات‌رسانی مشغول‌اند.

در این جمع پزشکان، متخصصان رشته‌های مختلف حضور دارند که بانوان پزشک متخصص نیز در میان آن‌ها دیده می‌شوند و علاوه بر آن‌ها بانوان پزشک عمومی نیز در هشت هتل محل استقرار زائران ایرانی برای ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی، از معاینه و مشاوره تا تزریقات و پانسمان حضور دارند. همچنین حدود 300 پزشک، پرستار و متخصص علوم آزمایشگاهی در دو بیمارستان یادشده به خدمات‌رسانی مشغول‌اند. در فهرست خدمات قابل ارائه به زائران حتا مواردی مانند خدمات دندان‌پزشکی نیز به‌چشم می‌خورد.

اصولا خوش‌خلقی و کمک به دیگران یکی از امور رایج در فضای موسم حج است و این حس همدلی و همکاری، در گونه‌های مختلفی در قبال هم‌کیشان، سالمندان و هم‌زبانان، ساری و جاری است. میزان سلام و احوالپرسی کردن افراد، آمادگی برای یاری رساندن و دیگر احترام‌های متقابل، به‌شکل مشهود و لذت‌بخشی در فراوانی قرار دارد و بالطبع، یکی از خصوصیات بارز پشتیبانی پزشکی و بهداشتی برای زائران نیز، تلفیق افزون امکانات و تخصص با احترام‌های فائقه است که در کل، فضای مطلوبی را ایجاد کرده است.

براساس مشاهدات، امکانات در اختیار تیم پزشکی خدمات‌رسان به زائران حاضر در مناسک حج ابراهیمی امسال به‌نحوی است که از نظر تجهیزات بیمارستانی هیچ کمبودی وجود ندارد. ضمن آن‌که سرانه‌ی خدمات‌رسانی هر پزشک به حدود 110 تا 150 زائر موجب شده که زائران حاضر، از این نظر احساس کمبودی نداشته باشند. این موضوع علاوه بر کارهای اجرایی، با توجه به میانگین سنی زائران ایرانی که طبیعتا بیشتر آن‌ها را سالمندان تشکیل می‌دهند، از نظر روانی و احساس امنیت، شرایط مطلوبی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. ضمن آن‌که چون برگزاری مناسک حج هنوز به فصل تابستان و اوج گرما منتقل نشده و از طرفی، اوج فصل سرما در کشورها نیز آغاز نشده، مسائل مربوط به گرمازدگی و نیز شیوع ویروس‌های مختلف سرماخوردگی که برخی از آن‌ها حتا شرایط خطرناکی را با توجه به کهولت سن و نیز فعالیت بسیار، برای گروهی از زائران پدید می‌آورند، کمتر دیده می‌شود.

موضوع محافظت از صحت زائران در برابر ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برونشیت، یکی از مواردی است که توسط کشور میزبان نیز نسبت به آن توجه شده و بعضا هشدارهای مربوط به شیوه‌های مختلف از جمله اطلاع‌رسانی به هیأت‌های حج کشورها و نیز تبلیغات محیطی دیده می‌شود. این وضعیت با توجه به ازدحام‌هایی که در حال حاضر بیشتر در شهر مدینه در مسجدالنبی (ص) دیده می‌شود و نیز در شرایط پیش روی مناسک حج در مکه‌ی مکرمه و برخوردهای نزدیک و چهره به چهره، از حساسیت و جدیت ویژه‌ای برخوردار است. البته بسیاری از زائران با توجه به این موضوع، با استفاده از ماسک‌های رایج تنفسی در مکان‌های عمومی حضور می‌یابند.

ضمن آن‌که با توجه به میانگین سنی بالای زائران حاضر در سرزمین وحی از کشورهای مختلف که به‌طور طبیعی هر سال با تعدادی موارد فوتی نیز همراه است، در محل‌هایی مانند مسجدالنبی (ص) و در کمترین فاصله‌ی ممکن از محل ازدحام جمعیت، توسط کشور میزبان کلینیک‌هایی مجهز به کادر پزشکی، داروخانه، تخت‌های بیمارستانی و آمبولانس برای خدمات‌رسانی به زائران مرد و زن به‌طور جداگانه تعبیه شده که به ارائه خدمات لازم و ممکن مشغول‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha