سلامت نیوز : ایرج خسرونیا در گفت و گو با فارس، افزود: بسیاری از تجهیزات پزشکی و بخش قابل توجهی از داروها و به خصوص مواد اولیه دارویی از خارج وارد می‌شود و اگر دولت به میزان کافی ارز مرجع در اختیار واردکنندگان این اقلام قرار ندهد، بسیاری از این کالاهای ضروری گران می‌شوند و چون فروشندگان این اقلام جنس را گران می‌کنند در نهایت این بیماران و مردم هستند که باید تبعات سنگین این گرانی را بپردازند.

وی ادامه داد: در مورد داروها خوشبختانه وزارت بهداشت با پیش بینی که از قبل داشته انبارهای دارویی پر است و هنوز کمبود محسوسی احساس نمی‌شود. ممکن است برخی اقلام دارویی مثلاً برای بیماران سرطانی یا بیماران خاص در برخی داروخانه‌ها پیدا نشود اما به طور کلی دارو در کشور وجود دارد و به نظر می‌رسد ذخیره دارویی تا چند ماه آینده نیز تأمین شده باشد.

خسرونیا گفت: بسیاری از داروهای خارجی که ممکن است به خاطر مشکلات اقتصادی دچار کمبود شده باشند، یا در داخل نوع مشابه آن تولید می‌شود یا به نحوی از بازارهای شرقی مثل هند و پاکستان تأمین می‌شود و به نظر نمی‌رسد بیماران با فقدان دارو مواجه باشند.رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران افزود: اما در مورد تجهیزات پزشکی چون اغلب این تجهیزات وارداتی هستند و از خارج می‌آیند و نیز با توجه به اینکه ما عادت کرده‌ایم که بجا یا نابجا از تجهیزات پزشکی زیاد مصرف کنیم، ممکن است کم کم با کمبود برخی اقلام پزشکی مواجه شویم.

وی گفت: با این حال با توجه به گران شدن نرخ ارز بسیاری از اقلام پزشکی در چند ماه گذشته به شدت گران شده‌اند، به عنوان مثال پنس بیوپسی که برای نمونه برداری از معده استفاده می‌شود و قبلاً آن را 10 تا 20 هزار تومان خریداری می‌کردیم الان باید آن را بین 120 تا 180 هزار تومان بخریم. حساب کنید که یک آندوسکوپی را که برای آن از مریض 120 هزار تومان می‌گیریم، فقط پنس آن که یکبار مصرف است تا 200 هزار تومان گران شده است. بنابراین پزشکان مجبورند از یک پنس یکبار مصرف برای چند مریض استفاده کنند.

خسرونیا افزود: یا مثلاً خود دستگاه آندوسکوپ که قبلاً 100 تا 150 هزار تومان تمام می‌شد امروز باید آن را 400 تا 500 میلیون بخریم. وی اضافه کرد: بنابراین مجبوریم به نحوی این افزایش هزینه‌ها را از مردم بگیریم، بسیاری از شرکتهای تجهیزات پزشکی اکنو وسایل پزشکی درخواستی پزشکان را یا می‌گویند، نداریم یا بین 2 تا 3 برابر گران کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha