سطح اول مراجعه مردم برای درمان پزشكان عمومی هستند بنابراین بار عظیمی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی كشور به عهده این قشر است.

پزشكان عمومی نقش مهمی در نظام سلامت دارند
دكتر صدر رئیس سازمان نظام پزشكی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: هفتاد و پنج هزار نفر از جامعه پزشكی ما را پزشكان عمومی تشكیل می دهند كه در روستاها و شهرهای كوچك و بزرگ مستقر هستند و در سازمان نظام پزشكی نیز اولویت اول حل مسائل و مشكلات این قشر است.
وی گفت: در نظام ارجاع بیمار ابتدا باید به پزشك عمومی مراجعه كند و اگر اقدامات درمانی اولیه كفایت نكرد و نیاز به بررسی بیشتر بود خود پزشك عمومی بیمار را برای معاینات تخصصی به متخصص مربوطه ارجاع دهد.
صدر افزود: بیشتر فارغ التحصیلان گروه پزشكی را پزشكان عمومی تشكیل می دهند لذا مسائل و مشكلات این گروه برای اشتغال بیشتر از سایر گروه ها است و سطح اول ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم را پزشكان عمومی تشكیل داده و نقش مهم و بسزایی را در نظام سلامت كشور و در بین مردم دارند.
********پزشك خانواده در ارتقاء سطح سلامت جامعه بسیار موثر است
رئیس سازمان نظام پزشكی همچنین در خصوص اجرای ناموفق طرح پزشك خانواده و مشكلات این طرح به خبرنگار ما گفت: طرح پزشك خانواده طرح خوبی است و به لحاظ كارشناسی اگر درست تحقیق شود در ارتقاء سطح سلامت جامعه بسیار موثر است.
وی تصریح كرد: در طرح پزشك خانواده، ابتدا ارائه نظام ارجاع در آن در نظر گرفته شد سپس مسئله اشتغال حدود پنج هزار پزشك عمومی جویای كار و استقرار پزشكان در مراكز بهداشتی درمانی روستایی مدنظر قرار گرفت كه اگر درست پیاده شود طرح خوب و موفقی خواهد بود.
صدر افزود: از دو سال گذشته وزارت بهداشت و درمان اجرای این طرح را آغاز كرد و هنوز هم آن را دنبال می كند اما مشكلاتی در اجرای این طرح وجود دارد.
وی در خصوص مشكلات طرح پزشك خانواده تاكید كرد: این طرح از ابتدا باید در چند استان پیاده شود تا نواقص خود را نشان دهد ولی چون به طور گسترده اجرا شد نتایج مورد نظر را نشان نداد.
**********پزشك خانواده با پزشك عمومی متفاوت است**
صدر در مورد تخصص پزشك خانواده نیز گفت: اساسا پزشك خانواده با پزشك عمومی متفاوت است پزشك خانواده بعد از اتمام دوره پزشك عمومی حدود چهار سال در بخش های داخلی، جراحی عمومی در زنان، اطفال به فراگیری پرداخته و تخصص پزشك خانواده را به خود اختصاص می دهد.
وی در ادامه تصریح كرد: حدود هزار و دویست هزار نفر از پزشكان كه در شبكه سلامت شاغل بودند به طرح پزشك خانواده روی آورده و در واقع تغییر جایگاه دادند در صورتی كه این طرح برای ایجاد فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته پزشكی بود.
صدر گفت: پزشك خانواده در كنار طرح بیمه روستاییان نیاز به اصلاحات زیادی دارد زیرا كه در بعضی از مناطق حجم كاری برخی از پزشكان زیادتر و در برخی مناطق كمتر است و اگر پزشكان این طرح قرارداد منعقد شود و سقف معینی برای ارائه خدمات در نظر گرفته شود، ضمانت برای پرداخت ها و تداوم آن وجود داشته باشد بصورت كلان طرح مثبت و خوبی است.
وی ادامه داد: سازمان نظام پزشكی به منظور رفاه حال پزشكان و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای پزشكان عمومی تمامی تلاش خود را می كند تا این قشر استقلال كامل داشته باشند.
وی یادآور شد، سازمان نظام پزشكی اقدام به تاسیس بیمه نظام آسایش برای كلیه اعضا این سازمان و افراد تحت تكفل آنان كرده تا با توجه به هزینه های سنگین درمان، تحت پوشش بیمه های تكمیلی قرار گرفته و از مزایای آن بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha