سلامت نیوز: وزیر بهداشت از رونمایی 20 قلم دارو و تجهیزات پزشكی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم افتتاحیه 9 اتاق عمل جراحی جدید در بیمارستان شفا یحیاییان با بیان اینكه امروز در بیمارستانی قرار داریم كه 16 عضو هیات علمی و 33 متخصص و فوق تخصص دارد، اظهار كرد: بیمارستان شفا یحیاییان یك بیمارستان تك بخشی ارتوپدی است كه ماهانه بیش از هزار و 400 عمل جراحی در آن انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: بیمارستان 150 تختی شفایحیاییان بیش از 11 هزار مراجعه سرپایی سالانه دارد و ماهانه 700 بیمار در آن بستری می‌شوند. امروز با تلاشی كه صورت پذیرفته چهار اتاق عمل جراحی جدید به این بیمارستان اضافه و پنج اتاق عمل جراحی نیز بازسازی شد. همچنین بخش توانبخشی و مركز تحقیقات ارتوپدی بیمارستان نوسازی شده‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینكه با وجود استقرار سیستم‌های پیشرفته ارتوپدی در دنیا، اكنون به درجه‌ای رسیده‌ایم كه نه تنها اعزام بیمار به خارج از كشور نداریم، بلكه بیمارپذیر نیز شده‌ایم.

دستجردی درباره تجهیزات پزشكی و وضعیت واردات آنها با توجه به مشكلات ارزی فعلی، اظهار كرد: تجهیزات پزشكی از جمله اولویت‌های كشور است به همین خاطر بایستی ارز مناسب در اختیار واردكنندگان و سازندگان این تجهیزات قرار بگیرد.

وی با بیان اینكه اكنون شركت‌های خصوصی به علت كمبود ارزی دچار مشكل هستند، اظهار كرد: جلسات متعددی با بانك مركزی داشته‌ایم و دیروز نیز جلسه‌ای در این زمینه در بانك مركزی تشكیل شد كه در این جلسه تمهیدات خاصی در نظر گرفته شد تا شركت‌های خصوصی بتوانند از ارز استفاده كنند. انشاءالله تجهیزات پزشكی در اولویت سوم مركز معاملات قرار می‌گیرد و در این حیطه كمتر دچار مشكل خواهیم بود.

رونمایی از 10 قلم تجهیزات پزشكی تا پایان امسال

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینكه 20 قلم تجهیزات پزشكی به عنوان طرح‌های كلان ملی مورد حمایت وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و تصویب شده‌اند، از رونمایی نیمی از این تجهیزات پزشكی تا پایان امسال خبر داد و گفت: از جمله این تجهیزات می‌توان به دستگاه شتاب‌دهنده خطی، برخی دستگاه‌های لیزر و همچنین تجهیزاتی در خصوص بیماری‌های قلبی اشاره كرد.

دستجردی افزود: اكنون 85 درصد ملزومات یك بار مصرف پزشكی را در داخل كشور تولید می‌كنیم. در حال حاضر برخی شركت‌های تولیدكننده سرنگ و موادی از این دست وارد فاز دوم و سوم تولید شده‌‌اند كه امید است برخی شركت‌های تولیدكننده تجهیزات آندوسكوپی را بتوانیم تا دهه فجر به بهره‌برداری برسانیم.

وی ضمن تاكید بر اینكه در شرایط تحریمی فعلی، تولید داخلی به نفع ماست، اظهار كرد: برخی دستگاه‌های بیهوشی، تخت‌های اتاق عمل و مانیتورهای اتاق عمل توسط تولیدكنندگان خودمان تولید می‌شوند. البته لازم است رشد بیشتری در زمینه تجهیزات پزشكی صورت پذیرد.

وزیر بهداشت از رونمایی 10 قلم داروی جدید دیگر تا پایان امسال خبر داد و گفت: این 10 قلم دارو جدای از آن 58 قلم داروی مورد حمایت و 320 قلم دارویی هستند كه فراخوان شده و وارد فاز چهارم و پنجم تولید شده‌اند.

دستجردی با بیان اینكه تولید دارو در داخل كشور روی ریل خود افتاده و فقط باید در این زمینه تسریع شود، اظهار كرد: به هر میزان كه تولید داخلی افزایش یابد، مسلما قیمت داروها برای مردم كاهش خواهد یافت و با مشكلات كمتری در این زمینه مواجه خواهند بود.

10 قلم داروی جدید دیگر تا پایان امسال رونمایی می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا با توجه به بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها پذیرش رایگان بیماران تصادفی در بیمارستانی نظیر شفا یحیاییان امكان‌پذیر است و بیمارستان را با مشكل مواجه نكرده است، گفت: اكنون شركت‌های داخلی می‌توانند پروتزهایی را كه جراحان ارتوپدی استفاده می‌كنند را در داخل تولید كنند، اما متاسفانه در بازپرداخت بیمارستان‌ها به این شركت‌های خصوصی تولیدكننده مشكل وجود دارد.

بدهی 300 میلیاردی شركت‌های بیمه خصوصی و بیمه مركزی به بیمارستان‌های تروما

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر شركت‌های خصوصی بیمه‌ای و بیمه مركزی، 300 میلیارد تومان به بیمارستان‌های تروما كه اقدام به پذیرش مصدومان تصادفی می‌كنند، بدهكارند.

دستجردی با بیان اینكه البته در حال حاضر هم با وجود مشكلات مصدومین ناشی از تصادف‌ها در بیمارستان‌های ما پذیرش می‌شوند و هزینه‌ای بابت درمان نمی‌پردازند، عنوان كرد: هزینه سنگین ناشی از درمان این بیماران در مراكز ما به ویژه بیمارستان‌های تروما و تك تخصصی را دچار مشكل كرده و این عدم پرداخت‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه كرد: امید است امسال با رایزنی‌هایی كه صورت می‌پذیرد، علاوه بر بدهی‌های فعلی، بتوانیم بدهی 150 میلیارد تومانی بیمه‌ها كه از سال‌ گذشته و سال‌های پیش از آن باقی مانده بود را دریافت كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha