سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با تاكید بر لزوم توجه به مقوله «كودكان» در توسعه شهری، گفت: كاهش حوادث كودكان نیازمند رویكرد سلامت محور در تدوین استانداردهاست.

دكتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه روز جهانی كودك (16 مهر ماه) با اشاره به شعار "كودك، خانواده و جامعه" گفت: توسعه شهرنشینی صدها میلیون كودك را در شهرهای جهان از خدمات ضروری برای زندگی محروم كرده است. در این شرایط بسیاری از كودكان از مزایای زندگی شهری استفاده می‌كنند اما نه به صورت مساوی و برابر.

وی افزود: در توسعه شهری كودكان باید در مركز توجه قرار گیرند و این امر از طریق سیاست‌هایی میسر می‌شود كه دسترسی تمام كودكان به نیازهای اولیه را دراولویت قرار دهد. به عبارت دیگر مشكلات این كودكان با رویكردهای سنتی در حوزه توسعه حل نخواهند شد و نیازمند رویكرد جدیدی است كه اساس آن برابریست و بر آسیب‌پذیرترین كودكان و خانواده‌های به حاشیه رانده شده تمركز دارد. برای حصول اطمینان از اینكه كودكانی كه در حاشیه جامعه زندگی می‌كنند از تمام حقوق برخوردار هستند لازم است تمام منابع و توان موجود در سطوح بین‌المللی، ملی، شهری و محلی در كنار هم قرار گیرند.

معصومی تاكید كرد: ماهیت چندوجهی حوادث، توزیع نابرابر بار ناشی از مصدومیت‌های كودكان، توسعه شهرنشینی و تاثیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، اهمیت تعامل، مشاركت بین بخشی و همكاری‌های ملی و بین‌المللی تمام سازمان‌های متولی ایمنی را برای حركت به سوی ارتقای عادلانه ایمنی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این كه وزارت بهداشت در پیشگیری از حوادث بر اساس تفكر جامعه ایمن عمل می‌كند، افزود: جامعه ایمن الگویی برای پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی جامعه مبتنی بر مشاركت مردم و هماهنگی‌های درون و برون بخشی تمام سازمان‌های متولی ایمنی، همكاری‌های بین بخشی با سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و مشاركت بخش‌های توسعه‌ای خصوصی و دولتی است تا با همسو سازی فعالیت‌ها و پرهیز از دوباره كاری بتوان روستا، شهرستان، شهر یا منطقه محل سكونت را به ایمن‌ترین و بهترین مكان برای زندگی، تحصیل، بازی، كسب و كار و فعالیت تبدیل كرد.

به گفته رییس اورژانس كشور، برنامه جامعه ایمن در ایران از سال 1375 در قالب طرح پایلوت در پنج شهرستان كاشمر(خراسان رضوی)، شازند(مركزی)، اسلامشهر(تهران)، لاهیجان(گیلان) و بوشهر (بوشهر) آغاز شد. این برنامه در سال 1382 بازبینی شد و از همان سال یك شهرستان از هر استان برنامه جامعه ایمن را آغاز كردند و از سال 84 یك شهرستان دیگر از هر استان به این برنامه پیوستند.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر بیش از 120 شهرستان و تمام مناطق شهرداری تهران كه در راستای این برنامه در سطح ملی فعالیت دارند، شهرهای كاشمر، ارسنجان، برداسكن، منطقه 22 شهرداری تهران، خلیل آباد و نیریز، فریمان، 13 منطقه از شهرداری تهران (مناطق 4، 5، 10، 20 ،21، 1،2،3،13،14،15،16،18) فراشبند، خرمبید، اقلید و آباده جزو شبكه بین‌المللی جوامع ایمن هستند.

معصومی تاكید كرد: كودكان مهم‌ترین گروه هدف در برنامه جامعه ایمن هستند و تاكنون اقداماتی با تمركز بر مباحثی مانند آموزش (والدین، كودكان)، تعدیلات محیطی (بازسازی و احداث زمین‌های بازی ایمن)، تشدید قوانین مقررات (ممنوعیت سوار كردن كودك زیر 12 سال در صندلی جلوی خودرو) و ..... انجام شده اما واقعیت آن است كه برای كاهش حوادث كودكان نیازمند رویكرد سلامت محور در تدوین استانداردها، تصویب قوانین، طراحی برنامه‌های آموزشی و كوریكولوم‌های درسی و صدور پروانه‌های ساخت و ساز و به عبارت دیگر مشاركت هرچه بیشتر و پررنگ‌تر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و اقشار مختلف جامعه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha