سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکتهای خصوصی وارد کننده تجهیزات پزشکی به علت کمبود ارز دچار مشکل هستند، گفت: روز گذشته جلسه‌ای در بانک مرکزی تشکیل شد تا شرکتهای خصوصی بتوانند از ارز استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی صبح پنج شنبه در حاشیه مراسم افتتاح 9 اتاق جدید جراحی در بیمارستان شفا یحیاییان تهران با بیان اینکه امروز در بیمارستانی قرار داریم که 16 عضو هیئت علمی و 33 متخصص و فوق تخصص دارد، افزود: بیمارستان شفا یحیاییان یک بیمارستان تک بخشی ارتوپدی است که ماهانه بیش از 1400 عمل جراحی در آن انجام می شود.
وی گفت: بیمارستان 150 تخت خوابی شفایحیاییان سالانه بیش از 11 هزار مراجعه سرپایی دارد و ماهانه 700 بیمار در آن بستری می‌شوند. امروز با تلاشی که صورت پذیرفته 4 اتاق عمل جراحی جدید به این بیمارستان اضافه و 5 اتاق عمل جراحی نیز بازسازی شد. همچنین بخش توانبخشی و مرکز تحقیقات ارتوپدی بیمارستان نوسازی شده‌اند.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود استقرار سیستمهای پیشرفته ارتوپدی در دنیا، اکنون به درجه‌ای رسیده‌ایم که نه تنها اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم، بلکه بیمارپذیر نیز شده‌ایم.
 
دستجردی درباره تجهیزات پزشکی و وضعیت واردات آنها با توجه به مشکلات ارزی فعلی نیز گفت: تجهیزات پزشکی از جمله اولویتهای کشور است به همین خاطر بایستی ارز مناسب در اختیار واردکنندگان و سازندگان این تجهیزات قرار بگیرد.
 
وی با بیان اینکه اکنون شرکتهای خصوصی به علت کمبود ارز دچار مشکل هستند، افزود: جلسات متعددی با بانک مرکزی داشته‌ایم و دیروز نیز جلسه‌ای در این زمینه در بانک مرکزی تشکیل شد که در این جلسه تمهیدات خاصی در نظر گرفته شد تا شرکتهای خصوصی بتوانند از ارز استفاده کنند. انشاءالله تجهیزات پزشکی در اولویت سوم مرکز معاملات قرار می‌گیرد و در این حیطه کمتر دچار مشکل خواهیم بود.
 
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه 20 قلم تجهیزات پزشکی به عنوان طرحهای کلان ملی مورد حمایت وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و تصویب شده‌اند، از رونمایی نیمی از این تجهیزات پزشکی تا پایان امسال خبر داد و گفت: از جمله این تجهیزات می‌توان به دستگاه شتاب‌دهنده خطی، برخی دستگاههای لیزر و همچنین تجهیزاتی در خصوص بیماریهای قلبی اشاره کرد.
 
دستجردی افزود: اکنون 85 درصد ملزومات یک بار مصرف پزشکی را در داخل تولید می‌کنیم. در حال حاضر برخی شرکتهای تولید کننده سرنگ و موادی از این دست وارد فاز دوم و سوم تولید شده‌‌اند که امید است برخی شرکتهای تولیدکننده تجهیزات آندوسکوپی را بتوانیم تا دهه فجر به بهره‌برداری برسانیم.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط تحریمی فعلی، تولید داخلی به نفع ماست، ادامه داد: برخی دستگاههای بیهوشی، تختهای اتاق عمل و مانیتورهای اتاق عمل توسط تولیدکنندگان خودمان تولید می‌شوند. البته لازم است رشد بیشتری در زمینه تجهیزات پزشکی صورت پذیرد.
 
وزیر بهداشت از رونمایی 10 قلم داروی جدید دیگر تا پایان امسال خبر داد و گفت: این 10 قلم دارو جدای از آن 58 قلم داروی مورد حمایت و 320 قلم دارویی هستند که فراخوان شده و وارد فاز چهارم و پنجم تولید شده‌اند.
 
دستجردی با بیان اینکه تولید دارو در داخل کشور روی ریل خود افتاده و فقط باید در این زمینه تسریع شود، اظهار کرد: به هر میزان که تولید داخلی افزایش یابد، مسلما قیمت داروها برای مردم کاهش خواهد یافت و با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه خواهند بود.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به بدهی بیمه‌ها به بیمارستانها پذیرش رایگان بیماران تصادفی در بیمارستانی نظیر شفا یحیاییان امکان‌پذیر است و بیمارستان را با مشکل مواجه نکرده است، گفت: اکنون شرکتهای داخلی می‌توانند پروتزهایی که جراحان ارتوپدی استفاده می‌کنند را در داخل تولید کنند اما متاسفانه در بازپرداخت بیمارستانها به این شرکتهای خصوصی تولیدکننده مشکل وجود دارد.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر شرکتهای خصوصی بیمه‌ای و بیمه مرکزی، 300 میلیارد تومان به بیمارستانهای تروما که اقدام به پذیرش مصدومان تصادفی می‌کنند، بدهکارند.
 
دستجردی با بیان اینکه البته در حال حاضر هم با وجود مشکلات مصدومین ناشی از تصادفات در بیمارستانهای ما پذیرش می‌شوند و هزینه‌ای بابت درمان نمی‌پردازند، گفت: هزینه سنگین ناشی از درمان این بیماران در مراکز ما به ویژه بیمارستانهای تروما و تک تخصصی را دچار مشکل کرده و این عدم پرداختها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: امید است امسال با رایزنی‌هایی که صورت می‌پذیرد، علاوه بر بدهیهای فعلی، بتوانیم بدهی 150 میلیارد تومانی بیمه‌ها که از سال‌ گذشته و سالهای پیش از آن باقی مانده بود را دریافت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha