سیاست‌های دولت همیشه این بوده است كه بتواند بازار ارز را تحت كنترل خود داشته باشد و از افزایش قیمت برخی كالاها به خصوص دارو كه با نوسانات بازار ارز در ارتباط هستند مبارزه كند...

سلامت نیوز: سیاست‌های دولت همیشه این بوده است كه بتواند بازار ارز را تحت كنترل خود داشته باشد و از افزایش قیمت برخی كالاها به خصوص دارو كه با نوسانات بازار ارز در ارتباط هستند مبارزه كند...

 اما این سیاست همیشه عملی نبوده و كاربرد نداشته است. از آنجا كه برخی تجهیزات پزشكی و مواد اولیه صنعت داروسازی خارج از كشور تهیه می‌شود، هرگونه تغییری در قیمت ارز می‌تواند روی قیمت كالاهای وارداتی اثرگذار باشد. افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر به شدت صنعت دارویی را تحت تاثیر قرار داده است.

 به هر میزان كه به نرخ ارز اضافه شده به همان میزان بر قیمت تولید داروی داخل كشور هم اثرگذار بوده است زیرا برخی مواد اولیه داروهای تولید داخل و همچنین تجهیزات مورد نیاز صنعت دارویی از خارج تامین می‌شود كه قیمت ارز بر آن تاثیر مستقیمی دارد. اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نوسانات بازار ارزی و تحریم‌های اروپایی باعث شد صنعت داروسازی این روزها وضعیت خوبی نداشته باشد و متاسفانه برخی شركت‌های دارویی با خطر ورشكستگی روبرو شوند.

برای حل این مشكل بهترین راهكار این است كه بانك مركزی برای شركت‌های دارویی ارز با نرخ دولتی اختصاص دهد تا آسیب كمتری به مردم وارد شود.
منبع: هفته نامه سپید



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha