در كنگره سرطان مری و معده با اعلام این كه سواحل دریای خزردركمربند آسیایی سرطان مری است عنوان شد این كمر بند از تركیه آغاز و تا چین ادامه دارد.

افزایش شیوع سرطان مری همراه با جهانی شدن پدیده ریفلاكس سواحل دریای خزر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از (ایسنا) اكرم پورشمس با بیان اینكه سرطانهای مری جزو 6 سرطان منجر به فوت است، گفت: سرطان مری جزو سرطانهایی است كه در 2 دهه اخیر افزایش زیادی داشته است.

وی با اشاره به بروزموارد بالایی از اسكواموس (نوعی از سرطان مری) در شمال شرق كشور گفت: آدنوكارسینومای مری (نوع دیگری از سرطان مری) نیز به علت جهانی شدن پدیده ریفلاكس (برگشت غذا از معده به مری) رو به افزایش است.

این عضو هیات علمی با بیان اینكه S.C.C (نوع اسكواموس سرطان مری) با عوامل اجتماعی اقتصادی در ارتباط است، افزود: در كشورهای آمریكایی با مصرف الكل و تنباكو و در ایران با مصرف اپیوم‌ها در ارتباط است.

دكتر پورشمس به فاكتور ژنتیك به عنوان یك عامل خطر در بروز سرطان مری اشاره كرد و افزود: دیده شده با افزایش میزان تحصیلات استفاده از آب آشامیدنی غیر بهداشتی كاهش و متعاقب آن میزان بروز سرطان مری نیز كاهش می‌یابد.


این عضوهیات علمی به سایرعوامل خطر سرطان مری نظیرعادات غلط غذایی، عدم مصرف میوه و سبزی تازه، استفاده كمتر از لبنیات و گوشت سفید اشاره كرد و یادآور شد: نتایج مطالعات نشان داده است كه پاپیلوما ویروس، مایكوتوكسین‌ها و مصرف نان‌های كپك زده در ایجاد S.C.C (نوع خاصی از سرطان مری) دخیل هستند.


وی با بیان اینكه عوامل خطر اقتصادی اجتماعی و شیوه زندگی قابل كنترل است گفت: البته اصلاح شیوه زندگی به چند دهه تلاش نیاز دارد.

دكتر پورشمس درخاتمه سرطان معده را نخستین علت مرگ و سرطان ازوفاگوس (مری) را ششمین علت مرگ در نقاط شمالی كشور اعلام كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha