سلامت نیوز: مقدار مجاز توصیه شده روی (RDA) برای مردان ۱۱ میلی‌گرم و برای زنان ۸ میلی‌گرم در روز است که می‌توان آن را از مصرف گوشت‌ها و غذاهای دریایی به دست آورد و البته جذب آن از طریق غلات و سبزیجات مشکل است و این برای گیاهخواران ایجاد نگرانی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محققان مؤسسه لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان و دانشگاه بهداشت عمومی OSU‌ با بررسی‌های خود روی مدل‌های حیوانی و انسانی دریافتند که کمبود روی می‌تواند با بالا رفتن سن توسعه یابد و منجر به انحطاط سیستم ایمنی بدن و افزایش التهابات وابسته به آن شود که در ‌‌نهایت باعث بروز بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی – عروقی، خود ایمن و دیابت می‌شود.

نتایج حاصل از این گزارش و مطالعات حیوانی و انسانی قبلی همچنین نشان داده است که کمبود روی می‌تواند باعث آسیب DNA‌ و نهایتاً منجر به بروز التهابات سیستمیک شود که این یافته‌ها به خصوص برای افراد مسن مهم است چرا که توانایی آن‌ها باافزایش سن برای جذب روی کاهش یافته و به دریافت رژیم‌های غذایی با مقادیر کافی روی بیشتر نیاز پیدا می‌کنند.

نتایج دیگر این مطالعه حاکی است با توجه به اینکه جابجایی مقادیر روی با تغییرات اپی‌ژنتیکی وابسته به سن دچار اختلال می‌شود و این پدیده باعث افزایش متیلاسیون DNA‌ و تغییرات هیستون که مربوط به فرآیند بیماری‌ها به ویژه سرطان است می‌شود. بنابراین وجود روی برای محافظت بدن در برابر استرس اکسیداتیو و کمک به ترمیم آسیب DNA ضروری است.

به گفته محققان، مقدار مجاز توصیه شده روی (RDA) برای مردان ۱۱ میلی‌گرم و برای زنان ۸ میلی‌گرم در روز است که می‌توان آن را از مصرف گوشت‌ها و غذاهای دریایی به دست آورد و البته جذب آن از طریق غلات و سبزیجات مشکل است و این برای گیاهخواران ایجاد نگرانی می‌کند.

حتی اگر افراد مسن در جذب روی موفقیت کمتری داشته باشند RDA‌ رسمی برای آن‌ها مانند بزرگسالان جوان بوده و دوزهای بسیار بالای آن می‌تواند باجذب سایر مواد مغذی لازم از جمله آهن و مس تداخل ایجاد کند.

آزمایشات پزشکی برای تعیین کمبود روی به ندرت انجام می‌شوند و در صورت انجام، خیلی دقیق نبوده و بهترین روش اطمینان از میزان کافی روی مصرف مواد مغذی و مکمل‌های آن در رژیم غذایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha