شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 57710
سلامت نیوز: با بیماری لیکن پلان که یک بیماری پوستی آشنا شده و به نکات مهمی در این رابطه توجه کنید.

دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری، عضو هئیت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو انجمن علمی لیرز پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  گفتنی است که بیماری لیکن پلان یک بیماری التهابی خارش دار پوست و مخاط است که با آن آشنا شوید.

وی تصریح کرد: به طور معمول در افراد بین سنین 30 تا 60 سال مشاهده می شود.

انتظاری در مورد علت این بیماری خاطر نشان کرد: دلیل این بیماری هنوز به خوبی شناخته نشده است اما بیشتر زمینه ایمونولوژیک دارد و در اکثر مواقع با بیماری های خود ایمنی مثل کم کاری تیروئید، کم کاری غدد  پاراتیروئید، کم کاری غدد فوق کلیوی و دیابت همراه است.

این متخصص متذکر شد: در این بیماری ضایعات مسطح چند ضلعی ارغوانی رنگ روی پوست و مخاط ایجاد می شود و این ضایعات بیشتر در نواحی مچ دست، مچ پا، ساق پا و نواحی پشت شایعتر است.

انتظاری گفت: شایان ذکر است که اندازه این ضایعه از یک سر سوزن تا چندین سانتی متر متغییر است.

وی خاطر نشان کرد: ضایعات مخاطی نیز غیر زخمی شونده خواهد بود و بیشتر در دهان دیده می شود. ضایعات ناخنی نیز در ده درصد موارد مشاهده می شود و به شکل نازک شدن صفحه ناخن است. ریزش مو شایع نیست اما در صورت ریزش مو متاسفانه دائمی خواهد بود.

وی تاکید کرد: به طور معمول بیماری لیکن پلان در عرض 9 ماه در 50 درصد موارد بهبود پیدا خواهد کرد و در طی 18 ماه، 85 درصد بیماران به طور کلی بهبودی پیدا می کنند.
این متخصص پیشگیری از بیماری ها همچنین به افراد توصیه کرد: افرادی که ضایعات مسطح و خارش دار روی پوست خود دارند از مصرف خود سرانه دارو خودداری کرده و برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند و برای درمان به توصیه ها و راهنمایی های پزشک عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha