وزیر بهداشت از تحریم برخی داروها و واکسن‌ها توسط کمپانی‌های غربی خبر داد و از بیمه‌ها به خاطر تأخیر در پرداختها، شناسایی نکردن ۱۷۰۰ خدمت سلامت در فهرست خدمات بیمه‌ای و پوشش ندادن ۱۶ درصد جمعیت کشور گلایه کرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت از تحریم برخی داروها و واکسن‌ها توسط کمپانی‌های غربی خبر داد و از بیمه‌ها به خاطر تأخیر در پرداختها، شناسایی نکردن ۱۷۰۰ خدمت سلامت در فهرست خدمات بیمه‌ای و پوشش ندادن ۱۶ درصد جمعیت کشور گلایه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستحردی در حاشیه هفتاد و دومین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون علاوه بر 5 دانشگاه علوم پزشکی که اجرای برنامه پزشک خانواه را شروع کرده‌اند، 25 دانشگاه دیگر نیز آ‌مادگی خود را اعلام کرده‌اند و 23 دانشگاه علوم پزشکی دیگر نیز تا آخر آبان فرصت دارند این برنامه شروع کنند.

وی گفت: بیمه ها می‌دانند که اجرای این برنامه در سال اول برای آنها هزینه دارد و صرفه جویی و بازگشت منابع حاصل از این برنامه از سال دوم اجرای آن شروع می‌شود بنابراین منتظریم تا معاونت توسعه منابع ریاست جمهوری و بیمه‌ها اعتبار لازم را تخصیص دهند تا بتوانیم تا آخر امسال همه استانهای کشور را تحت پوشش اجرای برنامه پزشک خانواده ببریم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌ها اضافه کرد: بر اساس قوانین بین المللی دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی نباید مشمول تحریم‌ها بشوند اما متأسفانه کشورها و کمپانی های غربی این تحریم‌ها را حتی برای این اقلام هم اعمال می‌کنند ولی ما با استفاده از فرصتهایی که در کشور وجود دارد اجازه نمی‌دهیم این مشکلات خللی در ارائه خدمات سلامت به مردم ایجاد کند و حتی به فکر صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به کشورهای منطقه و همسایه هستیم.

 تحریم دارو و واکسن توسط کمپانی‌های غربی


وی گفت: اساس برنامه های دولتی این است که در سال تولید ملی و سرمایه ایرانی هر چه بیشتر تولیدات داروها،‌واکسن ها و تجهیزات را در کشور داشته باشیم و هم اکنو 58 داروی گران قیمت به عنوان طرحهای کلان ملی در حال ساخت و تولید است،‌300 دارو و مواد اولیه دارویی نیز برای تولید در کشور فراخوان شده و 20 وسیله پزشکی باتکنولوژی بالا نیز در حال ساخت است که امیدواریم به زودی شاهد رونمایی آنها در کشور باشیم.

وحید دستجردی ادامه داد: ما از تحریم‌ها به عنوان یک فرصت برای ارتقای تولیدات ملی استفاده خواهیم کرد و حتی از این فرصت تاریخی صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را به منطقه افزایش خواهیم داد. البته محدودیتهای برای تأمین ارز مورد نیاز شرکتهای داخلی داریم که با رایزنی هایی که با بانک مرکزی داریم در حال حل شدن است.

 

55 درصد شکایت از پزشکان بی مورد است

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره میزان خطاهای پزشکان و شکایت از آنان گفت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی که خیلی سختگیرانه در این زمینه عمل می‌کند، 55 درصد شکایت از پزشکان بی مورد است و حدود 45 درصد وارد است که در این زمینه مانند اغلب کشورهای دنیا از جمله آمریکا بیشترین شکایات مربوط به گروه متخصصان زنان، بعد جراجی و ارتوپدی است و در واقع رشته هایی که بیشتر با بیماران اورژانسی سر و کار دارند بیشتر در معرض شکایت قرار دارند. البته امیدواریم این شکایت رفته رفته کمتر شود و حتی به صفر برسد.

وی همچنین درباره کمبودهای بودجه برای تأمین غذا و نیازهای دانشجویان گفت: به تمام دانشگاههای علوم پزشکی توصیه کرده‌ایم که 100 درصد بودجه مورد نیاز برای نیازهای دانشجویی از جمله غذا را تأمین کنند و به هیچوجه کمبودهای بودجه نباید به افت کیفیت و کمیت غذای دانشجویان منجر شود. دانشجویان نگران نباشند. بسیاری از دانشجویان در خوابگاه و دور از خانواده زندگی می‌کنند و نباید نگرانی داشته باشند.

 سالی 7هزار زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند/غربالگری متنظر بودجه

وحید دستجردی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره اجرای برنامه غربالگری سرطان سینه زنان توضیح داد: این برنامه تدوین شده و آماده اجراست اما برای اجرای آن نیازمند بودجه و خرید دستگاههای ماموگرافی سیار هستیم و اگر معاونت نظارت راهبردی دولت بودجه لازم را اختصاص دهد بلافاصه این برنامه را اجرا می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: سالانه حدود 7 هزار زن در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شود و این بیماری شایعترین نوع سرطان در بین زنان است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت بیمه‌ها و ایجاد سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: سازمانهای بیمه‌ای مختلفی اعم از تأمین اجتماعی،‌نفت، و غیره وجود دارد که هر کدام از نظر کیفیت و کمیت پوشش خدمات با هم تفاوت دارند، انتظار ما از تشکیل سازمان بیمه سلامت این است که خدمات بیمه‌ها یکسان شود و این صندوقهای متعدد تجمیع شوند.

 16 درصد مردم دفترچه بیمه ندارند

وی ادامه داد:‌ بیش از 10 درصد جمعیت کشور دو دفترچه بیمه دارند و حدود 16.8 درصد جمعیت کشور نیز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، انتظار ما از سازمان بیمه سلامت این است که در مرحله نخست این جمعیتی را که هیچ بیمه‌ای ندارند، ساماندهی کنند و زیر پوشش بیمه ببرند.

وی گفت:‌ انتظار بعدی ما از سازمان بیمه سلامت این است که پرداختهای خود را به مراکز بهداشتی و درمانی به روز کنند و همان طور که قانون خواسته است 60درصد صورتحسابها را ظزف دو هفته و بقیه را حداکثر ظرف 3 ماه پرداخت کنند در غیر این صورت مشمول 25 درصد جریمه می‌شوند.

وحید دستجردی ادامه داد: الان بیمه‌ها بسیاری از داروهای گرانقیمت را که فشار زیادی به مردم وارد می‌کنند، پوشش نمی دهند؛‌در عوض داروهای ارزان قیمت را که سهم زیادی در پرداخت از جیب مردم ندارند،پوشش می‌دهند و انتظار ما این است که این روند اصلاح شود.

وی اضافه کرد: حدود 1700 خدمت بهداشتی و درمانی داریم که بیمه‌ها اصلاً آ‌نها را شناسایی نکرده و پوشش نمی‌دهند.اینها باعث افزایش پرداخت ازجیب مردم می‌شود، همچنین انتظار ما از بیمه ها این است که تعرفه ها را بر اساس قیمت تمام شده و واقعی زیر پوشش ببرند.

 بدهی 1400 میلیارد تومانی بیمه‌ها به وزارت بهداشت

وی گفت: بیمه ها الان حدود 1400 میلیارد تومان به مراکز وزارت بهداشت بدهکار هستند که 250 میلیارد تومان آن مربوط به تعهدات بیمه های تجاری و بیمه مرکزی برای هزینه تصادفی هاست، وزارت بهداشت هنوز وارد فاز شکایت از بیمه‌ها نشده است اما برخی دانشگاههای علوم پزشکی به این فکر افتاده‌اند.

وزیر بهداشت افزود: نتیجه این تأخیرها فشار به مردم و افت کیفیت خدمات سلامت است ولی با این حال هیچ از بیمارستانها به بیمه شدگان نگفته‌اند چون ما از بیمه‌ها طلبکاریم خدمت نمی‌دهیم و حتی یک دقیقه نیز خدمت رسانی به مردم در بیمارستانهای دولتی متوقف نشده است.

وی ادامه داد: برنامه اصلاح اورژانسهای بیمارستانی و اجرای پزشک خانواده کماکان اولویتهای اول وزارت بهداشت است و بیمارستانهایی که اورانسهای خود را بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت اصلاح نکنند، رتبه بندی نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha