سلامت نیوز:  نوزاد در دو سال اول زندگی سریعترین فعالیت های زیستی خود را نشان می دهد. نوزاد، پس از تولد از طریق تجربیاتش با دنیای خارج روش های جدید رفتار را  یاد می گیرد و با كمك رشد بدنی و جسمانی، رفتار تازه نشان می دهد.

تكامل انفرادی در كودكان شامل رشد جسمانی، رشد مهارتهای حسی و حركتی و تغییرات تكاملی در نیازهای ابتدائی و هیجان ها و  تكامل مفاهیم ذهنی و مفاهیم ادراكی و رشد و تكامل زبان و رشد شخصیت است.

چگونگی شكل گیری تكامل هیجان ها در نوزادان

حالت تنش در كودك زمانی به وجود می آید كه در شرایط ناراحت كننده ای قرار گیرد. نوزاد حالت تنش را از طریق انقباض ماهیچه ها، بالا رفتن درجه حرارت و  تغییر در نظم فعالیت قلب و دستگاه تنفسی و همچنین ناراحتی های گوارشی نشان می دهد. این پاسخ ها پایه و اساس فیزیولوژِیكی حالات هیجانی هستند. معمولاً حالت تنش در تمام هیجان ها دیده می شود. اما شدت آن دركودكان متفاوت است. كودكان پر فعالیت بیشتر از بقیه حالت تنش را نشان می دهند. این اطفال در برابر محركهایی كه برای دیگران بی اهمیت است ناراحتی وتنش نشان می دهند.

یكی از عواملی كه هیجان و تنش را در كودك به وجود می آورد، ناكامی او در به دست آوردن احتیاجاتش است. در نوزاد این حالت هنگام تاخیر تغذیه یا مرطوب كردن لباس دیده می شود.

در تمام نوزادان سه نوع هیجان دیده می شود. ترس، خشم و محبت. معمولاً نوزادان در سن دو ماهگی و شاید بیشتر از آن در برابر محرك های خوشایند قادر هستند تا هیجان و احساس شادی را به وسیله خنده و یا صداهای مخصوص از خود بروز دهند. در حدود شش ماهگی نوزاد قادر است تا واكنش های ترس، خشم و نفرت را از خود نشان داده و قبل از 12 ماهگی احساس محبت در او دیده می شود.

در سن 18 ماهگی واكنش حسادت در نوزاد شكل می گیرد. بنابراین 2 سال اول زندگی زمانی است كه هیجان های مختلف در كودكان شكل می گیرد.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha