شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 57739

یكی از فاكتورهای سلامت رشد كودك، تغذیه مادر در دوران بارداری و پیش از دوران بارداری است.

سلامت نیوز: تغذیه صحیح مادر در دوران بارداری، در سلامت مادر و نوزاد تا سالها پس از تولد تاثیر دارد. در حقیقت یكی از فاكتورهای سلامت رشد كودك، تغذیه مادر در دوران بارداری و پیش از دوران بارداری است. بهتر است تا مادران باردار بدانند، غذائی كه در دوران بارداری مصرف می شود نیازهای تغذیه ای مادر و همچنین رشد جنین را تامین می كند. جنین برای تكثیر سریع سلول های خود نیاز ویژه ای به انواع مواد مغذی دارد كه باید از طریق تغذیه مناسب مادر در طول این دوره تامین شود.

تغذیه مناسب در دوران حاملگی:

چهل هفته از آخرین روز دوره قاعدگی زمانی است كه زنان به عنوان دوران حاملگی بایستی سپری نمایند . در این دوران تغییرات مختلفی در سیستم های هورمونی ایجاد می‌شود .
تهوع در سه ماهه اول حاملگی ، مشكلات دستگاه گوارش و یبوست در سه ماهه سوم حاملگی و كمر درد و تورم اندامهای تحتانی در نتیجه رشد جنین ، تغییر وزن و تغییر پوزیشن عادی علایمی‌هستند كه به علت این تغییرات هورمونی ایجادمی‌شوند .

رژیم غذایی صحیح قبل از حاملگی و در طول مدت بارداری شامل مصرف مواد غذایی مورد نیاز و پرهیز از غذاهای مضر نقش بسیار مهمی‌را در سلامت مادر در دوران حاملگی و همچنین سلامت نوزاد بعد از زایمان دارد .به عنوان مثال مصرف 4/0 میلی گرم اسید فولیك یك ماه قبل از شروع حاملگی و اقدام به آن در پیشگیری از عوارض عصبی در نوزادان در طول28 روز اول دوره حاملگی بسیار موثر است. آنچه می‌خورید هم به سلامت شما و هم به سلامت جنین كه در رحم دارید كمك خواهد كرد .

در حقیقت در تمام دوران بارداری ، شما دو نفر در همه چیز با هم شریك هستید با هم نفس می‌كشید ، با هم غذا می‌خورید و با هم می‌نوشید پس سعی كنید از این فرصت برای ایجاد یك عادت غذایی خوب استفاده نمائید تا ضمن اجتناب از خستگی و فرسودگی خودتان ، رشد و تكامل مطلوب فرزندتان نیز تامین شود .

با توجه به این مسله مهم، مادران لازم است بدانند كه باید چگونه با تغذیه صحیح سلامت خود و جنین خود را تامین كنند.

خانم باردار چه غذایی باید بخورد

-    حبوبات منبع خوبی از فیبر هستند بنابراین خوردن آنها به خانم های باردار توصیه می شود.
-      ویتامین های قبل از بارداری و هر نوع مواد معدنی كه در طول بارداری ضروری هستند. كمبود این مواد باعث ایجاد نقص در سیستم عصبی جنین می شود. سبزیجات، میوه ها ( آب پرتقال- توت فرنگی) و غلات غنی    شده از جمله غذاهایی هستند كه سرشار از فولیك هستند.
-    كلسیم كه معمولا در لبنیات یافت می شود.
-    مصرف روزانه 18 میلی گرم آهن. آهن در حبوبات، گوشت بدون چربی و گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ و سبزیجاتی كه دارای برگ سبز هستند یافت می شود.
-    مصرف ویتامین آ یك روز در میان. غذاهایی كه زرد رنگ هستند معمولا حاوی ویتامین آ هستند. هویج، سیب زمینی ترشی، زردآلو.
-    خوردن غذاهای نمكی به شكل متعادل. نمك به بدن درنگه داشتن آب كمك كرده و مانع از افت فشار خون می شود.
-    از رژیم گرفتن پرهیز كنید. حتی اگر اضافه وزن دارید، بارداری زمان ماسبی برای كاهش وزن نیست.

غذاهایی كه خوردن آنها در طول دوره بارداری مضر است

-    هات داگ، پنیرهای نرم، گوشت هایی كه به خوبی پخته نشده اشد، شیر پاستوریزه نشده. تخم مرغ خام، سس مایونز و سوشی
-    ماهی هایی كه حاوی جیوه هستند. مصرف این دسته از ماهی ها باعث ایجاد نقص در مغز می شود. كوسه و اره ماهی از این دسته ماهی ها هستند.
-    بعضی از خانم ها به خوردن بادام زمینی آلژی دارند. خوردن بادام زمینی و تنقلات هم خانواده آن برای خانم بارداری كه نسبت به آن حساسیت دارد توصیه نمی شود چراكه جنین خود را نیز در معرض این آلرژی قرار می دهد.
-    دوری از الكل و مقدار زیاد كافئین.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha